مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

قرارگاه سند تحول بنیادین از فعالیت جزیره‌ای در آموزش و پرورش پیشگیری می‌کند

زنجان (پانا) - مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت هدف از تشکیل قرارگاه اجرای‌سازی سند تحول بنیادین، پیشگیری از فعالیت‌های جزیره‌ای واحدهای مختلف آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۳۱۱۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
قرارگاه سند تحول بنیادین از فعالیت جزیره‌ای در آموزش و پرورش پیشگیری می‌کند

علی پارسانیا امروز در حاشیه مراسم بازگشایی مدارس استان زنجان در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حدود 11 سال پیش تصویب شده و زحمات زیادی هم برای آن کشیده شده اما میزان پیشرفت اجرای سند تحول چندان امیدبخش نبوده و آنطور که باید جلو نرفته است.

وی با بیان اینکه می‌توان گفت در 11 سال گذشته حداکثر به اندازه 3 سال، پیش رفته‌ایم و همچنان 8 سال از اجرای سند تحول عقب مانده‌ایم، اظهار کرد: به دستور وزیر آموزش و پرورش برای جبران این عقب‌ماندگی، قرارگاهی به عنوان قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین تشکیل داده‌اند که کار این قرارگاه، هم‌افزا کردن و هم‌گرا کردن و هماهنگ کردن مجموعه فعالیت‌هایی است که در واحدهای مختلف وزارتخانه انجام می‌شود.

پارسانیا افزود: هدف از تشکیل قرارگاه مذکور این است که فعالیت‌های تحولی در معاونت‌ها و واحدهای مختلف وزارت به‌صورت جزیره‌ای، طراحی و اجرا نشود و این قرارگاه به هم‌افزا کردن مجموعه فعالیت‌های تحولی کمک کند تا بتوانند ثمربخش باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فعالیت‌ها به‌صورت جزیره‌ای و پراکنده باشد 10 سال کار به اندازه 3 سال جواب می‌دهد اما وقتی هم‌افزایی و هماهنگی باشد 3 سال کار معادل 5 سال پیش می‌رود.

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به جلسات منظم و مستمر قرارگاه مذکور گفت: جلسات این قرارگاه به منظور طراحی و تقسیم کار ملی برای هم‌افزایی و هماهنگی با حضور وزیر و معاونان و مدیران وزارتخانه تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که در قرارگاه انجام می‌شود این است که فعالیت‌ها و اقدامات از دل سند تحول استخراج می‌شود نه اینکه فعالیت‌های جاری هر ساله به سند تحول نسبت داده شود، اظهار کرد: این بحث مهمی بوده که متاسفانه از آن غفلت شده چرا که واحدهای مختلف وزارت در گذشته، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را ارائه می‌کردند که در فعالیت سالانه می‌آمده اما الان قبل از اینکه فعالیت‌ها ارائه شود، اولویت‌های ویژه‌ای که از دل سند تحول بنیادین استخراج کرده‌ایم به واحدها داده شده و می‌گوییم فعالیت‌ها را ذیل این اولویت‌های ویژه سند تحول به قرارگاه ارائه دهند و نسبت تطابق فعالیت‌ها با سند تحول در قرارگاه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

پارسانیا خاطرنشان کرد: بنابراین دومین اقدامی که انجام می‌شود این است که فعالیت‌ها از دل سند تحول استخراج شود نه اینکه فعالیت‌های جاری به سند ارتباط داده شود.

وی افزود: کار سوم نیز نظارت و ارزیابی اجرای فعالیت‌ها ذیل سند تحول است که گزارشات مستمر از واحدها می‌گیریم که چقدر پیش رفته‌اند و این گزارشات در شورای قرارگاه بحث می‌شود.

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه 2 اقدام دیگر هم در حال انجام است، گفت: یکی از این اقدامات، گفتمان‌سازی تحول است که طی تعامل با صداوسیما و سایر رسانه‌ها یک طرح جامعی با عنوان گفتمان‌سازی تحول تهیه شده است.

وی ابراز کرد: طرح گفتمان‌سازی با این هدف طراحی شده که معلم، مدیر مدرسه، معاون وزیر، مدیرکل و نیروهای اداری و در واقع از صدر تا ذیل، یک تفسیر از سند تحول بنیادین و اجرای آن داشته باشیم و هر کسی به سلیقه خود عمل نکند.

پارسانیا بیان کرد: اقدام دوم که در قرارگاه پیگیری می‌شود، راه‌اندازی مدارس الگوی تحول با این هدف است که در هر منطقه آموزشی، چند مدرسه‌ای داشته باشیم که در مسیر تحول قرار می‌گیرند و این مدارس، امیدبخش و الهام‌آفرین برای سایر مدارس باشند تا رفته‌رفته این مدارس را در هر منطقه تکثیر کنیم و ظرف 5 تا حداکثر 8 سال طول می‌کشد که کل مدارس یک منطقه در مسیر تحول قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار