وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

قدردان دفاع مقتدرانه و عزتمندانه آیت‌الله رئیسی از آموزش و پرورش ‌و سند تحول بنیادین هستیم

به سمت مدارس دولتی باکیفیت حرکت می‌کنیم‌/ متاسفانه اولیا را با نقش مشارکت مالی می‌شناسند نه مشارکت تربیتی

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از دفاع مقتدرانه و عزتمندانه آیت‌الله رئیسی از آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین قدردانی کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
قدردان دفاع مقتدرانه و عزتمندانه آیت‌الله رئیسی از آموزش و پرورش ‌و سند تحول بنیادین هستیم

یوسف نوری در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «آقای رئیس‌جمهور دفاع مقتدرانه و عزتمندانه از آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین داشتند و ما به واسطه این موضوع، قدردان هستیم. ایشان علاوه بر تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و معرفی آن به جهان، مسائلی را مطرح کردند که حکمرانی نباید با بسته واحد در جهان برای کشورهایی که دارای فرهنگ و تمدن گوناگون هستند اتفاق بیفتد. بنابراین سند تحول در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر این زیست‌بوم و فرهنگ و تمدن خودمان پایه‌گذاری شده است و تمام کشورها باید همین روش را مطابق با شرایط فرهنگی و تمدنی خود دنبال کنند.»

وی افزود: «ما شاهد بودیم که برخی کشورها از ابتدا به سند 2030 معترض بودند و آن را قبول نکردند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرانسه اشاره کرد که اصلا با چنین سندی موافقت نکرد. لازم است که ما سند تحول خودمان را اجرایی‌سازی کنیم و کانون این کار، مدرسه است.»

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره آغاز سال تحصیلی جدید گفت: «امیدوارم دانش‌آموزان عزیز در راستای ساختن تمدن نوین اسلامی تربیت شوند و اعضای موثری برای جامعه دانش‌بنیان باشند. قطعا سال جدید برای ما سال بسیار خطیری خواهد بود چون سند تحول بنیادین مدرسه‌ای آغاز خواهد شد و شعار محوری ما در این سال، مردمی‌سازی به معنای واقعی است. یعنی مردم سرمایه‌های خود (دانش‌آموزان) را به ما سپرده‌اند و ما نیز باید مردم را در سیاست‌گذاری‌، اجرا، ارزیابی و نظارت دخیل کنیم.»

به سمت مدارس دولتی باکیفیت حرکت می‌کنیم

نوری همچنین با اشاره به برخی مشکلات قدیمی در زمینه تعلیم و تربیت، تصریح کرد: «بخشی از نارسایی‌ها با همت دولت ترمیم شده است اما همچنان نیاز به کار جدی وجود دارد؛ اخیرا نیز جلسه مهمی درباره رفع بخش دیگری از نارسایی‌ها داشتیم و انشاءلله نارسایی‌های موجود ترمیم خواهد شد تا به سمت مدارس دولتی باکیفیت حرکت کنیم و نظام تعلیم و تربیت را مبتنی بر سند تحول بنیادین به پیش ببریم.»

متاسفانه اولیا را با نقش مشارکت مالی می‌شناسند نه مشارکت تربیتی

وی درباره رویکرد جدید آموزش و پرورش برای تقویت نقش مشارکتی والدین و کنار گذاشتن نگاه کمک مالی به اولیا، اظهار داشت: «یکی از مهمترین و محوری‌ترین برنامه‌های ما این است که مشارکت والدین در امور تربیتی را تقویت کنیم. متاسفانه تا امروز مشارکت اولیا بیشتر با کمک‌ها و مساعدت‌های مالی شناخته می‌شد و ما به‌دنبال چرخش و تغییر نگاه هستیم.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «رمزینه‌های زودپاسخ (QR CODE) را در ثبت‌نام مدارس در سامانه سیدا برای اولیا قرار داده‌ایم که پاسخ و نظر خود را درباره میزان رضایت از روند ثبت‌نام اعلام کنند. این مرحله اول و شروع کار ما برای مشارکت دادن اولیا و تغییر نگاه به نقش آن‌ها‌ست؛ قطعا از این طریق نقش نظارتی والدین به‌طور چشمگیری تقویت می‌شود.»

نوری تاکید کرد: «تحقیقات نشان می‌دهد هر زمان که اولیا با مدرسه تعامل فعال و ارتباط موثر و دوسویه داشته باشند، دانش‌آموز آن‌ها موفق‌تر خواهد بود. ما انتظار داریم از این طریق، فرصت‌های یادگیری را به شکل بهتری برای دانش‌آموز فراهم کنیم؛ فرصت‌های یادگیری در همسویی الگوهای تربیتی ایجاد خواهد شد.»

وی گفت: «ما یک اولیای مدرسه داریم و یک اولیای خانه؛ این‌ها باید یکی شوند و اگر تضاد بین الگوهای تربیتی اتفاق بیفتد، تنها شخصی که لطمه می‌بیند دانش‌آموز است. بنابراین ما اصرار و الزام به تقویت مشارکت و نقش اولیا داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار