مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

مدیران با تفکر انقلابی در مدارس حضور داشته باشند

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با شرح ضرورت‌ها و نیازهای بازگشایی مدارس در مهرماه و مطرح‌سازی وظایف مدیران در مدارس، اصلی‌ترین لازمه حضور مدیران را داشتن تفکر انقلابی و ولایی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیران با تفکر انقلابی در مدارس حضور داشته باشند

علیرضا صیادی در جلسه با مدیران مدارس گفت: این جلسه، جلسه‌ای برای سپاس از دست اندرکاران تعلیم و تربیت است که امام جمعه محبوب تبریز نیز با اندیشه صادق و زیبای خود همواره یاریگر عرصه آموزش و تعلیم بودند. مسئولان با مدیریت جهادی، تکیه بر داشته های موجود و نادیده گرفتن کاستی‌ها در کنار خانواده ها و دانش آموزان استان هستند؛ در بازدید اولیه کارشناسان آموزش و پرورش نکته های مثبت و ارزشمندی از تلاش‌ها، همت و جهاد کاری مدیران را شاهد بودیم. می‌دانیم که فرهنگیان بسیاری از مشکلات را بروز نمی دهند و فقط داشته های خود را در این عرصه عرضه می کند، نتیجه تلاش های شما بزرگواران برای مسئولین استان مبرهن و مشخص است.

وی افزود: تلاش های شما بزرگواران در روزهای تعطیل تابستانی برای بازگشایی مدارس جهاد در راه آموزش است. گام‌های مثبت استاندار برای برچیدن مدارس کانکسی ظرفیتی برای اجرای عدالت آموزشی است که امید است مدیران مدارس نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. دوستان ما در ستاد برای تمام دانش‌آموزان واجب التعلیم برنامه دارند، بنابراین همه دغدغه ما این است که هیچ دانش‌آموزی در هیچ مدرسه‌ای در طول سال تحصیلی بدون معلم نماند. فوری ترین کار ما بعد از ثبت نام دانش آموزان جذب نیروی انسانی است تا در مدارس کمبود نیرو احساس نشود، هرچند اداره کل نوسازی در توزیع تجهیزات آموزشی و آماده‌سازی مدارس تلاش‌های فراوانی کرده اما باز هم کلاس های درسی باید از فضای فیزیکی مطلوبی بهره مند باشند و این امر که نمی شود مگر با تلاش مدیران مدارس؛ باید کلاس‌های آموزشی از همه جهت هم از لحاظ ایمنی، هم پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا و هم ایجاد فضای آموزشی تمیز با برنامه‌ریزی و دقت عوامل مدرسه مورد بررسی قرار گیرد.

علیرضا صیادی خاطرنشان کرد: نوع حل مسائل در سایه درایت و دقت مدیران است که با برنامه ریزی مشکلات حل می‌شود. مدیری که برنامه دارد هرگز پشیمان نخواهد شد، مدیر خوب به داشته‌های خود تکیه می‌کند و شرایط مطلوب را به وجود می‌آورد. هیچگاه کاستی ها تماما از بین نخواهند رفت و همواره وجود خواهند داشت دور از عقل است که انسان از داشته‌های خود غافل شود و زانوی غم بغل بگیرد، بلکه باید با اندیشه ورزی و تامل ضمن حل مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به بحث ثبت نام نهایی دانش آموزان افزود: قبل از آغاز سال تحصیلی برای تمام معلمین باید شورای آموزشی دبیران در نظر گرفته شود و با مدیریت مطلوب از پیشنهادات آنها استفاده شود. تشکیل جلسه انجمن اولیا و مربیان نیز برای مدیران توصیه می‌شود چرا که مشکلات باید با اولیا در میان گذاشته شود تا آنها نیز یاری گر شما باشند، شورا در مدرسه بسیار مهم است چراکه در بسیاری از امورات اعم از فعالیت ها و تصمیم گیری ها نظرات شورا همواره کمک‌رسان بوده و امید است این امر تداوم داشته باشد.
صیادی اظهار کرد: جلسه مشورت با مدیران مدارس به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد؛ اداره کرد مدارس یکی از سخت ترین کارهاست که فرهنگیان با این موضوع بیش از هرکسی دست و پنجه نرم می‌کنند. درک مشکلات مدارس برای فرهنگیان ملموس است و اگر در این خصوص مشورت صورت نگیرد ثمربخش نخواهد بود، چراکه با پیگیری و مشورت می توانیم از داخل مدرسه اطلاعات درستی داشته باشیم. در آغاز سال تحصیلی حتما میهمانانی از سوی وزارت خواهیم داشت که باید برای آن نیز برنامه ریزی کنیم، از آن جایی که آغاز مهر توان شده با هفته دفاع مقدس باید برنامه ریزی صحیحی برای این هفته در نظر گرفته شود و دانش آموزان نیز در این راستا فعالیتهای مطلوبی را داشته باشند.

وی با اشاره به مسئله گرمایش مدارس افزود: موضوع گرمایشی مدارس باید جدی گرفته شود تا در دوره زمستان و روزهای سرد جایی برای نگرانی نباشد، در تلاشیم تا حد الامکان نیازها در حوزه‌های مختلف حل شود. هفته آینده تزریق سرانه جزئی در مرحله اول صورت خواهد گرفت؛ هرچند این تزریق شاید کفاف تمامی امکانات یک مدرسه را ندهد اما چنانچه مستحضر هستید توسعه امر آموزش و پرورش بدون حمایت و بدون درایت مردم خیر امکان پذیر نیست، باید کمک های خیرین را پاس بداریم که این امر با امانتداری ممکن است. مدیران اولین حلقه در مسئله امانتداری هستند؛ چراکه مردم فرزندان خود را به دست مدیران و مدرسه می سپارند و نگهداری از این فرزندان یک فریضه دینی است، مدیران خیر مدارس اگر نباشند خیلی از دانش آموزان در اثر کمبود و نیاز آسیب های مختلفی را از لحاظ روحی و روانی می‌بینند، و چه بسیار مدیران و معلمانی که هزینه کودکان را در خفا به عهده می‌گیرند، دست احسان مسئولین در مدیریت دانش آموزان بی بضاعت حقیقتا شایسته تقدیر است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم که حسن خدمت مدیران را به گوش مسئولین برسانیم که چه اتفاقی بین معلمان و مدیران می‌افتد، ما مدافع مدیران و کارهای آنها هستیم. کشور ما یک کشور عادی نیست. کشور ما در گذشته درگیر دفاع مقدس و اکنون درگیر اقتصاد مقاومتی است؛ متولیان آموزش و پرورش اگر امروز در محیط‌های آموزشی در آرامش و آسایش به سر می‌برند در سایه خون پاک شهیدان است، ما در دفاع از فرامین مقام معظم رهبری و ارزش‌های انقلاب با کسی شوخی نداریم. مدیر مدرسه جمهوری اسلامی باید سواد سیاسی این نظام را داشته و با جنگ نرم و سمپاشی‌های فکری رسانه‌های خارجی مقابله کند چراکه در غیر این صورت نمی‌توان یک مدرسه ۵۰۰ نفره را برای جمهوری اسلامی ایران تربیت کرد.

وی در پایان افزود: مدیران با تفکر ولایی و انقلابی باید در مدرسه حضور داشته باشند، مدیری که گوشش به صدای بیگانه باشد و مسائل تربیتی را بر اساس اسناد خارجی پیگیری کند نمی‌تواند دانش‌آموزان را بر اساس آرمانهای انقلاب تربیت کند. بنابراین آغاز سال تحصیلی با همه هدایت ها و حمایت ها علاوه بر مسائل آموزشی مسائل پرورشی را نیز در بر می‌گیرد. مدیریت مطلوب مدیریتی است که بتواند گفتمان امام را زنده نگه دارد و دانش آموزان را در مسیر تعالی قرار دهد. از مدیران خود انتظار داریم سیاست های کاری خود را به روز کنند تا بتوانیم با تفرقه افکنی های دشمنان مقابله کنیم، سال تحصیلی پیشرو سال پایش عملکرد مدیران پیشرو است. خروجی مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان با فعالیت های درخشان و حضور آنها در عرصه های گوناگون نمایانگر خواهد شد.

دانش‌‌آموز خبرنگار: سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار