میکائیل باقری در گفت‌وگو با پانا:

رویدادهای قرآنی «مادر-دختری» و «پدر-پسری» برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود

۶.۵ میلیون دانش‌آموز در رقابت‌های سراسری قرآنی شرکت کردند /فعالیت‌های قرآنی در دوران کرونا کمرنگ نشد

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از احتمال برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی دانش‌آموزی به صورت «مادر-دختری» و «پدر-پسری» خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
رویدادهای قرآنی «مادر-دختری» و «پدر-پسری» برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود

میکائیل باقری در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: هدف ما در برگزاری مسابقات قرآنی فقط رقابت نیست، بلکه در راستای رویکردهای جدید وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی، به دنبال تحقق اهداف تربیتی هستیم. البته به این نکته هم توجه داریم که رقابتی بودن مسابقات، در ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان تاثیرات مثبت دارد اما در نهایت، هدف اصلی و متعالی همه ما، «تربیت» در سایه کلام الهی است.

وی افزود: بر همین اساس، برای پررنگ شدن نقش اولیا در برنامه‌های قرآن، عترت و نماز برنامه‌ریزی شده است و تاکید داریم که این برنامه‌ها با مشارکت خانواده‌ها برگزار شود تا شاهد افرایش تاثیرات تربیتی در رویدادهای قرآنی باشیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: احتمال دارد در آینده نزدیک، رویدادهای قرآنی ویژه‌ای در قالب «مادر-دختری» و «پدر-پسری» برگزار شود.

وی تاکید کرد: «مروری بر شرایط امروز جهان، نشان می‌دهد که پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیر در حوزه تکنولوژی، تاثیری در آرامش و آسایش واقعی و حقیقی انسان‌ها نداشته است. بنابراین چنین آرامش و آسایشی برای خانواده‌ها مستلزم انس بیشتر با قرآن و در یک کلام، تحقق زندگی قرآنی است.»

باقری گفت: هدف ما این است که دانش‌آموزان انس بیشتری با قرآن به عنوان کتاب آسمانی داشته باشند. بنابراین مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادهای قرآنی را به عنوان فرصت تربیتی تلقی می‌کنیم که این تربیت در فرآیند رویدادها از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری پیگیری می‌شود.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای یادگیری و حفظ قرآن از سنین کودکی، ادامه داد: موفقیت آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت در تحقق این مطالبه، موفقیت کل کشور در مسیر تربیت حافظان قرآن خواهد بود. امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی، گامی در جهت تربیت ١٠ میلیون حافظ قرآن برداریم.»

شرکت ۶.۵ میلیون دانش‌آموز در رقابت‌های سراسری قرآنی

همچنین بنا به اعلام ایرنا، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عصر روز گذشته در حاشیه آیین اختتامیه چهلمین دوره مسابقه‌های قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و یازدهمین دوره رقابت‌های فرهنگیان گیلان در دهکده ساحلی بندرانزلی، با بیان اینکه ۶.۵ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ در مسابقه های قرآن، عترت و نماز در ۹ رشته و ۱۵ سطح شرکت کرده‌اند، گفت: نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور در این رقابت‌ها حضور یافتند.

وی با تشریح رویکرد و سیاست‌های تحولی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید افزود: چند برنامه اصلی در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی مدنظر است که در راستای تحقق آنها برای ترویج و توسعه فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز دانش آموزی گام برمی‌داریم.

باقری در تشریح این برنامه‌ها با بیان اینکه در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی هم‌افزایی با کتاب‌های درسی مدنظر است، ادامه داد: از این‌رو نقاط مشترک اهداف اداره‌کل قرآن، عترت و نماز و معاونت پرورشی را از کتاب‌های درسی مشخص کرده و در محتوای مسابقه‌ها از کتاب‌های درسی استفاده می‌کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به بهره‌گیری از معلمان برای تحقق برنامه‌های قرآنی گفت: با مربیان پرورشی مدارس در جهت ارتقای برنامه درسی و کیفی قرآن، عترت و نماز بهره‌مند می‌شویم.

فعالیت‌های قرآنی در دوران کرونا کمرنگ نشد

همچنین به گزارش ایسنا، باقری در این آیین اظهار کرد: از زحمات همه مربیان، معلمان و مدیران که در طول دوره کرونا اجازه ندادند فعالیت‌های قرآنی کمرنگ شود و حتی خود آنان در رشته‌های چهار و پنج‌ گانه شرکت کردند و درخشیدند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با همه مشکلاتی که وجود دارد فعالیت‌های قرآنی با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: گیلان همواره از استان‌هایی است که کارهای ویژه‌ای در حوزه قرآن انجام می‌دهد و همواره در پرورش دانش‌آموزان حافظ قرآن خوش درخشیده که نمونه آن درخشش دو دوره متوالی دانش‌آموزان حافظ گیلانی در مسابقات بین‌المللی قرآن بوده که افتخار بزرگی است.

باقری ادامه داد: باید این مدل تربیت حافظ قرآنی که در گیلان انجام می‌گیرد، صادر شود. هر حافظ قرآن باید حداقل هشت حافظ قرآن مثل خودش، تکثیر و تربیت کند که اینها ماندگار است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: فعالین قرآنی اگر احساس کردید در مرحله‌ای که هستید، جایگاه درستی است کم نیارید و با قوت ادامه دهید زیرا دشمن تلاش می‌کند که ما را در اقلیت قرار دهد لذا نباید به این هجمه‌ها توجه کنید چون یکی از حربه‌های دشمن این است که ما را در اقلیت نشان دهد که نیستیم.

وی ادامه داد: انشاءالله شاهد این باشیم که تعداد حافظین و عاملین به قرآن روز به روز بیشتر شود. اگر قاری و حافظ قرآن باشیم ولی عامل نباشیم فایده‌ای ندارد. خلوص، اعتماد و باور قلبی باعث ماندگاری می‌شود لذا نباید از مسیر قرآن خارج شویم.

در این مراسم دانش آموزان و فرهنگیان برگزیده مسابقه های قرآن، عترت و نماز گیلان تجلیل شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار