پانا گزارش می‌دهد؛

افزایش هوش محیط‌زیستی دانش‌آموزان همگام با آموزش در مدارس

تهران (پانا) - در سال‌های اخیر حفظ محیط‌زیست به دغدغه‌ بسیاری از افراد، مسئولان و دوستداران طبیعت تبدیل شده ‌است که مسیر اصلی رسیدن به آن آموزش است؛ از این‌رو سازمان محیط زیست اخیرا در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش درصدد ارتقای سواد و هوش محیط‌زیستی دانش‌آموزان از طریق آموزش و تولید محتوا برآمده است.

کد مطلب: ۱۳۱۴۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش هوش محیط‌زیستی دانش‌آموزان همگام با آموزش در مدارس

شرایط محیط‌زیست کشور بسیار شکننده است و این شکنندگی در مقوله‌های آب، خاک و هوا نمود پیدا کرده است و محیط‌زیست بدترین شرایط را طی می‌کند؛ به‌طوری که حتی کارشناسان نسبت به کویری‌شدن برخی نقاط کشور هشدار می‌دهند، این شرایط برای هوا و خاک هم همین‌گونه است و آلودگی هوا سالانه جان 40 هزار نفر ایرانی را می‌گیرد. حال سوال مهم این است که آیا می‌توان شرایط شکننده محیط‌زیست را از بحرانی‌شدن نجات داد؟ به اعتقاد کارشناسان، ارتقای سواد محیط‌زیستی افراد در جامعه می‌تواند به حفظ محیط‌زیست کمک کند و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم به‌منظور ارتقای سواد و هوش محیط‌زیستی در جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان تفاهم‌نامه‌ای را همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید با وزارت آموزش و پرورش امضا کرد تا در آینده نسلی دوستدار محیط‌زیست تربیت شوند.

بر این اساس، نهادینه‌‌سازی و تحقق اهداف ساحت تربیت زیستی- بدنی سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (گسترش سرمایه‌های اجتماعی برای حفاظت خردمندانه از محیط زیست)، افزایش سطح مشارکت اجتماعی جامعه دانش‌‌آموزی کشور (اعم از دانش‌‌آموزان، برنامه‌‌ریزان، اولیا و مربیان) در انجام طرح‌ها و برنامه­‌های محیط زیستی در راستای تحقق صیانت و حفاظت از محیط زیست و تلاش برای تربیت نسلی علاقه‌‌مند، مسئولیت‌پذیر، حساس و با سواد و فهم اکولوژیک در زمینه حفظ محیط زیست از اهداف تفاهم‌نامه مذکور است.

همچنین تهیه و ارائه شاخص‌های سنجه‌‌پذیر توسعه سواد محیط زیست به‌منظور ارزیابی، سنجش اثربخشی و میزان نفوذپذیری موضوعات محیط زیستی در برنامه‌های آموزشی- فرهنگی وزارت؛ تهیه و انتشار بسته‌های مکمل آموزشی، محتوای الکترونیکی و اپیلیکیشن‌ها در حوزه‌‌های مختلف محیط ‌زیست به‌منظور ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان با رعایت ضوابط و ملاحظات تربیتی و درج در نشریات تربیتی و آموزشی نظیر مجلات رشد؛ تصویب رشته‌‌های محیط زیستی اشتغال محور در شاخه فنی‌حرفه­‌ای و کاردانش و تدوین سند HSE برای رشته­‌های فنی‌حرفه‌‌ای و کاردانش؛ تهیه گزارشات تحلیل وضعیت موجود محیط زیست در کتاب‌‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و فوق‌ برنامه دانش‌‌آموزان از قبیل برگزاری مسابقه‌ها، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و اردوها طبق تفاهم‌نامه مذکور از جمله اقدامات مشترک میان سازمان محیط‌زیست و وزارت آموزش‌وپرورش است.

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفته بود: «اعتقاد داریم آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد. از این رو می‌طلبد در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود و زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چون زمانی می‌توان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است آموزش از مقطع پایین آغاز شود.»

همچنین در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم گفته بود: «با توجه به اجرای این تفاهم‌نامه، دانش‌آموزان در این راستا محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند، همچنین با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست با رعایت معماری تمدن اسلامی در ساخت و ساز مدارس، مسائل محیط زیست از جمله انرژی پاک و استفاده از مصالح سبک مورد توجه قرار گرفته و خواهد گرفت.»

نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز درباره اهمیت سواد محیط‌زیستی دانش‌آموزان به پانا گفت: «آموزش باید از مقاطع پایین سنی آغاز شود تا اثر خود را بر جای بگذارد. باید با افزایش هوش محیط زیستی در راستای حفظ محیط زیست تلاش کنیم. از این رو سازمان محیط زیست بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم موفق به امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش شد که هدف اصلی آن گسترش سرمایه‌های اجتماعی برای حفاظت خردمندانه از محیط زیست، رشد، پرورش و شکوفایی نسلی آگاه، علاقه‌مند و مسئولیت‌پذیر در زمینه محیط‌زیست است. لذا تلاش می‌شود تا آموزش از مقوله فرعی به مسیر اصلی هدایت شود که نسلی آگاه در زمینه حفظ محیط زیست تربیت شود.»

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: «درخواست کردیم کتاب‌های درسی پیوست محیط زیستی داشته باشند تا با این روش دانش‌آموزان هر چه بیشتر با اهمیت حفظ محیط زیست آشنا شوند.»

وی تصریح کرد: «اکنون در راستای سند تحول محیط‌زیست برنامه‌های جامعی برای تولید محتوا به‌ویژه برای زنان شهری، روستایی و عشایر داریم. مهم‌ترین جامعه هدف ما نیز دانش‌آموزان هستند. جامعه دانش‌آموزی، مربیان و آموزشگران و اولیا بستر مهمی در آموزش‌های محیط‌زیستی به‌شمار می‌روند و مثلث به‌هم تنیده‌ای هستند که برای آگاهی این گروه‌ها، محتوای خاص تولید می‌شود. در عین حال در بحث سنین پیش‌ از دبستان و سنین 3 تا چهار سال، آموزش برای کودکان نیست بلکه تولید محتوا برای آموزش مربیان و والدین آن‌ها انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار