در گفت‌وگو با پانا:

علیرضا افضل: شمسایی هوش مربیگری‌اش را به رخ کشید

جوان‌گرایی در تیم ملی باید انجام می‌شد/ فوتسال ایران قهرمان می‌شود

تهران (پانا) - کارشناس فوتسال ایران معتقد است وحید شمسایی توانسته هوش خودش را در عرصه مربیگری به رخ بکشد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا افضل: شمسایی هوش مربیگری‌اش را به رخ کشید

علیرضا افضل در گفت‌وگو با پانا،با اشاره به عملکرد تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا، گفت:« وحید شمسایی با بازیکنان جوان و مستعد راهی جام ملت‌های آسیا در کویت شد و نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت. به جز ۴، ۵ بازیکن، بقیه برای اولین بار است که در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند. این یعنی، شمسایی ریسک جوان‌گرایی را به جان خرید تا بتواند نسل عوض کند. ما در ایران استعدادهای زیادی داریم که اگر به همه بها بدهیم، چندین تیم ملی خواهیم داشت. خدا را شکر عملکرد تیم ملی خیلی خوب بود. توانستیم در خیلی از بازی‌ها هماهنگ عمل کنیم و کمترین نقص را داشتیم.»

وی افزود: «درست است امثال حسن‌زاده و جاوید و خیلی از ستاره‌های سال‌های قبل می‌توانستند هنوز هم به تیم ملی کمک کنند، اما این سیکل طبیعی است که باید طی می‌شد. دیدید که با همین جوان‌ها هم توانستیم به فینال جام ملت‌ها برسیم. اما شمسایی با بردن این جوانها و تغییر نسل، می‌خواست این بچه‌ها اینجا آبدیده شوند و برای جام جهانی بتوانند پخته‌تر عمل کنند. به هرحال اگر هدف کادر فنی فقط جام ملت‌ها بود، بدون شک این تغییر نسل صورت نمی‌گرفت. تیم ملی نیاز به جوان‌گرایی داشت. ما فوتسالیست‌های فوق‌العاده‌ای در لیگ داریم. بچه ها نشان دادند چه توانایی های بالایی دارند. خوشحالم که شمسایی هوش بالای خود را در مربیگری نشان داد. او تیم خیلی خوبی جمع و جور کرد و توانست آنها را هماهنگ کند‌. زمان زیادی برای آماده‌سازی نداشت و این باعث شد تا در دیدارهای اول نتوانیم آن طور که باید هماهنگ باشیم.»

کارشناس فوتسال ایران تصریح کرد: «تیم ملی ما در برخی مواقع اشتباهاتی در دفاع کردن دارد و موقعیت‌های زیادی به رقبا می‌دهد. ما می‌توانیم قهرمان آسیا شویم به شرطی که وقتی تحت فشار قرار می‌گیربم، دفاع احساسی را کنار بگذاریم و منطقی دفاع کنیم. تیم ما جوان، تکنیکی و فوق‌العاده خوب و یکدست است. فقط باید بتوانیم در مواقعی که توپ نداریم، از فشار حریف بیرون بیاییم. این امر هم نیاز به تمرین دارد و هم کادر فنی باید بیشتر زمان داشته باشد تا این نواقص را برطرف کند.»

علیرضا افضل با اشاره به صعود فوتسال ایران به فینال جام ملت‌های آسیا، گفت: «تیم ما مقابل تایلند خوب بازی کرد. در این بازی در نیمه اول محتاط بودیم و بی محابا حمله نکردیم. گردش توپ ما خوب بود. موقعیت‌های خیلی خوبی داشتیم. باید به گلر جوان ما هم تبریک بگویم که عکس‌العمل‌های فوق‌العاده‌ای داشت. نشان داد چقدر با استعداد است. همه بچه‌ها عالی بودند. نمی‌توانم بازیکن خاصی را نام ببرم‌. واقعا همه عالی بودند. این طور نبود که به یک بازیکن وابسته باشیم. در نیمه دوم اما راحت‌تر بازی کردیم و گل‌های دوم و سوم باعث شد تیم حریف جلوتر بیاید. خوشحالم توانستیم به فینال برسیم و با شایستگی و قاطعیت این اتفاق افتاد.»

وی خاطرنشان کرد: «باید به ناظم الشریعه و هاشم‌زاده تبریک بگویم که در تیم‌های ملی عراق و اندونزی عالی کار کردند. به خصوص هاشم‌زاده که با اندونزی می‌توانست ژاپن را شکست دهد. او یک گل کم آورد ولی تیم شایسته‌ای داشتند. ما مربیان ایرانی باید هوای همدیگر را داشته باشیم. اگر مربی ایرانی نتیجه بگیرد، برای ما هم جا باز می‌شود. تیم‌های آسیایی به جای آوردن مربی برزیلی، سراغ مربیان ایرانی می‌آیند. به جایی برسیم که ترانسفر مربی داشته باشیم و این باعث افتخار است.»

کارشناس فوتسال ایران افزود: «ما می‌توانیم مقابل ژاپن که تیم خیلی خوبی است، برنده شویم. بازی سختی در پیش داریم اما توانایی بچه‌های ما بالاست و می‌توانیم قهرمان شویم. نباید در فینال به راحتی به ژاپن موقعیت بدهیم. آنها بازیکنان بهتری نسبت به تایلند دارند. تیم‌ها البته به هم نزدیک شده‌اند و واقعا پیشرفت خیلی خوبی داشتند. هدف شمسایی البته جام جهانی است. باید تیم ملی این قدر خوب باشد که بتوانیم با اسپانیا، روسیه، برزیل و ایتالیا و قدرت‌های دنیا رقابت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار