عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا:

کنترل قیمت مصالح ساختمانی قیمت‌ تمام‌شده ساخت را متعادل می‌کند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه کنترل قیمت مصالح ساختمانی قیمت‌ تمام‌شده ساخت را متعادل می‌کند، عنوان کرد که به‌محض اینکه رکود از بازار مسکن برود، سونامی در مسیر قیمت مسکن اتفاق خواهد افتاد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
کنترل قیمت مصالح ساختمانی قیمت‌ تمام‌شده ساخت را متعادل می‌کند

محمدعلی ربانی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل کاهش عرضه آپارتمان‌های نوساز در بازار خریدوفروش مسکن در سال‌های اخیر گفت: «به علت اینکه قیمت مصالح ساختمانی به‌شدت افزایش داشته و همچنین از سوی دیگر قیمت زمین افزایش غیرقابل کنترلی پیدا کرده است، قیمت تمام‌شده آپارتمان‌های نوساز بالاست. توان مالی خریدار در حدی نیست که بتواند آپارتمان نوساز بخرد و لاجرم به آپارتمان‌هایی که بیش از 6 یا 7 سال عمر دارند روی می‌آورد چون قیمت متعادل‌تری دارد و توان خریدشان می‌رسد.»

با افزایش عرضه مسکن امکان کنترل دولت بر بازار اجاره فراهم می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد: «دولت باید در اولین گام عرضه را زیاد کند تا بتواند کنترلی بر بازار رهن و اجاره داشته باشد، این موضوع مهم است. وقتی دولت آقای رئیسی روی کار آمد وعده یک میلیون مسکن در یک سال را مطرح کرده و اینکه طی 4 سال عرضه حجم 4 میلیونی مسکن رخ خواهد داد.اگر این طرح اجرایی نشود نتیجه این است که عرضه مسکن در بازار بسیار کم خواهد شد و خطر سونامی افزایش قیمت مسکن به‌شدت بالا خواهد رفت.»

وی افزود: «انتظار انفجاری در وضعیت مسکن پیش‌بینی می‌شود. در شرایط فعلی بازار در رکود است و عملیات انتقالی کم انجام می‌شود اما اگر این فنر آزاد شود، قیمت‌ها قابل‌کنترل نخواهد بود.»

ربانی با اشاره به تأثیر قیمت بالای مصالح بر کم رونقی بازار ساخت‌وساز اظهار کرد: «انبوه‌سازان پیشنهاد و مذاکره بسیار زیادی برای بررسی وضعیت قیمت مصالح در کشور داشته‌اند. موضوع افزایش قیمت مصالح تا حدودی دست دولت است که می‌تواند کنترل کند. اگر دولت به این مهم توجه کند می‌توان امیدوار بود که قیمت مسکن هم متعادل‌تر شود اما هنوز چنین نشده است. به نظر من باید راهکارها از سوی افرادی که سمتی دارند، دیده شود و به‌راحتی می‌توان قیمت در بخش مصالح را کنترل کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار