مدیر شبکه آموزش:

عدالت آموزشی ‌با مدرسه تلویزیونی ایران رقم خواهد خورد‌

هدف اول طرح مدرسه تلویزیونی ایران حرکت به‌سمت عدالت آموزشی است، یعنی هر کسی که در خانه تلویزیون دارد به بهترین محتوای آموزشی دسترسی رایگان داشته باشد/ مدرسه تلویزیونی ایران یک کلاس درس نیست، گاهی یک بازی و همراه با سرگرمی است

تهران (پانا) - مدیر شبکه آموزش تحول آموزشی و عدالت را دو هدف اصلی مدرسه تلویزیونی ایران معرفی کرد و گفت سعی شده است نصیب آموزشی یک دانش‌آموز شمال تهران با کم‌برخوردارترین استان کشور برابر باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
عدالت آموزشی ‌با مدرسه تلویزیونی ایران رقم خواهد خورد‌

صبح امروز نشست خبری مدرسه تلویزیونی ایران با حضور مدیر شبکه آموزش در سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش با اشاره به این مطلب که شبکه آموزش سعی دارد عدالت آموزشی را با همراهی همکاری آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید دنبال کند، گفت: مطمئن هستم آن چه به‌عنوان تحول و عدالت آموزشی می‌شناسیم با مدرسه تلویزیونی ایران رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به این مطلب که طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران ناظر به دو اتفاق است، گفت: اتفاق اول عدالت آموزشی است که در کشور ما به شدت مغفول است. مرور بیانات مقام معظم رهبری نشان‌دهنده گلایه ایشان از کوتاهی در این زمینه است‌. تعبیر ایشان است که ساختار نظام آموزشی ما باید به سمتی برود که نصیب آموزشی یک دانش‌آموز در شمال شهر تهران با یک دانش آموز در یک منطقه محروم دور از مرکز برابر باشد. آیا الان این‌گونه است؟ آیا قبولی‌های کنکور و سهم و نصیب آموزشی دانش آموزان مناطق مختلف ایران یکسان است؟

مدیر شبکه آموزش‌ در ادامه یادآور شد: هدف اول این طرح حرکت به سمت عدالت آموزشی است یعنی هر کسی که در خانه تلویزیون دارد به بهترین محتوای آموزشی دسترسی رایگان داشته باشد. در حالی که با دسترسی بالای ۹۹ درصد آنتن تلویزیون و حدود ۶۰ میلیون دستگاه گیرنده خیلی باعث تأسف است که طبق اعلام مدیران آموزش و پرورش در دو سال اخیر که درگیر کرونا بودیم پنج میلیون دانش آموز با مشکل ادامه تحصیل مواجه شدند.

عبدالعالی دیگر هدف این شبکه را تحول آموزشی دانست و گفت: هدف دوم تحول آموزشی است. یعنی امروز وقتی یک انیمیشن کوتاه برای دانش آموزان در فضای مجازی چهار میلیارد بازدید دارد به این معناست که شیوه آموزش و پرورش تغییر کرده و باید آمیخته به سرگرمی و تفریح باشد. برای همین است که می‌گوییم در مدرسه تلویزیونی ایران یادگیری خوشمزه است.

وی گفت: مدرسه تلویزیونی ایران یک کلاس درس نیست و گاهی یک بازی است. همراه با سرگرمی است یعنی همانطور که بچه‌ها دوست دارند کارتون ببینند منتظر آغاز آن بازی یا اتفاق جالب هستند که در غالب غیر مستقیم کلاس ارائه می‌شود و همان سرگرم آموزی است.

مدیر شبکه آموزش‌ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری مدرسه تلویزیونی در ایام کرونا گفت: زمانی که در اسفندماه سال 98 بیماری کرونا شایع شد، یک روز چهارشنبه‌ای بود که به شبکه آموزش اعلام شد باید برای این موضوع و ادامه فعالیت های اموزشی مدارس برنامه ای داشته باشد. روز شنبه و فقط چند روز بعد از این موضوع ما اولین برنامه های مربوط به مدرسه تلویزیونی ایران را روی آنتن بردیم. مدرسه تلویزیونی ایران در آن مقطع مثل یک بیمارستان صحرایی بود که باید به صورت اورژانسی خدمات می داد اما امروز خدارا شکر یک رستوران بزرگ و تمیز داریم که برای همه بچه‌های ایران بوده و همه آموزش‌ها در آن خوشمزه و جذاب است.

«سرگرم‌آموزی» رویکردی جدید در شبکه آموزش

وی گفت: مدرسه تلویزیونی ایران یک کلاس درس نیست و گاهی یک بازی است.همراه با سرگرمی است یعنی همانطور که بچه‌ها دوست دارند کارتون ببینند منتظر آغاز آن بازی یا اتفاق جالب هستند که در قالب غیرمستقیم کلاس ارائه می شود و این همان «سرگرم آموزی» است.

عبدالعالی درباره کنداکتور پخش برنامه های مدرسه تلویزیونی ایران نیز گفت: اهمیت مقطع دبستان باعث شد ابتدا سراغ دروس فارسی علوم و ریاضی برویم. در همه مقاطع هم یک کلاس جذاب مفاهیم قرآن داریم.

مدیر شبکه آموزش‌ درباره میزان همکاری و نقش‌آفرینی وزارت آموزش و پرورش در طرح مدرسه تلویزیونی ایران نیز گفت: امیدوارم این صحبت های من را به صورت کامل و نه تقطیع شده پوشش بدهید.آموزش و پورش هیچ کمکی در این پروژه به ما نکرده چون این طرح برای آموزش و پرورش است. یک فرد یا نهاد زمانی به یک پروژه کمک میکند که خارجاز آن بوده و کس دیگری مسول پروژه باشد. ما در وزات آموزش و پرورش قرارگاه عدالت آموزش برابر داریم که رییس آن شخص آقای نوری وزیر آموزش پرورش هستند و همواره در کنار ما بودند. بنابر این مدرسه تلویزیونی ایران هم حاصل مشترک صداوسیما و وزرات آموزش و پرورش است.

تولید ۵ ساعت برنامه روزانه در «مدرسه تلویزیونی ایران» از دوم مهرماه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه آیا کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای معلمان در این طرح در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: به معلمان عزیز کشورمان که قشری مظلوم و شریف هستند می‌گویم که مدرسه تلویزیونی ایران نقش خدمتگزاری شما را دارد. ما در این طرح ابزار کمک‌آموزشی معلمان عزیز در سراسر کشور هستیم.

این مدیر سیما عنوان کرد: دست هر کسی که به هر شکلی به بهبود سطح کیفی مدرسه تلویزیونی کمک کند را می بوسم. این طرح متعلق به هیچ فرد و شبکه تلویزیونی نیست بلکه متعلق به همه دانش آموزان ایرانی است. ما فرهنگ نذر آموزشی و علمی را داریم و کاش این پدیده مبارک در این فضا هم عملیاتی شود؛مثلاً کسی بگوید صد دقیقه پویانمایی آموزشی نذر می‌کنم.

عبدالعالی گفت: ما ان شاالله از دوم مهر تا آخر خرداد ۱۴۰۲ هر روز پنج ساعت برنامه تولیدی خواهیم داشت.این موضوع بسیار مهم و بی‌سابقه‌ای در تلویزیون است و حتی می‌تواند یک رکورد جهانی است خیلی بزرگان حوزه برنامه سازی به من گفتند که این وعده و این میزان ساعت برنامه را اعلام عمومی نکن چون امکان‌پذیر است، اما از آنجایی که اراده و نیت فعالان این عرصه معطوف به عدالت آموزشی است ان‌شاالله این وعده عملی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار