عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

‌معادن نیازمند ابزارآلات پیشرفته و تخصصی هستند

تولید کارخانجات داخلی با آن‌چه ما نیاز داریم فاصله زیادی دارد، باید بپذیریم که از بُعد نگاه خوش‌بینانه یک دهم نیازمان به ماشین‌آلات معدنی را می‌توانیم تامین کنیم‌

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره فواید واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور گفت معدن نیاز به ابزارآلات بسیار پیشرفته دارد و اگر معدن بدون تکنولوژی استفاده شود بسیاری از ذخایر معدنی‌ از بین می‌رود. استهلاک زیادی‌ در حوزه ماشین‌آلات معدنی وجود دارد و وقتی نتوان ابزارآلات به‌روز را به کشور وارد کرد یقین بدانید که منابع ملی هدر می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۱۴۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
‌معادن نیازمند ابزارآلات پیشرفته و تخصصی هستند

غلامرضا شریعتی اندراتی، در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه استفاده از معدن نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی دارد، عنوان کرد: «برخی معتقدند که واردات این ماشین‌آلات هزینه‌کردن و خروج ارز ‌از کشور است در صورتی که واردات این ماشین‌آلات نوعی ارزآوری برای کشور محسوب می‌شود. معدن به حدی مهم است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کردند که باید از معادن به نحو درستی استفاده شود.»

تولید کارخانجات داخلی با آن‌چه ما نیاز داریم فاصله زیادی دارد. ما باید بپذیریم که از بُعد نگاه خوش‌بینانه یک دهم نیازمان به ماشین‌آلات معدنی را می‌توانیم تامین کنیم و قاعدتا باید نه دهم نیاز دیگر را از خارج وارد کنیم مجلس هم این راه را باز کرده است

این نماینده مجلس ‌خاطر‌نشان کرد: «ما در کشور ابزارآلات لازم در حوزه معدن را در اختیار نداریم و باید از خارج آن‌ها را وارد و استفاده کنیم. بنابراین اگر اهمال‌کاری و سستی در حوزه واردات ماشین‌آلات معدنی که در بودجه مصوب شده انجام شود بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره استفاده از معادن معطل می‌ماند و هم اینکه این نوع استخراج از معادن ضربه زیادی به منافع ملی می‌زند.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی بر اساس چه بند و قانونی وضع شد، توضیح داد: «ممنوعیت واردات این ماشین‌آلات معدنی در حالی وضع شد که ما اصلاً نمونه ساخت داخل این ماشین‌آلات را نداشتیم. ما اساساً در حوزه ماشین‌آلات راهسازی و ماشین‌آلات معدنی توان لازم را نداریم و نمی‌توانیم نیاز کشور را برطرف کنیم. در واقع ما یک دهم نیاز کشور هم تولید این ماشین‌آلات سنگین را نداریم بنابراین معطل کردن منابع کشور تا ما برسیم به شرایطی که بتوانیم این ابزار‌آلات را در کشور تولید کنیم خیلی عاقلانه نیست چون ما امروزه به‌شدت به منابع و تنوع منابع درآمدی محتاجیم.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های مهم کشور ما داشتن معادن است، لذا نباید صبر کنیم تا به خودکفایی در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی برسیم و سپس از این منابع استفاده کنیم؛ بلکه باید هم‌اکنون ابزارآلات لازم را به کشور وارد کنیم تا بتوانیم از این منابع غیر نفتی استفاده کنیم. در واقع هیچ توجیه عاقلانه‌ای برای وضعیت ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی وجود ندارد.»

شریعتی با بیان اینکه به‌طور قطع کیفیت تولید تولیدکننده داخلی در حوزه ماشین‌آلات معدنی در این چند سال بهتر شده است، تاکید کرد: «ما باید هم کیفیت و هم کمیت را بسنجیم. کشور ما یک کشور پهناور است که منابع فراوانی دارد‌. تولید کارخانجات داخلی با آن‌چه ما نیاز داریم فاصله زیادی دارد. ما باید بپذیریم که از بُعد نگاه خوش‌بینانه یک دهم نیازمان به ماشین‌آلات معدنی را می‌توانیم تامین کنیم و قاعدتا باید نه دهم نیاز دیگر را از خارج وارد کنیم مجلس هم این راه را باز کرده است.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «دلیل اینکه مجلس مصوبه واردات این ماشین‌آلات معدنی را وضع کرد، ایجاد بازار رقابت بین تولیدکننده داخلی و خارجی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی داخل کشور است. در حالی که وقتی تولیدکننده داخلی رقیبی در مقابل خود نبیند به تولید ماشین‌آلات با کیفیت پایین خود ادامه می‌دهد. در حوزه معدن استهلاک ماشین‌آلات بسیار بالا بوده و معدن‌دار و سرمایه‌گذار این حوزه نیاز دارد که این ماشین‌آلات در اختیارش باشد به‌طور کلی از هر بعدی به واردات ماشین‌آلات معدنی نگاه کنیم این واردات توجیه‌پذیر و منطقی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار