رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی:

بخش عمده ایرادات در حوزه صادرات ریشه در مشکلات داخلی دارد

تبریز (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی بخش عمده، اصلی و اساسی ایرادات حوزه صادرات را ریشه در مشکلات داخلی دانست.

کد مطلب: ۱۳۲۴۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
بخش عمده ایرادات در حوزه  صادرات ریشه در مشکلات داخلی دارد

یونس ژائله در بیست و ششمین همایش صادرات غیرنفتی که به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار شد گفت: بخش عمده ایرادات حوزه صادرات ریشه در مشکلات داخلی دارد چرا که باید در بخش صادرات به دنبال دشمن خارجی نباشیم و تحریم ها تا حدی اثرگذار است که در بسیاری از موارد، عدم وجود اراده برای هدف گذاری موفق صادراتی ریشه در فعالیت ما دارد.

وی ادامه داد: اتاق تبریز اولین اتاق تجاری ایران را ایجاد کرده و این نشانگر پیشران بودن آذربایجان شرقی در فعالیت های اقتصادی و صادراتی است.

ژائله ضمن اشاره به ظرفیت های بالای کشور در حوزه صادرات غیرنفتی افزود: متاسفانه عمده صارات ما تنها به ۳۸ کشور جهان انجام می شود و خوشبختانه در دولت سیزدهم، حرکت های خوبی در حوزه دیپلماسی تجارت و بازرگانی در وزارت امور خارجه در حال انجام است که می تواند راهگشای افزایش تجارت در این عرصه باشد.

رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دولتی است، خاطرنشان کرد: بی توجهی به اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه و حمایت از بخش خصوصی زمینه رانت و فساد را در اقتصاد کشور فراهم کرده است و تا زمانی که این قوانین اجرا و حل نشود، اقتصاد ایران جهانی نخواهد شد.

وی افزود: لازم است نیروی انسانی متخصص و کار آمد در بخش صادرات توسط دانشگاه ها تربیت شود و همچنین این نیروها باید به دیپلماسی و زبان تجارت خارجی مسلط باشند.

ژائله با تاکید براینکه تک نرخی نبودن ارز موجب مشکلات جدی هم در حوزه صادرات و هم در عرصه تجارت و اقتصاد کشور بوده است، ادامه داد: شرایط فعلی زمینه ساز تخلفات گسترده در این حوزه بوده است و تحریم روسیه فرصت خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه فراهم کرده است. توجه به توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه درحال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ضرورت توجه به هاب های تجاری را بیش از پیش نمایان می کند.

ژائله در پایان عدم وجود شبکه بانکی، عدم توجه به برند و نبود شرکت های بزرگ بین المللی را از عمده ترین مشکلات صادرات کشور دانست و خواستار توجه به برندینگ و ایجاد زنجیره های قوی با شرکت های بزرگ بین المللی و تداوم حمایت دیپلماسی از تجارت جهانی شد‌.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار