رایزن فرهنگی ایران در قطر در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد؛

تدوین بسته‌ای برای آشنایی دانش‌آموزان قطری با فرهنگ ایرانی

تهران (پانا) - رایزن فرهنگی ایران در قطر درباره برنامه های ایران در کشور قطر همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تدوین بسته‌ای  برای آشنایی دانش‌آموزان قطری با فرهنگ ایرانی

علی بختیاری رایزن فرهنگی ایران در قطر درباره وظایف، اختیارات و مسئولیت های رایزن فرهنگی به پانا گفت: «کشور جمهوری اسلامی ایران رسما و قانونا در ساختار نظام، یک متولی حوزه فرهنگی دیپلماسی بین المللی دارد و آن هم سازمان فرهنگ و ارتباطات است و بر اساس اساسنامه، وظیفه سرویس دهی و ارائه خدمات به حوزه فرهنگ را برعهده دارد. ستاد با جمع آوری اطلاعات و داده های حوزه های مختلف فرهنگی در داخل و خارج از کشور از رایزنان فرهنگی حمایت می کند. از آن طرف هم وظیفه رایزنان فرهنگی که در صف نیروهای ستاد قرار دارد تصویرگری است. شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی کشور محل ماموریت و یافتن متناظرشان در داخل کشور و مرتبط کردن آنها با هم است تا بتوانند تبادل فرهنگی را ایجاد کنند؛ لذا سازمان فرهنگ و ارتباطات، بیشتر سیاستگذار و برنامه ریز است و نقش ستادی و قرارگاهی دارد و مجری برنامه های فرهنگی نیست.»

وی تاکید کرد: «وظیفه رایزن فرهنگی برگزاری نمایشگاه و سمینار نیست بلکه تسریع ارتباط گیری و شناسایی حلقه های وصل بین دو کشور و شناسایی ظرفیت ها و ارتباط ظرفیت های دو طرف برای پل ارتباطی بین دو کشور در بخش خصوصی و دولتی است.»

رایزن فرهنگی ایران در قطر درباره فضای کشور قطر و میزان ظرفیت برای کار کردن در قطر نیز بیان کرد: «ما در حوزه خلیج فارس با کشور قطر بهترین رابطه را داریم. این کشور نسبت به ایران نگاه خوب و مثبتی دارد، ما هم همچنین و لذا در سطح سیاسی ارتباطات خوب است ولی به هرحال قطر به نسبت موقعیت جغرافیایی که دارد کشوری بلندپرواز است و در حوزه منطقه ای و بین المللی توفیقات خوبی را در حوزه هایی که ورود کرده است به دست آورده است. کار کردن با کشور قطر از یک نگاه که ظرفیت‌ها محدود است باید حوزه های فعالیت، هوشمندانه مشخص شود تا بدانیم در چه حوزه هایی می شود با قطر همکاری کرد و در چه حوزه هایی خیر.»

وی افزود: «زمانی ارتباط با کشور روسیه، هند و پاکستان است که از نظر جغرافیایی گسترده هستند و برای هر استان و منطقه و ایالتی میتوان برنامه ریزی کرد اما در مورد قطر اینگونه نیست. ضمن اینکه ترکیب جمعیتی قطر هم با سایر کشورها متفاوت است و غالب جمعیت قطر ، قطری نیستند و خود قطری ها تنها 10 درصد جمعیت کشورشان را تشکیل می دهند. بنابراین نوع نگاه آنها خاص و متفاوت است، به طبع تعامل با آنها هم خاص و متفاوت است.»
بختیاری خاطرنشان کرد: «علیرغم اینکه ارتباطات خوب است؛ کارکردن سخت است. پس ما باید هم اولویت‌های قطر را در نظر بگیریم و هم دغدغه ها و اولویت های خودمان را برای تعامل فرهنگی در قطر در نظر بگیریم. بنابراین کار کردن علی رغم اینکه فضا برای بعضی موارد باز است ؛ برای بعضی موارد دشوار است .قطر با دنیا ارتباط دارد و از طرفی ظرفیتشان هم محدود است پس کار کردن در عین سهل بودن ، دشوار و سخت است.پس باید خیلی هدفمند و با دقت برنامه ریزی کرد تا بتوان به نوعی حضور فرهنگی داشت.»

رایزن فرهنگی ایران در ادامه سخنان خود گفت: «قطری ها فرهنگ ایران را خوب می شناسند و علاقمند هستند. در حوزه اقتصادی موضوع سه جانبه است نه دو جانبه. یک طرف مربوط به اراده قطری هاست، طرف دیگر مربوط به ما و توان ما است و طرف دیگر به تحریم های ظالمانه و غیر عادلانه ای که بر ایران تحمیل شده و قطعا بر این روابط اثرگذار است، مربوط می شود. این معادله چند مجهولی است و اگر دست به دست هم بدهند اتفاقات خوبی خواهد افتاد اما با تمام این اوصاف، عملکرد خوب ما در هر یک از این حوزه ها ، مخاطب خود را پیدا خواهد کرد؛ لذا مهمترین بخش این است که ما بتوانیم بسیار قدرتمند و در حد استانداردهای مطلوب از کشورهای همسایه استفاده کنیم و محصولات خودمان را چه علمی چه اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و... عرضه کنیم و اگر این عرضه به خوبی انجام گیرد قطعا بازارش وجود دارد.»

وی توضیح داد: «در مورد فضای علمی و دانشگاهی، غالب دانشگاه های قطر شعبه های دانشگاهی کشورهای مختلف هستند و دانشگاه های خوبی از جمله دوحه و حمد دارد و بین دانشگاه های ایران و قطر ارتباطاتی وجود دارد اما در حد مطلوب نیستند که البته در این چند سال اخیر کرونا هم بی تاثیر نبوده است و به دنبال آن هم برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، همه چیز را به بعد از جام جهانی موکول کرد؛ چرا که این رویداد ، رویداد بزرگی بود و قطر نزدیک به 10 سال برای آماده سازی آن تلاش کرد، بنابراین تمام بخش های کشور درگیر این موضوع بودند. ما امیدواریم در حوزه علمی دانشگاهی هم بتوانیم توفیقاتی را بدست آوریم و کرسی های مشترک علمی مختلف، تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور اتفاق بیافتد. با توجه به جمعیت خوب ایرانی که در قطر زندگی می کنند و قطر هم نگاه منفی به تعاملات نداشته و ندارد و نگاه مستقل خود را دارد و این ظرفیت خوبی را ایجاد می کند که با مدارس قطر همکاری و تعامل داشته باشیم.»

بختیاری گفت: «قبل از رویداد جام جهانی فوتبال اقدامات خوبی بین ایران و قطر انجام شد و حدود ۲۰ مدرسه در سطوح مختلف به رایزنی فرهنگی مراجعه کردند و ما کالاها و برنامه هایی دراختیارشان قرار دادیم که بتوانند با ایران و فرهنگ ایرانی آشنا شوند. این برنامه ها همچنان در دستور کار هستند و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.»

وی از کارهای حمایتی و فرهنگی از تیم ملی ایران در قطر اظهار کرد: «بر اساس حکمی که از جانب وزیر محترم فرهنگ و ارشاد ابلاغ شد، رایزنی فرهنگی، ستاد هماهنگی حضور فرهنگی جمهوری اسلامی در قطر معرفی شد و رایزنی هم به این وظایف عمل کرد.کلیه برنامه های فرهنگی که در این ایام در قطر در دوحه انجام شد ، همچنان هم ادامه دارد طوری که روزانه دو برنامه داریم ؛ این برنامه ها که در رایزنی فرهنگی، برنامه ریزی ،ابلاغ و اجرا شدند شامل گروه های موسیقی مختلف با حمایت میراث فرهنگی ، نمایشگاه وزارت گردشگری که در کپرها ایجاد شد، که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه نقش خود را در ستاد داخل کشور برای ایجاد این هماهنکی ها و هم در صف رایزنی فرهنگی ایفا کرد.»

بختیاری افزود: «از برنامه های دیگر، تامین و توزیع بسته های فرهنگی شامل تیشرت و مچ بند و کلاه و شال برای هواداران بود که دوستان ما در قطر تقریبا چند شیفته کار می کردند تا این بسته ها را به دست هواداران برسانند چه در محل رایزنی چه درمحل های توزیع که در نظر گرفته شده بود، مانند سفارت، کنسولگری، مدارس ایرانی، محل کار بومی ها و ورودی استادیوم تا به این توزیع کمک کنند که حدود هشت هزار پیراهن سفید رنگ توزیع شد.گروههای موسیقی ما هم در حاشیه استادیومها و منطقه گردشگری کرنش که مورد توجه خود قطریها است و پارک البده اجرا داشتند و به معرفی هنر و فرهنگ ایرانی پرداختند که مورد توجه قرار گرفت.»

مصاحبه از علیرضا رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار