معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

امکان جمع‌آوری 4 هزار معتاد متجاهرِ جدید در تهران

شهرداری مسئولیت ساماندهی معتادان ویژه را عهده‌دار شد

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تشریح اقدامات شهرداری تهران در قرارگاه اجتماعی اعلام کرد که نیروی انتظامی چنانچه جمع‌آوری معتادان متجاهر را از هم‌اکنون کلید بزند، می‌تواند چهار هزار نفر را جمع‌آوری کند.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
امکان جمع‌آوری 4 هزار معتاد متجاهرِ جدید در تهران

امین توکلی‌زاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه جلسات قرارگاه اجتماعی یک هفته درمیان برگزار می‌شود، گفت: «یک هفته با موضوع تخصصی معتادان متجاهر جلسه برگزار می‌شود و یک هفته نیز کمیته‌های تخصصی در حوزه متکدیان، کودکان کار و خانواده‌های معتادان متجاهر تشکیل می‌شود. اکنون هر کدام از کمیته‌های تخصصی به چهار جلسه رسیدند و همین حالت قرارگاهی را می‌توان در کمیته‌ها تکرار کرد. یعنی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نهادهایی که با موضوع مرتبط هستند را باید دعوت کرد.»

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: «همچنین قول و قرارهایی با معاونت‌های دیگر شهرداری گذاشتیم و حوزه معاونت خدمات شهری باید در حوزه تکدی‌گری، زباله‌گردی و کودکان کار کمک کند تا بتوان در این حوزه نیز ساماندهی را انجام داد که بخشی از آن نیز باید در ساماندهی مشاغل صورت بگیرد تا بتوان یک شغل پایدار نیم‌بند برای این افراد ایجاد کرد تا دست‌فروشان، متکدیان و زباله‌گردها از حالت سر پا ایستادن رها شوند و ما نیز متوجه شویم چه کسی در کجا به چه شغلی مشغول است تا بتوانیم آمار را داشته باشیم و کار ساماندهی انجام شود و در نهایت خودشان متوجه باشند که نهادی از آنها حمایت می‌کند.»

برگزاری همایش‌های فرهنگی ویژه کودکان کار

وی تصریح کرد: «در حوزه خانواده‌ نیز همراه با کمیته امداد وارد عمل شدیم و وقتی یک معتاد وارد مجموعه ماده 16 (مراکز ویژه درمان اجباری معتادان متجاهر) می‌شود، کمیته امداد کمک می‌کند و خانواده او را تحت پوشش قرار می‌دهد تا بتوانند با کمک کمیته امداد ایمنی داشته باشند. در حوزه کودکان کار نیز به‌صورت مکرر همایش‌هایی برای آموزش و برنامه‌های متنوع فرهنگی برای کودکان کار برگزار می‌شود. هرچند کودکان کار، در حوزه کاری شهرداری نیست و مسئولیت آن بر عهده سازمان بهزیستی است اما در این حوزه به کمک سازمان بهزیستی می‌رویم.»

باید ظرفیت جدیدی در مراکز ماده 16 ایجاد شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بحث ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر یکی از موضوعاتی است که برخی مسئولان به درستی به آن اشاره می‌کنند که بایستی ظرفیت جدیدی در حوزه ماده 16 یجاد شود، گفت: «شهرداری قسمت سخت کار که باعث می‌شد کار زمین بماند را بر عهده گرفت. حوزه زخم باز حوزه‌ای بود که سال‌های سال کسی بر عهده نمی‌گرفت و شهرداری تهران با اینکه وظیفه‌ای ندارد، موضوع معتادان متجاهر زخم باز را بر عهده گرفته است. بحث کهولت سن‌ نیز موضوعی بود که کسی بر عهده نمی‌گرفت و جایی برای آن وجود نداشت و اکنون کهولت سنی را نداریم. از طرفی موضوع معلولان نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است.»

توکلی‌زاده تصریح کرد:‌ «در جلسه اخیر قرارگاه درباره معلولان گفت‌وگو شد. بحث معلولان در تقسیم کار کشوری، بر عهده سازمان بهزیستی است. تاکید شد اگر سازمان بهزیستی امکانات دارد که این موضوع را ساماندهی کند و چنانچه نیاز باشد شهرداری نیز به آن‌ها کمک می‌کند. افراد دارای معلولیت یا افرادی که آلزایمر یا بیماری‌های حاد روانی دارند جزو دسته‌هایی بودند که منع پذیرش بودند و نمی‌شد آن‌ها را در مراکز عادی پذیرش کرد. تلاش‌ می‌شود مساله منع پذیرش برطرف شود. طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ظرفیت خالی در تهران وجود دارد و نیروی انتظامی چنانچه جمع‌آوری معتادان متجاهر را از همین اکنون کلید بزند، می‌تواند چهار هزار نفر را جمع‌آوری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار