رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران:

پیوستن همه ساختمان‌ها به سامانه اعلام حریق چالش‌برانگیز است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران الزام پیوستن همه ساختمان‌های بامتراژ بالا به سامانه اعلام حریق را چالش برانگیز خواند.

کد مطلب: ۱۳۱۴۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
پیوستن همه ساختمان‌ها به سامانه اعلام حریق چالش‌برانگیز است

در روند بررسی‌ طرح پایش هوشمند ساختمان‌ها، مهدی عباسی عضو و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در خصوص الزام پیوستن همه ساختمان‌های با متراژ بالا به این سامانه پایش هوشمند گفت: از آنجا که همه این ساختمان‌ها زیرساخت‌های اولیه را برای پیوستن به این سامانه ندارند، الزام پیوستن به این طرح می‌تواند چالش برانگیز باشد، تنها شاید ساختمان‌های در حال اخذ پروانه و یا احداث بتوانند مشمول این طرح شوند.

عباسی افزود: ابهامی که از ابتدا در این باره مطرح بوده و حالا نیز تشدید شده است، این است که آیا قرار است این سامانه اعلام حریق که توسط آتش نشانی کنترل می‌شود، با واگذاری به اپراتورها اجرایی شده و محل تامین هزینه‌های آن از طریق تعرفه‌ها باشد؟

رئیس شورا نیز به منظور رفع ابهام و در پاسخ به سوال عباسی تصریح کرد: اینگونه نیست چرا که شهرداری ساختار مورد نیاز برای انجام این را در اختیار ندارد که اگر داشت ساختمان‌ها به طور مستقیم به شهرداری متصل می‌شدند و نیازی به سامانه دیگری نبود. این امکان در حال حاضر برای شهرداری وجود ندارد.

چمران تاکید کرد: برای این منظور شهرداری یا باید این ساختار را ایجاد کند که بسیار پرهزینه و تخصصی است و یا باید از اپراتورها استفاده کند که در اینجا از راه دوم استفاده شده است با این تبصره که در صورتی ساختمان‌ها ملزم به پیوستن به این سامانه شوند که دارای زیرساخت‌های لازم باشند؛ تشخیص آن هم به عهده آتش نشانی‌ها باشد، در عین حال این الزام برای ساختمان‌های در حال احداث نیز وجود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه اظهار داشت: در بررسی مصوبه موجود در این زمینه مقرر شد تا تشویق‌های لازم برای پیوستن ساختمان‌های بزرگ به این مصوبه انجام شود، اما برای برخی از ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های آموزشی، این موضوع الزام باشد.

چمران ادامه داد: اعضاء همچنین پیشنهاد دادند که ساختمان‌های با متراز بالای 5 هزار متر و یا بناهای با کاربرد بسیار نیز ملزم به پیوستن به این طرح باشند که در این خصوص هم به عنوان تبصره الحاقی، متنی تنظیم و به مصوبه اضافه شود.

این طرح در پایان با موافقت اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار