یک حقوقدان در گفت‌‌وگو با پانا:

آموزش‌های حقوق شهروندی باید از کودکی آغاز شود

تهران (پانا) - یک حقوقدان معتقد است آموزش‌های حقوق شهروندی از کودکی باید آغاز شود تا شهروندان آگاه‌تر و جامعه‌پذیرتر باشند.

کد مطلب: ۱۳۱۵۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌های حقوق شهروندی باید از کودکی آغاز شود

افشین عزیزی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به لزوم آموزش حقوق شهروندی از زمان کودکی گفت: «آموزش‌های حقوق شهروندی باید به زبان ساده و قابل فهم برای همه شهروندان باشد. بخش مهمی از مسائلی که جامعه قضایی ما با آن درگیر است، اختلاف شهروندان در حوزه شهری است که ریشه آن‌ها در برداشت‌های متفاوت یا ناآگاهی از حقوق شهروندی است. به‌طور مثال ریشه بسیاری از اختلاف همسایگان در آپارتمان‌ها بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی از قوانین آپارتمان‌نشینی است که با یک گفت‌وگوی 10 دقیقه‌ای و اطلاع‌رسانی قابل حل است درحالی که ناآگاهی به قوانین شهری گاهی به زد و خورد و شکایت نیز انجامیده است.»

این کارشناس حقوقی افزایش آگاهی در حوزه حقوق شهروندی را سبب کاهش هزینه‌های مادی و معنوی دانست و گفت: «این آگاهی می‌تواند سبب آسایش و امنیت روانی شهروندان شود و هم در احقاق حقوق آن‌ها کمک کند.»

عزیزی با اشاره به اینکه گاهی شهروندان به دلیل بی‌اطلاعی از حقوقی که دارند در مراجعه به مراکز دولتی و شهرداری حقوق‌شان پایمال می‌شود، گفت: «گاهی نیز روش احقاق حق‌وحقوق خود را نمی‌دانند که باعث می‌شود بخش مهمی از حقوق خود را نتوانند به‌دست بیاورند.»

این کارشناس حقوقی توصیه کرد: «در تمام ادارات و نهادها بخشی برای نظارت بر عملکرد مدیران و کارکنان وجود دارد که در صورت نادیده گرفتن حقوق مراجعه‌کننده می‌توان درباره این بخش‌ها اطلاع‌رسانی کرد. بخش بازرسی مخصوص همین گزارش است هرچند که برخی شهروندان معتقدند در این گزارش‌ها ممکن است به حق خود نرسند زیرا کارکنان بخش‌های نظارتی از همان سازمان هستند.»

وی ادامه داد: «می‌توان از دیوان عدالت اداری هم پیگیر حقوق از دست رفته خود بود اما روند پیگیری در دیوان بسیار طولانی است و برخی به دلیل زمان‌بر بودن از پیگیری شکایت‌های خود صرف‌نظر می‌کنند.»

عزیزی به لزوم افزایش دانش شهروندان در حوزه حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: «در بسیاری از کشورها شروع آموزش در این حوزه با آموزش‌وپرورش و رسانه‌های عمومی مانند صد‌اوسیما و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌‌ها است که البته در صدا‌وسیما به این موضوعات به شکل حداقلی پرداخته می‌شود یا برنامه‌های این حوزه به صورت محدود و پراکنده و آن هم در کم‌مخاطب‌ترین ساعات روز است.»

وی تاکید کرد: «آموزش در حوزه حقوق شهروندی باید ساده و قابل فهم و در دسترس باشد همچنین آموزش بهتر است به‌صورت غیرمستقم و کوتاه باشد. مردم استقبالی از آموزش‌های طولانی نکردند و بهتر است این آموزش‌ها در بستر پلت‌فرم آموزشی متنوع و مدرن باشد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد به‌طور مثال در زمان فرهنگ‌سازی برای کمربند ایمنی از انیمیشن‌های خوبی استفاده شود که بیشترین تائیر را در این حوزه داشته باشد.»

کارشناس حقوقی یادآور شد: «در حوزه آموزشی حقوق شهروندی باید از روش‌های سنتی فاصله گرفت و از روش‌های جدید و جذاب استفاده کرد. همچنین آموزش‌ها از زمان نونهالی و کودکی آغاز شود تا حقوق در ذهن آن‌ها نهادنیه شود. همچنین آموزش و پرورش نیز از طریق کتب درسی می‌تواند این آموزش‌ها را به دانش‌آموزان ارائه دهد.»

گفت‌وگو: زهرا اوجاقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار