معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌ شرقی:

موزه ‌صحرایی فسیل‌شناسی مراغه‌، اولین موزه صحرایی در ایران

تبریز (پانا) - معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌ شرقی‌، موزه صحرایی فسیل‌شناسی مراغه را اولین موزه صحرایی در ایران خواند که مشابه آن در چین و آمریکا وجود دارد و نگهداری آن هزینه زیادی می‌خواهد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
موزه ‌صحرایی فسیل‌شناسی مراغه‌، اولین موزه صحرایی در ایران

اصحاب رسانه آذربایجان‌ شرقی در روز جهانی فسیل شناسی، از مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران و همچنین اولین موزه فسیل شناسی ایران واقع در روستای مردوق مراغه که بهشت فسیل شناسان جهان نیز نامیده می شود بازدید کردند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در این بازدید گفت: دیرینه‌شناسی از لحاظ تاریخ تکامل جانوران و گیاهان، تکامل زمین، آب و هوا و زمین‌شناسی دارای اهمیت است و بر همین اساس نیز یک هزار و ۲۶ هکتار از سایت فسیلی مراغه طی سال ۱۳۸۴ به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت و معرفی شد تا فسیل‌های این سایت به صورت دست‌ نخورده حفاظت شود.

داود غنی‌پور با بیان اینکه آگاه‌سازی عمومی در مورد اهمیت فسیل‌ها ضروری است، اظهار کرد: افزایش سطح اطلاعات در مورد فسیل‌ها از عوامل موثر در حفاظت از آنها به شمار می‌رود و بر همین اساس نیز از طریق برگزاری کلاس‌ها، تولید محتوای رسانه‌ای و برگزاری همایش‌هایی چون همایش ملی دیرینه‌شناسی به میزبانی مراغه در مسیر ارتقای سطح آگاهی مردم حرکت می‌شود.

وی سایت فسیل‌های جانواران مهره‌دار مراغه به عنوان یک شاخص جهانی را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: مردم هرچقدر بیشتر به اهمیت فسیل‌ها پی ببرند، به همان میزان در زمینه حفاظت مشارکت خواهند کرد.

غنی پور همچنین با ابراز امیدواری نسبت به افتتاح مرکز دیرینه‌شناسی کشور در سریع‌ترین زمان ممکن، اضافه کرد: در سفر اخیر رییس‌جمهور به استان هم ۴۰ میلیارد تومان برای مرکز دیرینه‌شناسی کشور اختصاص یافت که طی امسال و دو سال آینده برای تکمیل این مرکز هزینه می‌شود.

غلامرضا زارع، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مراغه در حاشیه این بازدید گفت: موزه صحرایی فسیل شناسی مراغه، اولین موزه صحرایی در ایران است و مشابه آن در چین و آمریکا وجود دارد و نگهداری آن هزینه بر است. این فسیل ها مربوط به ۷ الی ۱۲ میلیون سال قبل است که حیواناتی مثل کرگدن، ببر دندان شمشیری، شیر وتعداد دیگری از آنها در آفریقا موجود هستند.

وی با تاکید بر اینکه از ۵۶ گونه فسیل حیوانات به ویژه ببر دندان شمشیری و میمون های اولیه در این سایت شناسایی شده است، ادامه داد: در خشکی تنها یک درصد حیوانات فسیل می شوند که فسیل‌های موجود نشان می دهد که سیلابی شدن و آتشفشان و از بین رفتن چمنزارها موجب انقراض این حیوانات شده اند ‌از این رو قطعات بدن حیوانات مختلف در یک جا جمع شده اند و در این مرکز نگه داری شده اند و از لحاظ توریستی نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند.

زارع افزود: توسعه پایدار گردشگری در مناطق مختلف حائز اهمیت است و این فسیل ها یکی از پایه های اصلی ژئو پارک سهند محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز فسیل شناسی جزو ۵ منطقه اول جهان قلمداد می شود. در کشورهایی چون چین و آمریکا ظرفیت های بزرگی در خصوص احداث مراکز فسیل شناسی اختصاص داده شده است که اگر امکانات و تجهیزات مربوط به اتمام برسد، مرکز فسیل شناسی مراغه جزو سه کشور اول دارنده حیات فسیل شناسی در مدت زمان مطالعات دیرینه شناسی جهان خواهد بود.

زارع با اشاره به اینکه به منطقه فسیلی مراغه هیچ موردی اضافه نشده است و حساسیت موضوع را دوچندان کرده است گفت: منطقه فسیلی مراغه یک شاخص جهانی محسوب می شود. وجود رصد خانه، دره صوفی چای، دره کاروان چایی، چهل چشمه سهند و موارد دیگر همه موجب شده است تا این منطقه به ژئوپارک خاصی تبدیل شود. این منطقه، نقطه قوت مراغه و ایران است که نشان می دهد تاریخ طبیعی گذشته ما حائز اهمیت است و تکمیل کننده مطالعات فسیل شناسی اوراسیاست.

وی افزود: معرفی تاریخ گذشته طبیعی شهرستان مراغه بهترین راه جهت شناساندن این منطقه خاص به گردشگران داخلی و خارجی است. در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به شهرستان مراغه اختصاص یافت تا برای تکمیل موزه فسیل شناسی مراغه استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار