بازخوانی دوره چهل‌و پنجم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد؛

«رشد» در ایستگاه چهل‌وپنجم‌؛ ماجرای اولین جایزه سینمایی کارگردان «محمد رسول‌الله»‌

تهران (پانا) - بازخوانی دوره چهل‌و پنجم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد نشان می‌دهد که از فرهنگسراهای تهران تا قشم و هرمز، میزبان این رویداد هنری شدند.

کد مطلب: ۱۳۲۵۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل‌وپنجم‌؛ ماجرای اولین جایزه سینمایی کارگردان «محمد رسول‌الله»‌

در آستانه برگزاری دوره پنجاه و دوم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، در سلسله مطالبی به بررسی و بازخوانی مهمترین اتفاقات 10 دوره اخیر این رویداد پرداختیم. در این گزارش نگاهی به اتفاقات و فراز و نشیب‌های دوره چهل و پنجم این جشنواره داریم.

چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با در 5 گروه فیلم‌های تربیتی داستانی بلند، تربیتی داستانی کوتاه، پویانمایی، مستند و مستندهای علمی‌آموزشی از 22 تا 29 آبان ماه سال 1394 در محل سینما فلسطین تهران و استان‌هایی همچون گیلان، مرکزی، هرمزگان، خراسان شمالی و شهرهای استان تهران برگزار شد.

در این دوره از جشنواره، در مجموع 946 فیلم به دبیرخانه رسید که از این میان 198 اثر به جشنواره راه یافتند تا 15 اثر در بخش داستانی بلند، 65 اثر در بخش داستانی کوتاه، 19 اثر در بخش مستند علمی، 45 اثر در بخش مستند و 54 اثر در بخش پویانمایی حضور داشته باشند.

از فرهنگسراهای تهران تا قشم و هرمز، میزبان رشد

ظرفیت‌های جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به مرور زمان و با توجه به تثبیت هر چه بیشتر جایگاه این جشنواره به عنوان یک رویداد فرهنگی با محوریت علم، آموزش و تربیت، به مرور بیشتر شد. از این نظر در هر دوره از این جشنواره، ظرفیت‌های مرتبط با نمایش آثار جشنواره افزایش پیدا کرده است.

در این دوره از جشنواره به جز سینما فلسطین که محل اصلی نمایش آثار جشنواره بود، 80 مرکز آموزشی در مناطق مختلف شهر تهران، 13 کانون فرهنگی تربیتی در شهر تهران، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، پردیس‌های سینمایی رازی، تماشا، ملت و راگا در شهر تهران، فرهنگسراهای بهمن، خاوران، امید و بهاران در تهران و دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی در تهران از جمله مراکزی بودند که به نمایش آثار جشنواره پرداختند.

برگزاری همزمان جشنواره در جزایر خلیج فارس از جمله جزایر ابوموسی، قشم، هرمز، شهاب و کیش از دیگر اتفاقات ویژه این دوره از جشنواره بود.

وقتی «رشد» برای اولین بار به مجید مجیدی جایزه داد

یکی از اتفاقات مهم این دوره، تجلیل از مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) در حاشیه افتتاحیه چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد بود. مجیدی که خود یکی از استعدادهایی بود که جشنواره فیلم رشد از جمله سکوهای پرش او بوده، در این مراسم جشنواره فیلم رشد را یکی از بی‌حاشیه‌ترین جشنواره‌های کشور برشمرد و اظهار داشت:‌ این جشنواره نوستالژی خاصی برای سینمای ایران و سینماگران دارد.

او با اشاره به ساخت فیلم کوتاه داستانی «روز امتحان» که در این جشنواره حضور داشته، گفت: «اولین جایزه فیلم‌های خود را در سال ۶۶، به خاطر این فیلم ۱۶ میلی‌متری کوتاه از جشنواره رشد دریافت کردم و این موضوع انگیزه‌ای برای ساخت فیلم‌های دیگرم شد.»

ترکیبی از داوران ایرانی و خارجی در «رشد»

در این دوره از جشنواره فیلم رشد، دکتر احمد الستی از اساتید شناخته شده دانشگاه در حوزه سینما مسئول تیم داوران جشنواره بود. براین اساس، در بخش فیلم‌های بلند داستانی دکتر احمد الستی، بهروز افخمی کارگردان سینما و سوزانا پیلگرم از کارگردانان آرژانتینی داوری آثار را برعهده داشتند.

در بخش فیلم‌های داستانی کوتاه، امیرشهاب رضویان کارگردان سینما، امیرحسن ندایی مجری و منتقد سینما و مسکل ماهانتران از کارگردانان اهل مالزی داور جشنواره شدند. در بخش فیلم‌های انیمیشن نیز سیدامیر هاشمی، سارا خلیلی و پریت تندر از استونی داوری آثار را برعهده گرفتند.

در گروه فیلم‌های مستند و علمی آموزشی هم احمد ضابطی جهرمی از اساتید سینما، آزاده بیزارگیتی مستندساز و کلاوس استنجک مستندساز اهل آلمان آثار پذیرفته شده در این بخش‌ها را داوری کردند.

فیلمسازان شاخصی که به این دوره از جشنواره آمدند

رئال انیمیشن «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی یکی از آثار شاخص این دوره از جشنواره بود. داستان پیرمردی نقال که با عروسک‌هایش قصه‌های اساطیری را روایت می‌کند.

«حبیب آقا» به کارگردانی محمد حمزه‌ای دیگر اثر شاخص این دوره از جشنواره بود که به تهیه‌کنندگی شبکه پنج سیما تولید شد و قصه آن درباره دو دوست قدیمی است که بروز یک اتفاق، رفاقت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«روشنایی حقیقی» به کارگردانی مجیدی سروینی هم از جمله آثار مهم این دوره بود. داستان دو برادر که سال‌هاست بر سر یک زمین اختلاف دارند؛ حالا موقعیتی پیش آمده که فرزندان آن‌ها در مسابقات حفظ قرآن با هم رقابت دارند. آن‌ها تحت تاثیر آیات قرآن با هم صمیمی می شوند اما این موضوع باعث خشم پدرانشان می‌شود...

«خاطرات مخدوش یک دریاچه» اثر سید وحید حسینی نامی هم از جمله مستندهای شاخص و مهم این دوره از جشنواره بود که یکی از چهره‌های شناخته شده عرصه مستند آن را به جشنواره آورده بود.

جوایز «رشد» چهل‌وپنجم به چه کسانی رسید؟

در نهایت پس از برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد، سرنوشت جوایز این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد مشخص شد. در بخش فیلمهای داستانی کوتاه لوح تقدیر و جایزه نقدی به فیلم «وقتی صنم گریست» به کارگردانی فریبرز آهنین و مجید شیدا و جایزه ویژه داوران و دیپلم افتخار جشنواره به فیلم «لاک‌پشت و لک‌لک» به کارگردانی محمود کیانی فلاورجانی رسید. تندیس سیمین به عنوان دیگر جایزه این بخش هم به فیلم «همه چیز درست میشه» به کارگردانی پاتریک ولرات از کشور اتریش اهدا شد. تندیس زرین این بخش هم به فیلم «طبق عادت همیشگی» به کارگردانی محمد حمزه‌ای رسید.

در بخش فیلم‌های داستانی بلند جایزه ویژه داوران به فیلم «فیدل استیکز» به کارگردانی ویت هلمر از کشور آلمان و دیپلم افتخار به فیلم «شاید یک معجزه» به کارگردانی کرامت پورشهسواری اهدا شد. همچنین فیلم «من به تو قول می‌دهم» به کارگردانی الکساندر کارپیلوسکی از کشور روسیه تندیس سیمین و جایزه نقدی را دریافت کرد. به فیلم «نمره 4» به کارگردانی مهران ملکوتی هم تندیس زرین اهدا شد.

در گروه فیلم‌های مستند جایزه ویژه داوران به فیلم «در پناه بلوط» به کارگردانی مهدی نورمحمدی تعلق گرفت. تندیس سیمین به فیلم «پروژه طبیعت وحشی» به کارگردانی دیوید باند از کشور انگلستان و تندیس زرین به فیلم «شاه جهان» به کارگردانی حسن نقاشی تعلق گرفت.
در گروه فیلم‌های پویانمایی نیز جایزه ویژه داوران به فیلم «سیمرغ» به کارگردانی مقداد اسدی لاری تعلق گرفت.

همچنین تندیس سیمین به فیلم «مال من است» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا و تندیس زرین به فیلم «چیزی» به کارگردانی النا والف از کشور آلمان اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار