سازمان مدیریت بحران:

پیامک هشدار زلزله جعلی است، نگران نباشید

مرکز لرزه‌نگاری کشور: هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی درخصوص وقوع زمین‌لرزه در هیچ منطقه کشور مشاهده نشده است/ پلیس فتا: پیامک هشدار زلزله جعلی است و هموطنان با خیال راحت به زندگی خود برسند/ وزارت کشور: غفلت فنی بود

تهران (پانا) - درپی ارسال پیامکی با موضوع اخطار زلزله برای برخی از شهروندان تهرانی، سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که چنین پیامی صحت ندارد و شهروندان نگرانی بابت وقوع زلزله نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
پیامک هشدار زلزله جعلی است، نگران نباشید

ساعتی پیش پیامی به سیستم عامل تلفن‌های همراه اندروید برای برخی شهروندان ارسال شده است. این پیام با عنوان اخطار زلزله بر روی گوشی تلفن همراه برخی از شهروندان ظاهر شده بود، دارای چنین محتوایی بود: «هشدار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید»

در پی صدور این پیام، سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: «در پی هک شدن شبکه تلفن همراه اول پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است/ این پیام جعلی است به آن توجه نکنید و از خانه خارج نشوید.»

مرکز لرزه‌نگاری کشور: هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی مشاهده نشد

همچنین مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد: «نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز 16 آذر 1401 پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌کند هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.»

پلیس فتا: پیامک هشدار زلزله جعلی است

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا نیز در ارتباط زنده با شبکه خبر سیما، درباره ماجرای این پیام هشدار زلزله گفت: پیام هشدار زلزله جعلی است و هموطنان با خیال راحت به زندگی خود برسند.

وی گفت: یک قابلیت روی گوشی‌های اندروید است که اگر بچه‌ای در منطقه خاصی گم شود، شهرداری یا پلیس بتواند آن را پیدا کند. هیچ اتفاق یا تهدیدی برای هموطنان وجود ندارد، این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به خصوص سامسونگ ارسال شده و افرادی که گوشی همراه آیفون دارند، این پیام را دریافت نکردند.

معاون اجتماعی پلیس فتا افزود: منشأ این پیام مشخص نیست، می‌تواند هک یا شیطنت یک کاربر باشد. هیچ جای دنیا دسترسی به نرم افزار و سخت افزاری مثل کشور ما آسان نیست، باید یک جراحی عمومی در فرهنگ سایبری کشور اتفاق بیافتد.

این در حالی است که سامانه همراه اول نیز با ارسال پیامک انبوه به عموم مشترکان همراه اول اعلام کرد: «اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده‌اید، این پیام صحت ندارد.»

مدیریت بحران استانداری تهران: ‏شهروندان‬ آرامش خود را حفظ کنند

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از انتشار پیامک جعلی هشدار وقوع زلزله در پایتخت خبر داد و از شهروندان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کرده و به پیام‌های جعلی توجه نکنند. طبق تاکید سازمان مدیریت بحران کشور این پیامک کذب است و توجیه صحیح ندارد.

یزدی مهر با بیان اینکه این پیامک جعلی به دنبال اختلال در شبکه تلفن همراه منتشر شده است گفت: از مردم می‌خواهیم به این پیام توجه نکنند و از منازل به دلیل هشدار زلزله خارج نشوند. قطعاً در صورت بروز خطر اخبار صحیح از خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر می‌شود.

وزارت کشور: غفلت فنی بود

سید مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور در ارتباط زنده با شبکه خبر گفت: «طبق تحقیقاتی که انجام دادیم که البته به زودی مسئولان مرتبط با آن هم اطلاعیه‌ای را صادر می‌کنند، تیم تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی بوده‌اند که برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بتوانند پیام هشداری را برای موارد و جاهایی که لازم است، ارسال کنند.»

وی افزود: «این تیم در گروه فنی خودشان در حال آماده کردن این موارد بودند که می‌خواستند به صورت آزمایشی در گروه خودشان این پیام را ارسال کنند که بر اثر یک غفلت فنی برای یک تعدادی از شهروندان‌مان نیز این پیام ارسال می‌شود. بنابراین نه مساله هک مطرح است و نه مساله خاص امنیتی بوده است، بلکه یک اشتباه فنی بوده که در اطلاعیه‌ای که صادر می‌کنند، آن را توضیح می‌دهند. قطعا اشتباه بدی بوده و این موضوع هم از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط در حال پیگیری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار