کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴:

برنامه درس‌هایی از قرآن گامی برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی در بین دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴، ضمن اشاره به اینکه حضور آگاهانه و پرنشاط دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی، بستر‌های رشد و تعالی افکار دینی آینده‌سازان کشور را فراهم می‌کند، برنامه درس‌هایی از قرآن را گامی مهم در جهت ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی، در بین نسل نوجوان و جوان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه درس‌هایی از قرآن گامی برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی در بین دانش‌آموزان است

سید محمد مهدی طاها حسینی؛ کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴، با بیان اینکه مطالب آموزشی مسابقات درس‌هایی از قرآن بسیار کاربردی و با توجه به نیاز‌های اجتماعی دانش‌آموزان ارائه می‌شود، در گفت وگو با پانا گفت: «یادگیری قرآن به ویژه معانی و درک‌ عمیق آن در شخصیت دانش‌آموزان و هویت دینی و معنوی آن‌ها تاثیرگذار است. تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات قرآن، بدون شک‌ زمینه ساز ایجاد این هویت خواهد شد. آموزش و پرورش به ویژه در بحث نماز، قرآن و عترت وظیفه دارد در زمینه تبلیغات، گسترش و اشاعه فرهنگ قرآنی، فعالیت‌های گسترده و جذابی درجهت ترغیب دانش آموزان برای هدایت در مسیر قرآن فراهم کند. زیرا کوتاهی در این امر، به نظام معنوی جامعه و بدنه نظام تعلیم و تربیت در آینده آسیب خواهد زد.»

وی ادامه داد: «مطالب آموزشی مسابقات درس‌هایی از قرآن، بسیار کاربردی و اجتماعی و با توجه به نیاز‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان ارائه می‌شود، بنابراین آن وجهی از قرآن در قالب مطالب آموزشی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، که در زندگی روزمره آن‌ها مفید و اثرگذار است.»

کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴، هدف اصلی مسابقات درس هایی از قرآن را ورود فرهنگ تفسیر موضوعی قرآن در زندگی روزانه دانش‌آموزان و اولیای آنان بیان کرد و افزود: «هر چه سعی در تدبر و کشف آموزش های عملی قرآن در زندگی روزمره صورت گیرد؛ تفکر و دیدگاه قرآنی، بازخورد عملی بیشتری پیدا خواهد کرد. گاهی یک آموزه قرآنی می تواند الگو و منشی برای حرکت دانش‌آموزان به سوی فلاح و رستگاری باشد.»

طه حسینی با اشاره به اهداف برگزاری این سلسله مسابقات که هر پنج شنبه از شبکه یک و تکرار آن از شبکه قرآن پخش می‌شود، اظهار کرد: «در آغاز سال تحصیلی در مدارس، برای شرکت در برنامه اطلاع‌رسانی و به علاقه‌مندان یک فرم پاسخنامه داده می‌شود که مسئولیت پخش و جمع آوری آن با مربی قرآن مدرسه است. امتیاز شرکت کنندگان ثبت می‌شود و طی ۱۸ هفته تحصیلی مسابقه ادامه دارد. افرادی که طی این ۱۸ هفته بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند به منطقه معرفی می‌شوند.»

وی در خصوص شرایط شرکت در مسابقات مذکور گفت: «پیشتر فقط دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه در مسابقه شرکت می‌کردند و از سال گذشته، این مسابقه به طور آزمایشی در دوره ابتدایی هم اجرا شد که فقط دانش‌آموزان پایه ششم مجاز به شرکت در مسابقه شدند. طی همین اجرای آزمایشی ۱۷ هزار مدرسه ابتدایی نیز به ما پیوستند.»

کارشناسی قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴ در پایان یادآور شد: «دانش‌آموزانی که در سطح مدرسه بیشترین حضور و بالاترین امتیاز را در مسابقه هفتگی کسب کنند، بر اساس سهیمه یک دهم به مرحله منطقه‌ای راه می‌یابند. آزمون در این مرحله به صورت مجازی و از طریق سامانه آزمون آنلاین موسسه برگزار می‌شود و برگزیدگان مناطق وارد مرحله کشوری (قرعه کشی) می‌شوند. هر ساله حدود 1600 نفر با دریافت لوح تقدیر از اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و نیز جایزه نقدی از طرف موسسه ترویج فرهنگ قرآنی، تشویق و تحسین می‌شوند.»

دانش آموز خبرنگار پانا: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار