طحان نظیف در نشست خبری اعلام کرد:

تایید لایحه متناسب‌سازی حقوق‌ها در شورای نگهبان

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط این شورا خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۱۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تایید لایحه متناسب‌سازی حقوق‌ها در شورای نگهبان

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت سالگرد وفات حضرت معصومه (س)، درباره لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، اظهار کرد: این مصوبه در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.‌ گام مهمی نیز در جهت ترمیم حقوق معلمان طرح مهرآفرین نیز برداشته است که عزیزان می‌توانند جزئیات آن را پس از ابلاغ پیگیری کنند.

وی درباره شفافیت قوای سه گانه نیز گفت: اکثر ایرادات این طرح برطرف شده و مصوبه در اختیار مجلس است. در ماده یک برخی از نهاد‌ها اضافه شدند و ابهاماتی ایجاد شده بود. درباره مراجع شبه‌قضایی نیز شورای نگهبان ابهاماتی داشت که این ابهامات باید برطرف شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اساسنامه صندوق ملی مسکن نیز بیان کرد: ما در مراحل قبل نسبت به این مصوبه اشکالات و ابهاماتی داشتیم؛ سه‌شنبه اخیر این مصوبه را دریافت و بررسی کردیم؛ این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف درباره علت عدم اجرای قانون واردات خودرو، گفت: شورای نگهبان در این موارد وظیفه‌ای ندارد. البته نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی می‌توانند به‌علت عدم اجرای قوانین با استفاده از ابزارهای قانونی خود ورود کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصل ۲۷ قانون اساسی ابهامی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: درباره اصل ۲۷ قانون اساسی ابهامی وجود ندارد اما اگر ابهام وجود داشته باشد، راه تفسیر باز است. اگر درخواست تفسیر به شورای نگهبان ارسال شود، شورای نگهبان این درخواست را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: تاکنون چیزی از این هیات به شورای نگهبان ارسال نشده است. براساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در دوره نمایندگی بر عهده مجلس است. شورای نگهبان ناظر انتخابات و طبیعتاً در ایام انتخابات صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند.

وی درباره تاثیرگذاری جریان‌های سیاسی بر بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نیز بیان کرد: هر فرد، نهاد و جریانی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. در کشور ما جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف به قدرت رسیدند. شورای نگهبان در تمام این ادوار براساس قانون عمل کرده است و مبنای کار ما مُر قانون بوده است.

طحان نطیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان بر حسن اجرای قانون اساسی نظارت نمی‌کند؟ گفت: ما مسئول نظارت بر اجرای قانون اساسی نیستیم. براساس قانون هر نهادی باید در حیطه وظایف خود عمل کند. استعلامات و نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی از امور اجرایی است بنابراین وظیفه شورای نگهبان تطبیق مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی است.

وی ادامه داد: پژوهشکده شورای نگهبان علاوه بر اینکه یکی از بازوان مشورتی شورای نگهبان است، در حوزه‌های مختلف قانون اساسی و در بعد نظری هم فعال است و کار پژوهشی هم انجام می‌دهد. البته مسئولیت اجرای قانون اساسی در حوزه اجرایی با رئیس‌جمهور است و در سایر موارد قانون اساسی هم هر دستگاه و نهادی وظایفی دارد که بر حسن اجرای قانون اساسی نظارت کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرزندان برخی نمایندگان در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و گروه دیگری تابعیت دوگانه دارند، آیا شورای نگهبان این موضوع را برای انتخابات سال آینده لحاظ می‌کند؟ گفت: برای انتخابات عجله دارید و زمان زیادی باقی مانده و مبنای ما قانون است و تا آن زمان باید دید قانون انتخابات چگونه است.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: هفته گذشته در مجلس آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات را از نمایندگان پیگیری کردم؛ بررسی اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به اتمام رسیده است و در نوبت صحن علنی مجلس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار