در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان مطرح شد؛

استان زنجان؛ رتبه دوم کشور در پوشش تحصیلی دانش‌آموزان‌

جابه‌جایی دانش‌آموزان در هفته اول مهر توسط ناوگان اتوبوسرانی شهر زنجان رایگان است

زنجان (پانا) - جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان امروز به ریاست استاندار و با موضوع آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
استان زنجان؛ رتبه دوم کشور در پوشش تحصیلی دانش‌آموزان‌

علی اسماعیلی، در این جلسه با بیان اینکه حدود 220 هزار دانش‌آموز با آغاز سال تحصیلی جدید وارد مدارس می‌شوند، گفت: فرآیند ورود به سال تحصیلی جدید در قالب پروژه مهر صورت می‌پذیرد که این پروژه با 10 کارگروه در استان زنجان تشکیل شده است.

وی با تشریح فعایت‌های ستاد پروژه مهر استان زنجان اظهار کرد: 98 درصد کتاب‌های مقطع ابتدایی به مدارس رسیده و در حال توزیع است که این میزان در متوسطه اول 95 درصد و در متوسطه دوم نیز در شاخه نظری بیش از 85 درصد و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بیش از 60 درصد است.

اسماعیلی با بیان اینکه مدیریت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها بعد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سازمان بهزیستی منفک و به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است، افزود: شیوه‌نامه نهایی مدیریت پیش‌دبستانی‌ها طی روزهای اخیر به استان‌ها رسیده اما معل کار نمانده بودیم و اقدامات لازم انجام شده و مجوزهای جدید نیز در آستانه صدور است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به مقایسه تعداد مراکز آموزشی سال تحصیلی آتی با سال تحصیلی 1401-1400 گفت: تعداد پیش‌دبستانی‌ها در سال گذشته 386 مورد بود که امسال به 390 مورد رسیده و همچنین تعداد کلاس‌ها از 717 در سال گذشته به 725 در سال جاری رسیده و تعداد دانش‌آموزان جذبی نیز در هر 2 سال 14 هزار و 187 نفر است.

وی با بیان اینکه تعداد مدارس ابتدایی استان از 1114 مدرسه در سال گذشته به 1120 باب در سال جاری رسیده است، اظهار کرد: تعداد کلاس‌های ابتدایی از 4984 در سال گذشته به 5015 و تعداد دانش‌آموزان ابتدایی نیز از 113 هزار و 548 نفر به 116 هزار و 744 نفر رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به افزایش تعداد آموزشگاه‌های متوسطه اول از 440 به 445 باب در سال جاری خاطرنشان کرد: تعداد کلاس‌های این مقطع از 2007 به 2021 و تعداد دانش‌آموزان نیز از 48 هزار و 79 نفر به 48 هزار و 778 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد مدارس متوسطه دوم از 288 به 290 باب رسیده است، افزود: تعداد کلاس‌های این مقطع از 1730 به 1742 و تعداد دانش‌آموزان نیز از 38 هزار و 736 نفر به 38 هزار و 802 نفر افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این استان در سال گذشته در پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با 2 دهم درصد اختلاف، رتبه دوم کشور را داشت که امسال تلاش بر حفظ و ارتقای این رتبه است.

وی با اشاره به فعالیت 13 هزار و 427 نیرو در سال تحصیلی پیش رو در مدارس استان ابراز کرد: امسال طبق پیش‌بینی‌ها 1622 نفر حدود 12 درصد از مجموع نیروها بازنشسته می‌شوند اما تلاش کردیم تا در کنار استفاده از ظرفیت ورودی‌های جدید از ظرفیت این نیروها نیز استفاده کنیم و بازنشستگی آن‌ها به تاخیر بیفتد ضمن اینکه امسال در مجموع 805 نفر از محل دانشگاه فرهنگیان، استخدام پیمانی و تعیین تکلیف نیروهای موجود جذب آموزش و پرورش استان زنجان شده و در مهرماه هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

اسماعیلی در ادامه برخی چالش‌های موجود و انتظارات از شورای آموزش و پرورش استان را مطرح کرد.

جابه‌جایی دانش‌اموزان در هفته مهر توسط ناوگان اتوبوسرانی زنجان رایگان است

شهردار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اهم اقدامت صورت‌گرفته در آستانه شروع سال تحصیلی جدید گفت: شهرداری زنجان به 163 مدرسه شهر ورود کرده که 37 مورد شست‌وشوی کامل، 28 مورد رنگ‌آمیزی در عناصر مختلف و 148 مدرسه نیز رفت‌وروب و پاکسازی کامل شده ضمن اینکه عملیاتی مانند هرس درختان مقابل مدارس و آراستگی‌های دیگر نیز صورت پذیرفته است.

علیرضا فیروزفر اظهار کرد: با توجه به ورود دانشجویان جدید به زنجان همزمان با آغاز سال تحصیلی، ترمینال شهر زنجان بعد از 20 سال به‌صورت کامل محوطه‌سازی و تامین روشنایی شد.

وی خاطرنشان کرد: جابه‌جایی دانش‌آموزان شهر زنجان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در هفته اول مهر توسط ناوگان اتوبوسرانی به‌صورت رایگان خواهد بود.

کمبود 50 باب مدرسه در شهرک‌های اقماری زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با اشاره به کمبود حدود 50 مدرسه 12 کلاسه در شهرک‌های اقماری شهر زنجان گفت: مساحت شهرک‌های اقماری 1200 هکتار است که حدود 250 هکتار آن در مالکیت دولت (راه و شهرسازی) بوده و متولی بقیه زمین‌ها با تعاونی‌های مسکن مربوطه است.

مسعود بیات‌منش با بیان اینکه اولین درخواست ما پیگیری کامل ماده 18 توسط آموزش و پرورش و نوسازی مدارس است، اظهار کرد: متولی اجرای این ماده در شهرک‌های اقماری فقط راه و شهرسازی نیست و دستگاه‌های دیگر نیز باید پیگیری کنند ضمن اینکه از 7 باب مدرسه‌ای که راه و شهرسازی متعهد ساخت آن شده 3 یا 4 باب در مهر سال 1402 و بقیه نیز در مهر 1403 آماده می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: تفاهمنامه‌ای بین سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس جهت تامین فضاهای آموزشی در حال انعقاد است که طبق آن منابع مورد نیاز برای تامین فضاهای آموزشی از 3 محل وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی و منابع استانی تامین خواهد شد.

بیات‌منش با بیان اینکه زمین به اندازه کافی برای فضاهای آموزشی پیش‌بینی شده است، افزود: اجرای تفاهمنامه مذکور به تامین 50 باب مدرسه مورد نیاز کمک می‌کند و راه و شهرسازی برای تامین سهم خود در استان زنجان آماده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار