پزشک سرشناس، شاعر و خیر اردبیلی دعوت حق را لبیک گفت

اردبیل (پانا) - دکتر یوسف معماری‌ چشم پزشک، شاعر و خیر اردبیلی دعوت حق را لبیک گفت.

کد مطلب: ۱۳۰۷۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
پزشک سرشناس، شاعر و خیر اردبیلی دعوت حق را لبیک گفت

وی در سال ۱۳۲۰ در شهر اردبیل دیده به جهان گشود،دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را در مدارس سنایی و صفویه اردبیل طی کرد و سپس در رشته پزشکی از دانشگاه تهران قبول و در رشته تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

معماری که تخلص "یوسف" را برای اشعار خود برگزیده بود، متخصص چشم و از اطبای ادیب اردبیل بود که علاوه بر مداوای جسمی بیماران؛ روح هم نوعان خود را نیز به اشعار زیبایش تسلی می بخشید و با داروی کلماتی که در قالب ابیات می ریخت به درمان دردهای عاطفی خوانندگان اشعارش می پرداخت.

از دکتر یوسف معماری علاوه بر اشعار مختلفی که در جراید و مجلات به چاپ رسیده است یک جلد دیوان در مراثی و مناقب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و یک جلد ترجمه اشعار خیام به زبان ترکی به به یادگار مانده است.

وی در سال های پیش از انقلاب به درخواست مردم در انجمن شهر نامزد و انتخاب می شود، در این انجمن که مرحومین دکترعبدالرحیم جلایی و دکتر منافزاده هم حضور داشتند با همکاری یکدیگر مرحوم دکتر نائبی را به عنوان شهردار اردبیل انتخاب کردند که این انتخاب باعث خدماتی در اردبیل شد که موجبات پیشرفت اردبیل را به وجودآورد.

مرحوم احمد نایبی متولد 1305 دارای تحصیلات دکترای پزشکی از دانشگاه تهران در فاصله سال‌های 48 تا 50 به سمت شهرداری اردبیل انتخاب شد، به طوری که وی قبل از تصدی شهرداری رئیس بیمارستان فاطمی اردبیل (شیر و خورشیدسابق) بود.

نایبی خدمات بسیار گسترده، ماندگار و ارزنده‌ای را در مسئولیت شهرداری اردبیل انجام داده به طوری که یکی از خیابان‌های شهر اردبیل از قدیم‌الایام به نام وی شهرت یافته و موجود است.

یوسف معماری پس از عمری خدمت به مردم در سن 81 سالگی دارفانی را وداع گفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار