متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا هشدار داد؛

شیوع زودهنگام آنفلوآنزا در کشور؛ دانش‌آموزان مراقب باشند

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شیوع زودهنگام بیماری آنفلوآنزا در کشور تاکید کرد که در این ایام دانش‌آموزان باید بیشتر از سایر گروه‌های سنی مراقب باشند و از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۷۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
شیوع زودهنگام آنفلوآنزا در کشور؛ دانش‌آموزان مراقب باشند

رضا صالحی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه امسال با شروع فصل پاییز تعداد موارد هم‌افزایی کرونا و آنفلوآنزا بیشتر شده است، اظهار کرد: « در پاییز و زمستان شیوع بیماری‌های تنفسی بالاتر است و احتمال ابتلا به آنفلوآنزا در دو هفته اخیر از احتمال ابتلا به کرونا پیشی گرفته است. از آنجا که بسیاری از مردم به‌دلیل واکسینه شدن در برابر کرونا، ماسک نمی‌زنند این مساله می‌تواند در افزایش ابتلا به بیماری آنفلوآنزا اثرگذار باشد.»

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه علائم کرونا و آنفلوآنزا شبیه یکدیگر هستند، گفت: «ممکن است حتی فردی به‌صورت همزمان به هر دو ویروس مبتلا شود. بیشترین نگرانی ما این است که این دو ویروس هم‌افزایی کنند همانطور که در سال 99 نیز به‌دلیل اینکه هنوز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کامل نشده بود این دو هم‌افزایی کردند و آمار مرگ و میر بالا رفت. این دو ویروس علائم مشابهی دارند و ممکن است آمار بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را افزایش دهند.»

وی ادامه داد: «آنفلوآنزا فقط در فصل سرد شیوع می‌یابد و در استان‌های غربی و شمال غربی آنفلوآنزا بیشتر شیوع پیدا می‌کند و در مناطق مرکزی و شرقی دیرتر شیوع می‌یابد. در واقع هر چه در استان‌های سردسیر باشد انتقال ویروس بیشتر است و احتمال اینکه در آبان، آذر و دی ماه آمار زیادی از مبتلایان به آنفلوآنزا را داشته باشیم بیشتر است. بنابراین اگر مردم این چند ماه را تحمل کنند و از واکسن استفاده کنند و ماسک بزنند و در تجمعات کمتر حضور داشته باشند و به تهویه هوا توجه کنند، میزان آنفلوآنزا نیز کاهش می‌یابد و نگرانی‌ در این زمینه وجود ندارد.»

این پزشک متخصص تصریح کرد: «آنچه که در بیماری آنفلوآنزا نگران آن هستیم و ممکن است خطرناک باشد، تب بالای 38 درجه است که با دارو کنترل نشود. همچنین اضافه شدن سرفه، ضعف، تعریق و بی‌حالی و عدم تعادل است. اگر این علایم اضافه شد فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند، در غیر این‌صورت فرد مبتلا می‌تواند با درمان‌های خانگی خود را تیمار کند و بعد از 3 یا چهار روز که از درمان گذشت مجددا به محیط کار بازگردد. قرنطینه این بیماری همین چند روز بعد از آن هم تا 10 روز در محیط کار و اجتماعات باید از ماسک استفاده کند تا دیگران مبتلا نشوند.»

وی درباره ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: «تمامی افراد بالای 18 سال می‌توانند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند اما مهم این است که افراد دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین افراد مسن این واکسن را تزریق کنند.»

به گفته صالحی، فرد بهبودیافته بعد از 4 هفته می‌تواند واکسن آنفلوآنزا را تزریق کند.

وی با بیان اینکه سطح ایمنی جامعه نسبت به آنفلوآنزا پایین آمده است، گفت: «به‌این دلیل که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ شده است، سطح ایمنی جامعه نیز پایین آمده است به‌ویژه درباره کودکان که این گروه در خطر بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا هستند. در عین حال دانش‌آموزان نیز باید مراقبت کنند و از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند زیرا در فضای بسته انتقال بیماری‌های ویروسی با کاهش رعایت بهداشت بیشتر می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار