شهردار منطقه ۱۹ تهران مطرح کرد؛

دیوارکشی بوستان ایرانیان برای ساخت‌وساز غیرقانونی

تهران (پانا) - شهردار منطقه ۱۹ تهران با اشاره به دیوارکشی بوستان ایرانیان برای ساخت‌وساز غیرقانونی گفت‌ در ۴۰ هکتار از ۱۸۰ هکتار بوستان ایرانیان به‌صورت غیرقانونی ساخت‌وساز ‌صورت گرفته است.

کد مطلب: ۱۳۲۲۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
دیوارکشی بوستان ایرانیان برای ساخت‌وساز غیرقانونی

تورج فرهادی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به چالش‌های موجود در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ و ساخت‌وسازهای غیر قانونی در این محدوده گفت: ناحیه ۳ منطقه ۱۹ بخش زیادی در محدوده حریم بوده و در مرحله تهیه طرح جامع به منطقه ۱۹ اضافه شده است. زمین‌های این محدوده زمین‌های کشاورزی بوده است که طی ۴ دهه تغییرات داشته است. به دلیل لبه‌ای بودن این منطقه مهاجرت‌پذیر است و زمین‌ها در ناحیه ۳ بیشتر موقوفه هستند و از ۷۶۰ هکتار ،۶۰۰ هکتار موقوفه است.

شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: با ورود زمین‌های کشاورزی به محدوده شهری ارزش افزوده پیدا کرده و سودجویان به دنبال منافع خود بودند و زمین‌ها بدون اجازه مدیریت شهری و ادراه اوقاف کوچک شده و به‌صورت قولنامه‌ای به فروش رسانده شده است. عدم وجود طرح، عدم همراهی سازمان خدمات‌ده و ساختمانی که به ‌ورت خلاف ساخته شده، آب برق و گاز دارند و زمین‌خواران در این سال‌ها تلاش کردند مردم را در برابر مدیریت شهری و اوقاف قرار دهند.

وی تاکید کرد: این ساخت‌وسازهای غیر قانونی توسط افرادی انجام می‌شود که قدرت و زر و زور دارند. برای همین تصمیم به برخورد به آنها گرفته شد. همچنین در این مدت برای این پهنه‌ها برنامه طرح تعریف شده و از حالت لکه سفید خارج شده‌اند.

شهردار منطقه ۱۹ تاکید کرد: موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ پیگیری می‌شود.

فرهادی با اشاره به اینکه در ۴۰ هکتار از ۱۸۰ هکتار بوستان ایرانیان به‌صورت غیرقانونی ساخت‌وساز غیر قانونی صورت گرفته است، گفت: در سه نوبت این ساخت‌وسازهای غیرقانونی تخریب شده است. این فضاها و پارک‌ها جزو حقوق عمومی است و کسی حق ندارد پارک عمومی را ساخت‌وساز کند.

وی با اشاره به بنا داریم بر اساس برنامه‌ریزی شهرداری تهران، شهرکی را در منطقه 19 به عنوان یکی از دو شهرک الگو در شهر تهران احداث کنیم گفت: موقعیت جغرافیایی این منطقه در بالای میدان مرکزی تره‌بار قرار دارد که زمین این شهرک 15 هکتار در نظر گرفته شده است که طرح اولیه که طرح قابل قبولی هم است در کمیته فنی به تایید رسیده است و به زودی احداث این شهرک با سازندگان بین‌المللی داخلی کلید خواهد خورد.

شهردار منطقه 19 افزود: در جلسه‌ای هم که آقای زاکانی شهردار تهران با آیت‌الله تحریری مدرس مدرسه مروی داشت تصمیماتی برای موقوفات مروی در ناحیه سه منطقه 19 گرفته شد و قرار شد امکانی فراهم شود که طرحی در کمیسیون ماده 5 تهیه و بدون ارسال به شورای عالی شهرسازی سریعا اجرایی شود که پیش‌بینی می‌شود هفته آینده این طرح به شهرداری منطقه 19 ابلاغ شود.

فرهادی با بیان اینکه تا به امروز در سه مرحله برخورد با متخلفان و سودجویان و ویژه‌خواران و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ناحیه سه منطقه 19 انجام شده است گفت: البته ما بنا داشتیم در یک شب و در 5 پهنه و با 5 گروه این مسئله را به اتمام برسانیم اما با توجه به شرایطی که نیروی انتظامی اعلام کرد و محدودیت‌هایی که وجود داشت تصمیم بر این شد که این موضوع به صورت مرحله‌ای انجام شود.

وی افزود: قطعا در روزهای آینده شاهد اجرای مراحل بعدی و برخورد با متخلفین ساخت‌وساز در ناحیه 3منطقه 19 خواهیم بود و انشاءالله عملیات در روزهای آینده با عده و عُده بیشتری اجرایی خواهد شد.

شهردار منطقه 19 گفت: در سه مرحله قبلی حتی نیروهای شهرداری تهران و مجموعه روابط عمومی نیز با تاکید مجموعه نیروی انتظامی با لباس یگان ویژه و لباس ضد گلوله در ناحیه سه حضور پیدا کردند و 50 تا 60 نفر از نیروهای مجموعه شهرداری با این پوشش حضور داشته‌اند.

فرهادی با اشاره به استفاده سودجویان، ویژه‌خواران، فرصت‌طلبان و زمین‌خواران از سلاح گرم و سرد، شمشیر و سنگ و ... تصریح کرد: این افراد برای اینکه به اهداف خود برسند و نگذارند ساخت‌وسازهای غیرمجاز تخریب بشود به نیروهای شهرداری حمله کردند به طوریکه در چند شب گذشته چند نفر از نیروهای شهرداری مصدوم شدند.

وی با اشاره به حمله سودجویان، فرصت‌طلبان، ویژه‌خواران و زمین‌خواران به شهرداری منطقه 19 گفت: این افراد حتی اقدام به پرتاب نارنجک دستی به ساختمان شهرداری ناحیه سه کرده‌اند اما بدانند ما همچنان به عزم خود راسخ بوده و برخورد با متخلفان را ادامه خواهیم داد. در پی این حادثه چند نفر از سرکرده‌ها و سرگروه‌های سودجویان، متخلفین، توسط دستگاه قضا بازداشت شده‌اند علاوه بر اینکه در فرآیند این حادثه نیز برخی از پرسنل شهرداری منطقه به تخلفات اداری و مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده شدند.

شهردار منطقه 19 با اشاره به همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با شهرداری این منطقه جهت برخورد و رفع تصرف مکان‌های عمومی از دست سودجویان و زمین‌خواران تصریح کرد: طی سه مرحله قسمت‌هایی از پارک ایرانیان پاکسازی شده است و بخش اعظمی نیز از واحدهای تجاری که بدون هماهنگی برخلاف ضوابط و مقررات ساخته شده‌اند تخریب شده است و باز هم تاکید می‌کنیم که صف مردم با ویژه‌خواران و فرصت‌طلبان، زمین‌خواران و سودجویان جدا خواهد بود و قطعا مدیریت شهری به افرادی که مستحق باشند کمک خواهد کرد.

فرهادی با بیان اینکه شهرداری به هیچ عنوان مماشاتی با زمین‌خواران، سودجویان، ویژه‌خواران و فرصت‌طلبان نخواهد داشت، گفت: اینها پارک عمومی را که حق‌الناس بوده دیوارکشی کردند که تمام اینها مصداق تخلف بوده و قطعا از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد خواهد شد.

شهردار منطقه 19 اتفاقات اخیر در ناحیه 3 این منطقه را مصداق هرج و مرج دانست و گفت: اینها اتفاق خوبی نبوده و خوشبختانه طی چند مرحله با همکاری نیروی انتظامی و با استفاده از ماشین‌آلات و ادوات، ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شده‌اند.

وی با بیان اینکه 25 درصد از جمعیت کشور در شهر تهران تمرکز دارند، گفت: در مقاطعی از سال‌های گذشته که شرایط شهرستانها و استانها خوب نبوده و فرصت شغلی برای آنها فراهم نشده بود ما شاهد افزایش مهاجرت‌ها و بالعکس زمانی که شرایط خوبی به لحاظ اشتغال فراهم بوده شاهد کاهش مهاجرت بوده‌ایم و تهران به عنوان جایی که همه ایرانیان حق دارند در آن حضور پیدا می‌کنند و بخش اعظمی از اقتصاد کشور در شهر تهران فراهم است و ما نیز به این موضوع توجه داشته و داریم اما با تمام این تفاسیر اجازه سودجویی به ویژه‌خواران و فرصت‌طلبان نخواهیم داد.

فرهادی با اشاره به اینکه ساخت وسازهای غیرمجاز در ناحیه سه منطقه 19 توسط افراد سودجو، فرصت‌طلب، ویژه خوار انجام شده است گفت: هیچ‌گاه مردم عادی چنین کارهایی را انجام نمی‌دهند چرا که مردم پای انقلاب و نظام بوده و هیچ وقت در این مسیر کوتاهی نکرد‌ه‌اند اما شاهد بوده‌ایم که برخی از سودجویان در قالب تیم‌ها و گروه های سازمان‌یافته و با استفاده از فضای فعلی کشور و فضای اغتشاشات در مقابل حاکمیت قرار گرفته و با سوء استفاده از این شرایط اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تصرف پارک‌های عمومی و دیوارکشی در آنجا کرده‌اند.

وی با اشاره به فرآیند برخورد با متصرفان و متخلفین وسودجویان در ناحیه سه در منطقه 19 اظهار کرد: پس از شناسایی محدوده‌ها،‌ شورای تامین در منطقه 19 تشکیل و فرآیند برخورد با آنها تهیه و تنظیم شد. علاوه بر اینکه صبح امروز نیز از ساعت 7:30 تا 10، شورای تامین در ناحیه سه با حضور فرماندار تهران، مسئولان استانداری تشکیل شد تا در خصوص ادامه برخورد با متصرفان تصمیم‌گیری شود که در پایان جلسه امروز بار دیگر بر برخورد با متصرفان و سودجویان تصمیمات جدی اخذ و ابلاغ شد.

برخورد با سودجویان و متخلفان ساخت‌وسازهای غیرمجاز

شهردار منطقه 19 ادامه داد: برنامه کلی و کلان ما حتما برخورد با سودجویان و متخلفان در ناحیه سه و ساخت وسازهای غیرمجاز خواهد بود و در چارچوب قانون و حقوق عامه گام برخواهیم داشت.

فرهادی ضمن تشکر از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: سردار رحیمی نیز در این ایام علیرغم اینکه پلیس درگیری‌هایی به واسطه اغتشاشات و برخورد با آشوبگران داشت، همکاری لازم را ارائه و به همکاران خود برای همکاری با شهرداری منطقه 19 تاکید کرد.

وی افزود: پیش از آغاز برخورد با متخلفین و تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز روزها و ساعت‌ها جلسات متعددی برگزار شد و در ادامه نیز کار میدانی جهت شناسایی پلاک به پلاک ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه انجام شد و در نهایت نقشه راه مشخص و عملیات با همکاری نیروی انتظامی اجرایی شد و در همه موضوعات فرمانده انتظامی تهران بزرگ و همکاران وی حضور داشتند و از این به بعد نیز همه باید دست به دست هم بدهیم تا نظم و امنیت از دست مدیریت کشور خارج نشود.

شهردار منطقه 19 با اشاره به ترک فعل‌ها و اتفاقات صورت گرفته در ناحیه سه گفت: در این ارتباط قطعا این موضوع از طریق مراجع مربوطه به خودش پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

فرهادی با اشاره به انعکاس برعکس برخورد شهرداری منطقه 19 با متخلفان در ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: گاهی می‌بینیم که این رسانه‌ها از افراد سودجود و ویژه‌خوار حمایت می‌کنند و اخبار را به گونه‌ای دیگر انعکاس می‌دهند لذا درخواست می‌شود که رسانه‌های داخلی به این موضوع عنایت ویژه‌‌ای داشته باشند.

وی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه دو ناحیه یک و دو منطقه 19، طرح جامع دارند گفت: در این دو محدوده افراد می‌توانند طبق قوانین و مقررات به شهرداری مراجعه و پروانه ساختمانی اخذ و اقدام به ساخت وساز بکنند البته احیانا تخلفات ریزدانه‌ای در این دو ناحیه وجود دارد که در چارچوب مقررات به آنها رسیدگی خواهد شد.

شهردار منطقه 19 ادامه داد: در ناحیه سه به علت اینکه زمین‌های رها شده و پهنه‌ها با کاربری کشاورزی وجود دارد، این زمین‌ها به فضاهای بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند که البته اخیرا توسط معاونت شهرسازی شهرداری تهران طرحی تهیه شده است که بیش از 550 هکتار از زمین‌های این ناحیه را تعیین تکلیف خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار