احمد شاه فرهت: در «روایت فرهت» خودم را روایت کرده‌ام

تهران (پانا) - احمد شاه فرهت، پزشک متخصص طب نوزادی که در مستند «روایت فرهت» معتقد است اتباع خارجی نمی‌توانند به حق و حقوق برابری با سایر مردم دست یابند و باید تلاش مضاعفی برای رسیدن به خواسته‌هایشان داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۷۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
احمد شاه فرهت:  در «روایت فرهت» خودم را روایت کرده‌ام

مستند «روایت فرهت» کاری از امیراطهر سهیلی است که توسط سازمان فرهنگی اوج ساخته و برای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نیز ارسال شده است. این فیلم روایتی از زندگی احمد شاه فرهت پزشک متخصص طب نوزادی و پیرامون تولد را دربرمی‌گیرد که متولد افغانستان و اهل مشهد است و مستند نیز بیشتر بر زندگی اجتماعی و فعالیت‌های حرفه‌ای او نیز تمرکز دارد.

احمد شاه فرهت در گفت‌وگو با پانا درباره تجربه شرح زندگی‌ حرفه‌ای خود در یک اثر مستند بیان کرد:«پیش از این یکی دو باری تعدادی از دوستان هنرمندمان از من دعوت به روایت زندگی‌ام مقابل دوربین کردند اما در مستند «روایت فرهت» زندگی اجتماعی من بیشتر مطرح شد و این بخش مهمی از زندگی من است، البته می‌توان بحث‌های علمی و تحقیقاتی را نیز مطرح کرد که این موارد در این فیلم طرح نشده و می‌تواند بعدها نیز به آن پرداخته شود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا نتیجه نهایی اثر را دیده است و چه نظری نسبت به خروجی مستند دارد، عنوان کرد: «بله، فیلم را دیده‌ام و کار این فیلم روایت گری بوده است، همچنین من نیز در آن، خودم را روایت کرده‌ام. البته من تجربه فیلمسازی و تخصص فیلمنامه‌نویسی ندارم و ممکن است نظرم کارشناسانه نباشد اما اگر بخواهم خودم را تعریف کنم، همان چیزی است که «روایت فرهت» آورده شده است.»

این پزشک متخصص درباره طرح دغدغه شرایط زندگی اتباع افغان در ایران در مستند ساخته شده از زندگی او و میزان تاثیرگذاری‌اش گفت: «وقتی یک فرد به کشور دیگری مهاجرت می‌کند-از جمله من که به ایران آمدم- به دلیل اینکه تابعیت آن کشور را ندارد، قاعدتا حق و حقوق برابری با مردم آن کشور دریافت نخواهد کرد و به تبع این امر، باید تلاش بیشتری نسبت به مردم آن سرزمین برای به دست آوردن خواسته‌ها و مطالباتش داشته باشد. من هم در طول سال‌های زندگی در ایران حس کردم باید تلاش بیشتری برای رسیدن به آنچه می‌خواهم، کنم و البته مقداری هم شانس به کمکم آمد و خوشبختانه به جایگاه فعلی‌ام در پزشکی رسیده‌ام. امیدوارم آنچه اکنون در حوزه پزشکی هستم، به نفع مردم ایران و افغانستان بوده باشد.»

فرهت درباره علت انتخاب تخصص اطفال و نوزادان بیان کرد: «در واقع این انتخاب به نوعی برایم اجباری بود. در زمان امتحان تخصصی دوست داشتم متخصص «جراح کلیه» شوم و آن زمان دو تخصص جراحی کلیه و جراحی شکم را نیز دانشگاه مشهد قبول شدم. تخصص جراحی شکم را انتخاب کردم اما از تهران نامه‌ای به دستم رسید که اتباع خارجی نمی‌توانند در ایران تخصص بگیرند و راه‌ها برایم بسته بود و تنها می‌توانستم چند رشته محدود را انتخاب کنم. علی‌رغم میل باطنی‌ام طب نوزادی را انتخاب کردم و این تنها مسیر بود و خداوند نیز کمکم کرد و خوشبختانه مسیر موفقی هم بود. خوشحالم که توانسته‌ام به مردم ایران و افغانستان تاکنون خدمت کنم.»

فرهت درباره تجریه همکاری با امیراطهر سهیلی و گروه تولید مستند «روایت فرهت» نیز بیان کرد: «کارگردان فیلم شخصیت محترم و بسیار مثبتی داشت و برخلاف بسیاری از فیلم‌ها که در زمان شوتینگ، کار را برای سوژه و بازیگر فیلم سخت و یک برداشت را بارها تکرار می‌کنند، اینجا این اتفاق به هیچ وجه نیافتاد. البته شاید این ویژگی مستند باشد و هرچه بود، گروه تولید با من همراه بودند و کار را برایم ساده کردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار