رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا خبرداد:

تشریح فرآیندهای توسعه هنرستان‌ها در سه سطح کشاورزی خرد، متوسط و کلان

تسهیلات بدهیم و تشویق کنیم تا از هنرجویان کشاورزی کمک گرفته شود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با تشریح فرآیندهای توسعه هنرستان‌ها در سه سطح کشاورزی خرد، متوسط و کلان عنوان کرد که اگر آموزش هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی بیش از تئوری‌بودن عملیاتی باشد در هرکدام از این سطوح می‌توان از پتانسیل این نیروی انسانی به‌خوبی بهره برد.

کد مطلب: ۱۳۱۷۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تشریح فرآیندهای توسعه هنرستان‌ها در سه سطح کشاورزی خرد، متوسط و کلان

موضوع امنیت غذایی مدت‌هاست که دغدغه کشورهای دنیا و ازجمله ایران شده است و این در شرایطی است که در کشور ایران هنرستان‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور به آموزش علاقه‌مندان حوزه کشاورزی پرداخته است اما این فرصت تربیت کشاورز جوان متخصص چندان جدی گرفته نشده است.

آموزش هنرستان‌ها به سمت تئوری‌شدن رفته است

علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه چرا خروجی‌های هنرستان‌های کشاورزی به‌طور مؤثر به حوزه صنعت کشاورزی وارد نمی‌شوند، گفت: «در نگاه کلان آموزش‌ها نه‌تنها در هنرستان‌های کشاورزی بلکه در سایر هنرستان‌ها و بخش‌هایی که تربیت تکنسین بر عهده دارند و کارهای عملیاتی‌تری آموزش می‌دهند، ضعیف شده است و به سمت تئوری رفته است.»

وی افزود: «تا وقتی کار توأم با امید و فعالیت سودآور یا استخدام باشد قطعاً هنرآموز باذوق بیشتری فعالیت می‌کند و برای آموزش تلاش می‌کند.»

تسهیلات بدهیم و تشویق کنیم تا از هنرجویان کشاورزی کمک گرفته شود

شریعتی‌مقدم با اشاره به ضعف‌های کمی به وجود آمده در هنرستان‌ها اظهار کرد: «ضعفی که در سیستم آموزشی ما به وجود آمده، بیشتر کمی است تا کیفی و شامل هنرستان‌ها هم می‌شود.»

شریعتی‌مقدم گفت: «وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند مسیر محتوای عملی را هدایت و حمایت کند اما در اجرا آنچه باید موردتوجه قرار گیرد این است که کشاورزی ما هم نیاز به دانش دارد. درواقع باید فرآیند تولید دانش کاربردی را افزایش دهیم و وقتی می‌خواهیم تسهیلاتی بدهیم در قالب کشاورزی قراردادی یا غیره کمک کنیم لایه فنی آن قوی شود و استفاده از هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی بیشتر جنبه تشویقی داشته باشد تا اجبار، زیرا وقتی اجبار باشد که باید برای مثال هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی را به کار بگیرند جنبه ظاهری پیدا می‌کند.»

تشریح فرآیندهای توسعه هنرستان‌ها در سه سطح کشاورزی خرد، متوسط و کلان

شریعتی‌مقدم با تشریح فرآیندهای توسعه هنرستان‌ها در سه سطح کشاورزی خرد، متوسط و کلان عنوان کرد: «مهم است که فرآیندها برای توسعه هنرستان‌ها در کشاورزی خرد با شبکه‌سازی و کشاورزی سایز متوسط به‌طور مستقیم و در کشاورزی کلان به‌صورت پشتیبان و الگوساز انجام شود.»

وی افزود: «در کشاورزی کلان برای مثال حوزه کشت و صنعت‌ها ازنظر دانش و اجرا الگوسازی کنیم و در کشاورزی سایز متوسط، برای مثال وقتی یک چاه موتور است یا موارد این‌چنینی که متوسط تلقی می‌شود، جنبه همکاری و عملیاتی داشته باشد. همچنین در کشاورزی خرد در قالب شبکه‌سازی با تعاونی‌ها و شرکت‌های کشاورزی زراعی فعالیت‌ها را توسعه دهیم. به فرض اگر تولیدات ما با گواهی ارگانیک باشد یا برای صادرات، می‌توان از هنرجوهای کشاورزی برای انجام فعالیت‌ها جذب کرد اما نکته اینجاست که باید آموزش واقعی باشد. باید سرمایه‌گذار احساس کند حضور این فرد در هر قالبی مانند درصدی از سود بهره‌وری یا روش‌های دیگر برایش مؤثر و مفید است تا انگیزه پیدا کند.»

شریعتی مقدم گفت: «در کلان هم آنچه باید روی آن کار کنیم تا دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی هم بهره ببرند این است که صنایع روستایی تقویت شود. در توسعه ارزش‌های روستایی آنچه مهم است را موردتوجه قرار دهیم تا بتوانیم زنجیره ارزش را به روستاها منتقل کنیم. به‌عنوان مثال اگر ضایعات محصولات کشاورزی داریم این ضایعات را با یک صنایع تبدیلی به خشکبارهای باکیفیت بالا و محصولاتی از این دست تبدیل کنیم.»

وی افزود: «در این حالت ضایعات به‌موقع تبدیل شده و از سوی دیگر گواهی بهداشتی را دریافت می‌کند و به بازار وصل می‌شود. این نیاز به شبکه‌سازی مبتنی بر توسعه بازار دارد و در این بخش هم هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند بسیار مؤثر و مفید عمل کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار