در گفت‌وگوی پانا با یک فعال حوزه نابینایان تشریح شد؛

چالش‌های حضور نابینایان و کم‌بینایان در جامعه

تهران (پانا) - یک فعال حوزه نابینایان و کم بینایان بخشی از چالش‌ها و مشکلات این جامعه را برای حضور در فضاهای عمومی تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۷۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های حضور نابینایان و کم‌بینایان در جامعه

مهدی مسلمی در گفت‌وگو با پانا اشاره به برخی مشکلات جامعه نابینایان در استان مازندران گفت: «آسانسورهای استانداری مازندران نیاز به تعمیر دارد و خراب است به‌طوری که یک ماه است این آسانسورها نیاز به تعمیر دارد. اگر فرد نابینا همچون من بخواهد به طبقه سوم این ساختمان برود اشکال ندارد اما یک فردی که ویلچری است چگونه باید بالا برود؟»

فرد معلول انتظار دارد مسئول حرفش را بشنود

وی با گلایه از عدم توجه برخی مسئولان به مشکلات جامعه معولان گفت: «در بهمن ماه سال گذشته و در آستانه دهه فجر پناهگاه معلولان از سوی استانداری تخریب شد. در عین حال مسئولان سازمان بهزیستی باید گزارش بدهند از زمانی که مشغول به کار شدند تاکنون چندبار با معلولان دیدار داشتند. چرا به معلولان وقت ملاقات داده نمی‌شود؟ چرا مددجویان نباید با روسای سازمان ملاقات کنند. مگر هدف خدمت به فرد معلول نیست. منِ فرد معلول پول نمی‌خواهم اما حداقل به ما وقت بدهند تا حرف‌هایمان را بزنیم. فرد معلول انتظار دارد مسئول حرفش را بشنود.»

مسلمی درخصوص دلیل خانه‌نشینی نابینایان توضیح داد: «در بعضی موارد خانواده مقصر هستند. یکی از اهداف مهمی که موسسه جامع نابینایان و کم‌بینایان استان مازندران دارد این است که معلول را از خانه بیرون بیاورد حالا چه با برگزاری جشن‌های مناسبتی و موضوعات سیاحتی و زیارتی و چه در هر زمینه‌ دیگر. من از خانواده‌هایی که معلول دارند، خوهش می‌کنم فرزندشان را از خانه بیرون بیاورند. اگر فرد معلول در خانه باشد بسیار افسرده می‌شود. نقش خانواده خیلی مهم است. اگر به معلول بها ندهیم نباید انتظار داشته باشیم که فرد سالم به آن بها دهد. البته بخشی از مشکل حضور این افراد در جامعه به دلیل شلوغی خیابان‌ها است و دوم اینکه خانواده‌ها نباید فرد معلول را بیش از حد به خودشان وابسته کنند.»

شهرداری‌ها عملیات عمرانی را به بهزیستی اطلاع دهند

مدیرعامل موسسه جامع نابینایان و کم بینابان استان مازندران گفت: «در استان مازندران 47 درصد دستگاه‌های اجرایی استان مناسب‌سازی شده‌اند ولی باز هم کم است و می‌خواهیم که این میزان بیشتر باشد. مناسب‌سازی خیلی خوب است ولی درخواست ما از شهرداری‌ها این است که اگر شهرداری‌های کل کشور قصد دارند عملیات عمرانی انجام دهند و خیابان یا جایی را حفر کنند بهتر است به بهزیستی اطلاع دهند که قرار است در چه تاریخی، خیابان حفر شود.»

این فعال حوزه نابینایان و کم بینایان گفت: «شهر برای حضور افراد نابینا و کم‌بینا به‌طور نسبی مناسب است اما هنوز برای معلولان مناسب نیست. هنوز ما در معابر عمومی می‌بینیم که سوپرمارکت‌ها لوازم خود را بالای سر درد مغازه‌ها آویزان می‌کنند یا اینکه علمک‌های گاز استاندارد نیست و وقتی یک نابینا می‌خواهد از این مسیر عبور کند به این علمک‌ها برخورد می‌کند و زخمی شود.»

تاکید بر اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت نیز گفت: « اگر قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کامل رعایت شود هیچ معلولی مشکل نخواهد داشت.»

مسلمی یادآور شد: «موسسه جامع نابینایان و کم‌بینایان استان مازندران به‌صورت خودگران فعال است و با کمک‌های مردمی فعالیت می‌کند و اعتبار دولتی ثابتی ندارد و بودجه موسسه، تماما مردمی و مشارکتی است.»

گفت‌وگو: زهرا اوجاقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار