در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

کمبود امکانات آموزشی هنرستان‌های کشاورزی مانع اثرگذاری این رشته شده است

چرا فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی مسیر شغلی دیگری را طی می‌کنند؟

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمبود امکانات آموزشی هنرستان‌های کشاورزی مانع اثرگذاری این رشته شده است اظهار کرد قطعاً باید امکانات و تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی به‌گونه‌ای باشد که همین تعدادی هم که وارد می‌شوند با رضایت خاطر به تحصیل‌شان ادامه دهند.

کد مطلب: ۱۳۱۶۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
کمبود امکانات آموزشی هنرستان‌های کشاورزی مانع اثرگذاری این رشته شده است

منصورعلی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه هنرستان‌های کشاورزی در ایران باید به روز شوند، اظهار کرد: «در شرایطی که خانواده‌ها یا دانش‌آموزان به‌راحتی از تحصیل در هنرستان‌های کشاورزی استقبال نمی‌کنند قطعاً باید امکانات و تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی به‌گونه‌ای باشد که همین تعدادی هم که وارد می‌شوند با رضایت خاطر به تحصیلشان ادامه دهند.»

مهم‌ترین مشوق فراهم بودن بستر آموزش در هنرستان‌های کشاورزی است

زارعی افزود: «یعنی اگر فردی از همان ابتدا تشویق شود و وارد این حوزه کشاورزی شود باید بستر آموزش خوب و مناسبش وجود داشته باشد. آنچه در هنرستان‌های کشاورزی آموزش داده می‌شود به دلیل کمبود امکانات آموزشی اثرگذاری لازم را ندارد.»

جای خالی ابزارهای تشویقی مناسب در هنرستان‌های کشاورزی

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: «متأسفانه گاها کسانیکه در هنرستان‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند، بعد از فارغ‌التحصیلی هرکدام مسیر شغلی دیگری را طی می‌کنند. درحالی‌که زمانی ما می‌توانیم موفق باشیم که هنرستان‌های کشاورزی آموزش و مهارت لازم را برای ادامه کار کشاورزی به هنرجوهایشان منتقل کنند و ابزارهای تشویقی مناسب هم وجود داشته باشد.»

زارعی با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی در دنیا و همچنین ایران گفت: «درواقع باید بتوانیم به علت اهمیت کشاورزی و ارتباطش با امنیت غذایی در هنرستان‌های کشاورزی آموزش تخصصی و به‌روزی داشته باشیم.»

آموزش‌ها در هنرستان‌های کشاورزی باید میدانی باشد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: «آموزش‌ها باید مداوم و مستمر و میدانی باشد. موضوع مهم دیگر این است که وقتی هنرجو آماده کار شد دولت باید تسهیلات لازم را در اختیار کسانیکه در هنرستان‌ها مهارت پیدا کرده‌اند، بگذارد.»

وی افزود: «موضوع واگذاری زمین‌ها مهم است و این نقیصه توسط دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش حل خواهد شد.»

فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی نباید دنبال کار اداری باشند

زارعی با بیان اینکه باید زمینه کار کردن کسانیکه در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند فراهم باشد، گفت: «فردی که در رشته‌های کشاورزی تحصیل می‌کند باید بداند که لزومی ندارد به دانشگاه برود و به امید کار اداری بماند بلکه این فرد باید آن‌قدر توانمندی داشته باشد که بلافاصله به کمک صنعت کشاورزی بیاید و به بالا رفتن بهره‌وری حوزه کشاورزی کمک کند.»

تشکل‌ها و بخش خصوصی ناظر بر استفاده از هنرجویان رشته کشاورزی باشند

این عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: «لازمه این مهم این است که ما ناظر بخش کشاورزی داشته باشیم. کشاورز باید اعتماد پیدا کند که اگر فارغ‌التحصیل هنرستان‌های کشاورزی را جذب کند بهره‌وری کارش بالا می‌رود و این اطمینان با حضور یک ناظر بخش کشاورزی اجرایی خواهد شد.»

وی افزود: «ناظران می‌توانند از بخش خصوصی و تشکل‌های کارگری مانند نظام صنفی یا نظام تعاون و غیره باشند زیرا این‌ها ارتباط کشاورز و دولت را ایجاد می‌کنند. کشاورزی که حتی یک هکتار برای کشاورزی دارد بداند فردی ناظر است و به آن اعتماد کند با آن قرارداد می‌بندند. کسانیکه می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند با کسانیکه دانش کشاورزی را دارند باید به هم پیوند بخورند و این هنوز اتفاق نیافتاده است. کشاورز مطمئن باشد دانش آن هنرستانی راندمان کارش را بالا می‌برد استقبال می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار