سردار جلالی در همایش ملی پدافند غیرعامل خبر داد

امضای ۵۱ هزار میلیارد تومان توافق‌نامه پدافند غیرعامل در دولت سیزدهم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با با رویکرد مثبت دولت سیزدهم ۵۱ هزار میلیارد تومان توافق‌نامه اجرایی در حوزه پدافند غیرعامل به امضا رسیده است، گفت‌ این اقدامات در راستای برنامه کاهش آسیب‌پذیری و امن‌سازی در برابر تهدیدات پایه هر دستگاه پیگیری خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۱۹۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
امضای ۵۱ هزار میلیارد تومان توافق‌نامه پدافند غیرعامل در دولت سیزدهم

‌همایش ملی پدافند غیرعامل، صبح امروز دوشنبه ۹ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین الملل صدا و سیما برگزار شد. این همایش با حضور محمد مخبر؛ معاون اول ریاست جمهوری، امیر نصیرزاده؛ جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سید اسماعیل خطیب؛ وزیر اطلاعات و پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

نیازمند مدلی از دفاع جامع برای مقابله با تهدیدات نوین هستیم

سردار جلالی در ابتدای این همایش، ضمن خیر مقدم به میهمانان و مدعوین این همایش، یاد و خاطر شهدا و مدافعان سلامت، حرم و امنیت، به ویژه شهدای حادثه اخیر در حرم شاهچراغ اظهار داشت: این همایش با ۲ سال تاخیر به علت کرونا برگزار می شود. این همایش در راستای گرامیداشت ۸ آبان ماه سال ۸۲ و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه وظیفه پدافند غیرعامل، رصد، پایش، تشخیص تهدیدات علیه مردم است، به بیان نکاتی پیرامون ساختار سازمان، مأموریت‌ها، سیاست‌های کلی سازمان و رویکردهای سازمان پرداخت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور، متولی بحث تهدیدات انسان‌ساخت است، افزود: تهدیدات انسان‌ساخت از دو مؤلفه انسان و فناوری تأثیر می‌پذیرد. این یعنی تهدیدات سیال و پویاست و از همین رو در واقع تشخیص پیش‌دستانه تهدید در حوزه‌های مختلف به‌صورت رویکرد اساسی، هدف اصلی سازمان پدافند غیرعامل کشور است تا هم‌زمان بتواند الگوهای مقابله با تهدید را تنظیم و آماده کند.

سردار جلالی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش، دستیابی به فهم و درک واحد از تهدیدات و چاره اندیشی برای راه حل های دفاعی مبتنی بر پدافند غیرعامل است، اظهار داشت: نیازمند مدلی از دفاع جامع هستیم.

وی مفهوم پدافند غیرعامل را پویا دانست که هدف آن تشخیص تهدیدات است و خاطرنشان کرد: در هر دستگاه، مسئولیت اجرای ضوابط پدافند غیرعامل، با بالاترین مقام مسئول آن دستگاه است. این افراد باید زیرمجموعه خود را در زمینه اجرای الزامات پدافند غیرعامل تا حصول اطمینان راهبری و نظارت کنند.

سردار جلالی در ادامه به بیان گزارشی از اقدامات سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداخت و اظهار داشت: براساس اساسنامه سازمان، همه دستگاه اجرایی کشور اعم از دولتی و غیردولتی مکلف هستند که یکی از معاونین خود را به عنوان دبیر کمیته پدافند غیرعامل آن دستگاه تعیین و به سازمان معرفی کنند. این کمیته موظف به شناسایی تهدیدات پایه و آسیب پذیری هر دستگاهی است و برنامه های کاهش آسیب‌پذیری به صورت برنامه‌ریزی اجرا و دنبال شود.

اتمام مطالعات طرح جامع در ۲۹ استان

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بر همین اساس در دولت سیزدهم با رویکرد تسهیل گرانه و مثبت، به این حوزه نگاه شده، افزود: مطالعاتی که تحت عنوان مطالعات طرح جامع استانی برای هر ۳۱ استان پیش بینی کردیم در ۲۹ استان به اتمام رسیده که براساس آن تهدیدات پایه و آسیب پذیرهای زیرساختها احصا شده و از ۵۱ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر مطالعات تخصصی مخاطرات شهری در حوزه پدافند غیرعامل انجام شده که در ۲۰ شهر مطالعات به اتمام رسیده است. این مطالعات در انتها باید به عنوان برنامه اجرایی دستگاه تدوین و دنبال شود.

وی افزود: همچنین در دستگاه اجرایی کشور، با رعایت اولویت حساس و حیاتی مهم مشخصا حوزه انرژی و فناوری اطلاعات، بانکی و حمل و نقل، برنامه کاهش آسیب پذیری و امن سازی در برابر تهدیدات پایه هر دستگاه در دست تدوین است.

سردار جلالی تصریح کرد: با رویکرد مثبت دولت، امسال براساس اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای برطرف کرد این ضعف‌ها و اشکالات، تاکنون در قالب توافقنامه با دستگاه اجرایی شامل شهرداری‌ها و استانداری‌ها تاکنون بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی درصد و ردیف در بودجه سال ۱۴۰۲، اجرای اصول پدافندی در دستگاه‌های اجرایی را تسهیل می‌کند، گفت: براساس تنظیم موافقت‌نامه شرکت ملی گاز، ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای برطرف کردن مخاطرات پدافندی در حوزه گاز پیش بینی شده که اقدامی موثر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور، تابع ستاد کل نیروهای مسلح بوده اما ماموریت‌ها و کارکردهای اصلی آن در دستگاه‌های اجرایی و غیردولتی همچون سازمان صدا و سیما و قوه قضاییه است. از همین رو تنظیم رابطه مناسب بین سازمان پدافند غیرعامل، دولت و دستگاه‌های اجرایی ضرورت جدی دارد. به طوری که براساس شیوه‌های تنظیم شده، هشدارها و تذکرات سازمان پدافند در بررسی‌های تخصصی، دخالت در امور دستگاه اجرایی تلقی نشود بلکه رویکرد حمایتی داشته باشد تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

حملات امروز کشور با رویکردهای سنتی گذشته قابل حل نخواهد بود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، الگوی تهدیدات علیه کشور را پیچیده، کاملا علمی و منطبق بر تکنولوژی های مدرن عنوان کرد و گفت: حملات امروز کشور با رویکردهای سنتی گذشته قابل حل نخواهد بود این مهم در حالیست که براساس راهبردهای استخراج شده، دشمن با محور قرار دادن اثرگذاری هر مدل تهدید بر مردم و رویکرد مردم محوری مجموعه‌ای از اختلالات و آسیب‌پذیری‌ها را در اثر حمله، تبدیل به پیامدهای قطع سرویس و خدمات می‌کند سپس پیامد ناشی از این قطع سرویس را در ذهن مردم بزرگنمایی کرده و از طریق اغراق مردم را به اغتشاش تشویق می‌کند.

وی بیان کرد: امسال محور فعالیت سازمان پدافند غیرعامل کشور در برابر تهدیدات دشمن، خدمت برای مردم و حفظ تداوم کارکردها دستگاه‌های اجرایی کشور است.حفظ آمادگی و حفاظت از زیرساخت‌های کشور تکلیف جدی سازمان پدافند غیرعامل کشور بوده چرا که در تمام اسناد رسمی دشمن، زیرساخت‌های حیاتی کشور به عنوان هدف نظامی و تهدید جدی دنبال می‌شود و با انواع روش های تخاصمی مورد حمله قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه ایجاد مجموعه راهبردها و تدابیر مشترک بین بخش دفاعی و تخصصی در دستگاه‌های اجرایی باید در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: بستر تعامل تسهیل‌گرانه بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و دستگاه‌های اجرایی مربوط باید فراهم شود تا در قالب رویکرد حمایتی، خدمات دفاعی غیرعامل در دستگاه‌های ذیربط ارائه شود.

سردار جلالی، رویکرد رئیس جمهور و دولت را در تنظیم روابط اجرایی بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و دستگاه‌های اجرایی مثبت دانست و گفت: امیدواریم امسال کارنامه موفقی در این حوزه ارائه شود چرا که این هماهنگی ضامن پاسخ مثبت و مستحکم به تهدیدات امروز است و در گام نخست می‌توان به هماهنگی دولت در حوزه گاز اشاره کرد که منتج به موافقت‌نامه اجرایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار