وزیر راه و شهرسازی:

‌تعرفه‌های ترانزیت ایران و قزاقستان یکسان شد

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با وزرای حمل و نقل کشورهای حوزه دریای خزر بر لزوم برگزاری نشست کشورهای آسیایی درباره ترانزیت به‌صورت منظم و هر ۶ ماه یک بار تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
‌تعرفه‌های ترانزیت ایران و قزاقستان یکسان شد

نشست رسانه‌ای وزرای حمل‌ونقل ایران، روسیه ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در خصوص همکاری‌های ترانزیتی برگزار شد.

در این نشست رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: «ظرفیت داخلی ریلی در ایران به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است اما بسیاری از کریدورهای اصلی ما که مهم است از نظر درآمدی، سیاسی و امنیتی به دلیل کم‌توجهی به کریدورها در کشور تکمیل‌ نشده‌اند.»

وزیر راه و شهرسازی گفت: «در نظر داریم چهار کریدور اصلی را تکمیل کنیم. در حال حاضر کریدور چابهار به زاهدان در حال انجام است و در ادامه مسیر زاهدان تا سرخس حدود ۹۰۰ کیلومتر در دستور کار بوده که انجام خواهد شد. همچنین اصلاح کریدور شمالی گرمسار در دستور کار است. در کریدور شمالی از تهران تا شیراز ریل داریم اما تا منطقه عسلویه راه‌آهن نداریم و قرار است این مسیر ریلی به سمت عسلویه تکمیل شود.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیمانکارهای داخلی ساخت و ساز کریدورهای رسمی را برعهده خواهند گرفت، عنوان کرد: «‌همچنین تکمیل ناوگان ریلی در دستور کار بوده و تا یک ماه آینده کریدورهای رسمی به مناقصه گذاشته شده و قرارداد با پیمانکار داخلی بسته خواهد شد. قرارداد بین پیمانکاران متعدد توزیع خواهد شد.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری میان ایران و قزاقستان گفت: «توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل و همچنین حمل و نقل ترکیبی و بحث تعرفه‌ها از دیگر موضوعاتی است که لازم است در دستور کار قرار گرفته و ظرف چند ماه میان دو کشور ایران و قزاقستان نهایی خواهد شد.»

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: «از امروز نرخ تعرفه ترانزیت میان ایران و قزاقستان یکسان می‌شود و ۴ موضوع مطرح شده برای سرعت بخشی به ترانزیت میان دو کشور نیز باید ظرف ۱۰ روز آینده به نتیجه خواهد رسید.»

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: «موضوع ترانزیت جدی بوده و با توجه به اینکه دولت سیزدهم سعی در ارتباط با کشورهای همسایه دارد، موضوع ترانزیت بهترین فرصت است. در حال حاضر هر ده روز یک قطار از روسیه به شهید رجایی می‌رسد و در همین مدت کوتاه ۶۰ درصد ظرفیت ترانزیت افزایش داشته است.»

اولین اجلاس ۶ جانبه همکاری‌های ترانزیتی که طی دو روز با حضور هیات‌های نمایندگان از کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان با امضا و قرائت بیانیه پایانی به اتمام رسید.

در این بیانیه مقرر شد دبیرخانه دائمی برای این اجلاس ترانزیتی تشکیل شود و برگزاری این اجلاس نیز هر ۶ ماه یک بار و به صورت دائمی به میزبانی کشورهای عضو برگزار شود.

‌دومین دوره از این اجلاس در کشور قزاقستان برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار