سخنگوی دولت در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

مدیران کشور باید بیش از آنچه می‌گویند، شنونده باشند

شرایط در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم شبیه میدان مین بود/ ۴ ساعت پرسش و پاسخ در دانشگاه صداوسیما داشتیم و من توضیح دادم که به چه دلیل نباید با معترض و اغتشاشگر مقابله سخت کرد اما ابزارشیطان و بوق شیطان آن را ۱۸۰ درجه متفاوت بازتاب دادند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت، دانش‌آموزان را دارای ظرفیت و پتانسیل نیرومند در مسیر ساختن ایران قوی و رقم زدن آینده روشن برای کشور دانست و از مدیران خواست که بیش از آنچه می‌گویند، شنونده مردم و نوجوانان باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۲۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیران کشور باید بیش از آنچه می‌گویند، شنونده باشند

علی بهادری جهرمی در نشست تخصصی جهاد تبیین با عنوان «افق روشن» در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار‌کرد: مدیران کشور در صورتی موفق خواهند بود که بیش از آنچه می‌گویند، بشنوند و شنونده حرف‌های مردم و نوجوانان باشند. امروز دانش‌آموزان ما ظرفیت و پتانسیل نیرومندی هستند و من به هر نقطه از کشور که می‌روم، ایمانم به این تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) که مردم ایران را شایسته قدردانی و احترام می‌دانند، بیشتر می‌شود؛ همچنین ایمان من به آینده روشن کشور بیشتر می‌شود که دلیل آن همین تخصص، دغدغه، انرژی و پویایی افراد حاضر در این نشست است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در کشورهای دیگر مردم را مشغول به چیزهای دیگری می‌کنند که حواسشان از مسائل اصلی پرت شود، بیان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که این رویکرد وجود ندارد و مردم درباره مسائل اصلی کشور صحبت می‌کنند، همچنین امر جهاد تبیین وجود دارد تا سراغ مسیرهای انحرافی و شیطانی که خلاصه‌اش گم‌کردن مسیر اصلی است، نرویم.

وی افزود: زمانی که مسئولیت سخنگویی دولت به بنده سپرده شد، یکی از نکاتی که آیت‌الله رئیسی درباره آن به من تاکید داشتند، این بود که سخنگوی مردم در دولت نیز باشم و صرفاً سخنگویی دولت برای مردم را برعهده نگیرم. تعبیر رئیس‌جمهوری این بود که وکالت مردم و دفاع از حقوق ملت را نیز در دولت داشته باشم.

بهادری جهرمی با اشاره به این موضوع که امروز در میانه و صحنه میدان جنگی قرار گرفته‌ایم که همگان متوجه ابعاد و ماهیت آن هستند، گفت: گاهی اوقات حواسمان نیست که در میانه میدان جنگ قرار داریم. روزی که رهبر حکیم انقلاب(مدظله‌العالی) جهاد تبیین و گام دوم انقلاب را مطرح فرمودند و از جوانان در آن بیانیه سخن گفتند، این جنگ امروز که برای ما روشن شده است را به روشنی می‌دیدند اما من و شما حواسمان نبود که وسط میدان جنگ هستیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: چرا وسط میدان جنگ هستیم؟ چون ذات دنیا نبرد بین حق و باطل است. شیاطینی هستند که مسیرشان با مسیر حق زاویه دارد. گاهی شیاطین و شیطان بزرگ امروز که آمریکا است برای بعضی باید غل و زنجیر بیاورد و برای برخی طناب و برای برخی هم بدون این ابزار، همراهی‌شان را جلب می‌کند.

وی در ادامه با یادآور شدن این مساله که ما در منطقه و کشوری هستیم که اعتقادی پیشرو در آن حاکم است، خاطرنشان کرد: برگ برنده‌ای به نام دین و اعتقاد داریم که به نوعی حریف می‌طلبد و کسی یارای مقابله با آن را ندارد. ما مردمی بااستعداد داریم و از ظرفیت، توان، جغرافیای خاص و منابع طبیعی سرشاری برخوردار هستیم. از منظر جغرافیایی نیز 15 همسایه داریم و از تمدنی بسیار دیرینه بهره‌مند هستیم. بنابراین وجود چنین رقیبی با این ویژگی‌ها برای شیطان بزرگ خطرناک است.

بهادری جهرمی گفت: دشمن برای چنین حریفی هزینه می‌کند و برنامه‌ریزی دارد. یک زمان شرایط کشور به گونه‌ای بود که دشمن تصور می‌کرد کشور ایران به کندی و آهسته در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند لذا آن زمان نیازی نبود که او تمام توان خود را برای دشمنی با ما صرف کند اما امروز مسیر پیشرفت کشور در ریل اصلی و حقیقی خود قرار دارد. در چنین شرایطی است که دشمن احساس خطر می‌کند؛ قطعاً وضعیت دشمن ناگوار است و یقین داریم که پیروزی از آن ما خواهد بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: متاسفانه برخی اوقات سیاست خارجی ما به شکلی بوده است که عملاً خواسته یا ناخواسته هندسه قدرت به نفع برخی کشورها تقویت شود. اما امروز در حوزه تعاملات بین‌المللی چه در حوزه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی، چرخشی در سیاست خارجی ما اتفاق افتاده است که به سرعت به سمت چندجانبه‌گرایی می‌رویم و فقط یک میز تعیین نمی‌کند که موضوعات اقتصادی و امنیتی در سطح بین‌الملل به چه سمتی حرکت شود؛ حتی گاهی آن یک میز تلاش خود را می‌کند اما نتیجه خلاف خواسته آن است.

وی با اشاره به این موضوع که اساساً یکی از دلایلی که غرب تلاش می‌کند تا حکمرانی در فضای مجازی را تقویت کند، اظهار کرد: دشمن سعی دارد تک‌صدایی و دیکتاتوری خود را داشته باشد و به همین دلیل است که مغلوب شده است. ما یک حرکت پیشرو را آغاز کرده‌ایم و دشمن امروز در حال واکنش انفعالی به آن حرکت است.

* غرب تصور می‌کرد ایران تسلیم شده است اما انتخابات ۱۴۰۰ مسیر را تغییر داد

او افزود: پیش از این دولت قرار بود چرخ اقتصاد بچرخد ولی این‌چنین نشد. غرب احساس می‌کرد با این مسیر، ایران راهی جز تسلیم نخواهد داشت اما انتخابات ۱۴۰۰ مسیر را تغییر داد. دولت سیزدهم در شرایط سختی روی کار آمد. ما در شهریور ۱۴۰۰، تورم بیش از ۶۰ درصد را تجربه کردیم، کرونا روزانه جان ۷۰۰ نفر را می‌گرفت اما حالا رشد اقتصادی در این یکسال از ۳.۶ به ۵.۵ رسیده و از میانگین صفر در ۱۰ سال گذشته به ۴.۵ طی این یکسال رسیده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه تورم در حال حاضر ۴۰ درصد است، خاطرنشان کرد: این درصد از تورم مطلوب نیست اما بهتر از تورم ۶۰ درصدی است و کاهش داشته‌ایم. دشمن این‌ دستاوردها را می‌بیند و به همین دلیل است که موضع‌گیری می‌کند و هرچه در توان دارد را روی میز می‌ریزد، همه رسانه‌هایش را به کار می‌گیرد چون می‌داند طی کردن این مسیر از سوی ایران چه ضررهایی برایش خواهد داشت.

وی افزود: رئیس‌جمهوری پیشگام حضور در میان مردم، مخصوصا در زمان وقوع بحران است. هرگاه دولت در میان مردم حضور پیدا می‌کند دیگر آنجا طیف‌بندی وجود ندارد و از هر سلیقه‌ای در جمع پیدا خواهد شد. در گذشته دیوارهایی بین مردم و مسئولان قرار داشت که صدای مردم شنیده نمی‌شد، همچنین کرونا تقریباً تمامی اماکن را نزدیک به سه سال تعطیل کرد و کسی در دانشگاه یا مدارس نبود که مسئولان به آنجا بروند اما به محض اینکه محیط‌ها باز شد مسئولان رفتند و بازهم خواهند رفت.

* چرا صدای دشمن در اینستاگرام بیشتر به گوش می‌رسد؟

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در حوزه رسانه‌ای ضعف داریم، گفت: این موضوع را قبول داریم که ضعف وجود دارد، چرا که در نبرد رسانه، حکمرانی در فضای مجازی به دست دشمن است و او تعیین می‌کند که تصویر سردار شهیدسلیمانی حذف شود اما تصویر مهسا امینی بالا بیاید چون دشمن می‌خواهد و این زمین بازی در اختیار دشمن است. اینکه چرا در اینستاگرام صدای دشمن بیشتر به گوش می‌رسد به این دلیل است که اینستاگرام برای خود دشمن است. اعتقاد داریم در آن فضا باید صدای ما نیز بیشتر شنیده شود ولی اول زمین بازی را بشناسیم بعد درباره امکان‌ها حرف بزنیم.

* توضیح بهادری جهرمی درباره انتشار یک جمله ناقص جنجالی از او

وی افزود: نبرد رسانه‌ای امروز را نباید با نبرد ۱۰ سال پیش مقایسه کرد؛ من شب گذشته تا ساعت یک و ۳۰ دقیقه نیمه‌شب در دانشگاه صداوسیما به پرسش و پاسخ با دانشجویان مشغول بودم اما از آن چهار ساعت پرسش و پاسخ یک جمله منتشر شد و آن جمله‌ای بود که سوال‌کننده از من پرسید که چرا مقابله سخت نمی‌کنید و من توضیح دادم که به چه دلیل نباید با معترض و اغتشاشگر اینگونه مقابله سخت کرد. من در پاسخ گفتم که این افراد فرزندان خودمان هستند، یک عده معترض هستند و حق دارند و یک عده دارند اشتباه می‌کنند و یک بخش از آن‌ها ابزار دشمن و آدمِ دشمن هستند، همه باهم در خیابان هستند و ما باید حواسمان به فرزندان خانواده خودمان هم باشد وقتی مقابله می‌کنیم. مردم حداقل در چهار الی پنج سال گذشته دوران سختی را سپری کرده‌اند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: اما گفت‌وگوی من با دانشجویان چطور بازخورد رسانه‌ای داشت؟ به شکلی که جرأت نمی‌کنم آن را تکرار کنم چرا که ابزار شیطان و بوق شیطان آن را ۱۸۰ درجه متفاوت بازتاب دادند. ‌شخصی از من پرسید که چرا برخورد سخت نمی‌کنید؟ من گفتم خسته نباشید! برخورد سخت که انجامش راحت است ولی ما این کار را نمی‌کنیم، چون قبول نداریم و نباید آن کار را انجام داد.

وی تاکید کرد: بنابراین این فضای مجازی نه تنها صدای ما را نمی‌شنود بلکه آن را قلب می‌کند و ارائه می‌دهد. اما یادآوری این نکته هم ضروری است که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) جهاد تبیین را فقط برای دولت نگفته‌اند هرچند در هر موضوع این‌چنینی مسئولیت اول برای دولت است و شکی در این زمینه نداریم اما جهاد تبیین برای همه ما است و هرکسی که می‌تواند باید بیاید وسط میدان.

سخنگوی دولت یادآور شد: دشمن در فضای مجازی آنقدر دروغ می‌گوید و پروپاگاندایش را تقویت می‌کند که خودش هم آن را باور می‌کند.

* شرایط در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم شبیه میدان مین بود

بهادری جهرمی با اشاره به شرایط آغاز به کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: در هر حوزه‌ای که اسمش را بیاورید به شما اثبات می‌کنم که شرایط آغاز کار دولت مشابه میدان مین بود. یکی از دلایلی که بعضاً گفته می‌شود چرا آثار اقدامات دولت مثلاً در حوزه‌های اقتصادی یا حوزه‌های دیگر به شکل صددرصدی دیده نشده به این دلیل است که دولت باید مین‌ها را خنثی می‌کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: اگر الان در حوزه رسانه‌ای شرایط به شکلی است که فضای مجازی منبع پخش خبر اول است، بخشی از این وضعیت محصول سیاست‌های غلط مسئولان قبلی است که سراغ رسانه رسمی نمی‌رفتند و رسانه‌های غیررسمی را جایگزین کرده بودند. این امر موجب شد مخاطب ما سراغ رسانه‌های غیررسمی را بگیرد.

وی با بیان اینکه جواب ضعف‌های دیگران را ما نباید بدهیم، تصریح کرد: این جمله، شاه کلید است و نباید آن را گم کنیم. اینکه کسی قبلاً اوضاع را وخیم کرده است، نباید از ما جواب بخواهید، بروید و از خودش بپرسید. ما یک سال و دو ماه اخیر را تک به تک و شاخص به شاخص جواب می‌دهیم و اصلا فرافکنی نمی‌کنیم و نمی‌گوییم نمی‌شود و نمی‌گذارند، بالعکس می‌گوییم غلط کرده هرکسی نگذارد کار مردم پیش برود و مشکلاتشان حل شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: در همین حوزه رسانه بروید و آمارها را ببینید که میزان مراجعه به صداوسیما در یک سال و دو ماه پیش تا امروز چقدر است. دولت سمت رسانه‌های رسمی چه چپ و چه راست برگشته است. البته ما با غیررسمی هم کار می‌کنیم چون مخاطب ما متأسفانه به آنجا سوق داده شده اما اخبار اصلی دولت را ابتدا از توییتر نمی‌بینید بلکه از خود صداوسیما یا از رسانه‌های رسمی مطلع می‌شوید.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره نقش نمایندگان مجلس در تعیین مسئولان استانی اظهار کرد: نماینده مجلس هم نماینده همان استان و شهرستان است و اگر با وی برای انتخاب استاندار یا مسئول آنجا مشورت شود اشکالی ندارد اما اگر مصداقی از دخالت نماینده مشخص شود، این موضوعی نیست که مورد تایید دولت باشد و رییس جمهوری هم بارها بر این موضوع تاکید داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت تغییر نکردن مدیران میانی دولت قبلی، تصریح کرد: این جزو نقاط ضعف ما است که خیلی از مدیران میانی هنوز تغییر نکرده‌اند ولی معاون اجرایی در قالب یک گروه سه نفره قرار است در تک‌تک انتصاب‌ها وارد شود و بررسی کند که اگر مدیری ناکارآمد بوده و جابجا نشده است خودشان حتی رأسا اقدام و وی را برکنار کنند در عین حال مدیرانی که کارآمد هستند هم به جای خود بمانند.

* برخی شرکت‌ها قلک فساد دولت‌ها بودند

بهادری جهرمی در پایان با اشاره به اینکه دولت در مقابله با فساد بسیار جدی عمل کرده است، یادآور شد: هزاران امضای طلایی با این سامانه‌های شفافیتی که دولت طراحی کرده، کنار می‌رود. اگر دولت می‌گوید حساب شرکت‌ها را روی سایت گذاشته‌ایم شاید حرف آسانی است اما همین شرکت‌های دولتی قلک فساد دولت‌ها بوده‌اند و در یک اتاق تاریک و بدون مشخص بودن حساب و کتاب‌ها عمل می‌کرده‌اند اما امروز حساب این شرکت‌ها روی سایت است و این یعنی دولت حاضر است برای فسادها هزینه بدهد و با فساد مخالفت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار