وزیر آموزش و پرورش در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش خبر داد؛

اجرای نهضت نصیب برابر آموزشی در ۴۴۹ شهرستان

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح نهضت نصیب برابر آموزشی در ۴۴۹ شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای نهضت نصیب برابر آموزشی در ۴۴۹ شهرستان

یوسف نوری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با تقدیر از رئیس جمهور به واسطه حضور در آئین افتتاحییه اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش و نگاه فاخر تربیتی ایشان به موضوع تعلیم و تربیت اظهار کرد: این اجلاس پس از شش سال، در اولین سال استقرار دولت سیزدهم برگزار شد.

وی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش را راهبران نظام تعلیم و تربیت در سراسر کشور و خادمان پیشرفت جامعه خواند و تصریح کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و همچنین مردمی سازی در نظام تعلیم و تربیت مورد تاکید ریاست جمهور است که ذیل موضوع الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین و مردمی سازی آموزش و پرورش مورد توجه واقع شده و بدان پرداخته می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که موضوعات مردمی سازی و عدالت در یک ساختار حکمرانی متعالی مورد توجه است، افزود: در جهان‌بینی مادی اصل بر میزان سودی است که از یک ماهیت به دست می‌آید، اما در دیدگاه اسلامی، حکمرانی متعالی و شایسته مطرح است که ابعاد مختلف این حکمرانی تشریح شده، یکی از ابعاد هستی شناسی است که در آن هستی اصلی از آن خداوند است و هستی بقیه موجودات نشأت گرفته از ذات مقدس اوست؛ بُعد بعدی، معرفت‌شناسی است که معرفت را وحیانی بر می‌شمرد و از منابع معرفت است که امور تربیتی ذیل آن قرار می گیرد بُعد سوم، بعد انسان‌شناسی است که دارای دو بخش مادی و معنوی است که همه این ابعاد در حکمرانی شایسته می بایست مدنظر قرار گیرد.

حضور مردم در تمام عرصه های آموزش و پرورش

وی با تاکید بر این که، در زمینه حکمرانی شایسته، شکوفایی علم و دانش و شاخصه ابعاد تربیت مطرح است، مردمی سازی را شامل حضور مردم در تمام عرصه دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی پیروز شد تا احکام الهی را در جامعه جاری و ساری کند.

نوری با اشاره به آیه ۵٧ سوره حدید که در آن بر نقش مردم در تحقق عدالت تأکید شده است، افزود: ماهیت حکمرانی خوب شاخص هایی دارد وقتی حکمرانی شایسته تشکیل می شود؛ ظرفی برای تلاوت آیات و تعلیم و تربیت مهیا می شود تا انسانها به تعالی برسند. همان معرفت و تعالی که در قرآن کریم ترسیم شده است و در واقع، شاخصه اصلی این حکمرانی تعلیم و تربیت است.

وی فقر زدایی، روی کار آمدن صالحان و تحقق عدالت را نیازمند مردمی سازی خواند و افزود: وقتی مردم در تمام حوزه ها حضور یابند شفافیت و نظارت حاکم می شود و مردم نیز همچون تمام ادوار انقلاب اسلامی، کشور را حمایت می کنند.

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: در بحث محتوا شهید بهشتی الگو است او بر آزادی در تربیت تاکید بسیار داشت و این آزادی را در ایجاد زمینه و اراده متربی می دانست.

وی گفت: یکی از بازوان شبکه مردمی امام خمینی (ره) این موارد بود؛ انقلاب از سوی مردم پیروز شد امام خمینی(ره) عنوان حکومت را در آذرماه ۱۳۵۸ به رأی مردم گذاشت و نمایندگانی از هر استان که خبره قانون اساسی بودند، قانون اساسی را بررسی کردند.

نوری گفت: وقتی از مدرسه محوری و مردمی سازی صحبت می شود باید افکار امام خمینی(ره) و امامان انقلاب را ببینیم و مانند آنان عمل کنیم. در نظام تعلیم و تربیت زمینه را برای حضور واقعی مردم آماده کنیم. تثبیت و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران رویکرد مشروعیت نظام است.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که براساس الگویی مشخص، مردمی سازی آموزش و پرورش را در تمامی ابعاد ترسیم کنیم. سند تحول دولت مردمی نیز بر این اساس ترسیم شده است.

ارتقای سرانه فضا و تجهیزات از ۱.۵ مترمربع در پیش از انقلاب به ۵.۲ مترمربع در حال حاضر

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب، سرانه فضا و تجهیزات ۱.۵ مترمربع بود، اکنون این سرانه ۵.۲ مترمربع است، همچنین نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۳۵ درصد بود که اکنون این نرخ ۹۵ درصد است.

وی گفت: باید براساس ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم؛ ۸ هزار مدرسه کانکسی و سنگ دست‌چین داشتیم و ۱۳ هزار مدرسه فاقد سرویس بهداشتی بودند که اکنون شرایط متفاوت شده است.

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید به مواردی مانند افزایش ظرفیت دانشجومعلمان، اعطای گواهینامه صلاحیت به معلمان، آموزش مهارت به معلمان در ۶ ساحت به همراه ارائه کار حضوری توجه کند.

وی اضافه کرد: استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان، تغییر بیمه تکمیلی فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌های وزارت علوم، تسهیلگری در سفر و گردشگری، ساماندهی اسکان مدارس و مراکز رفاهی، اجرای مسابقات فرهنگیان بعد از ۱۳ سال از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راستای تکریم فرهنگیان انجام شده است.

نوری عنوان کرد: در بحث محتوا، تدوین شیوه نامه کتاب های درسی، اصلاح عناوین کتب درسی، کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌های کاغذ کتب از محل تولید داخلی، تالیف و متناسب سازی کتب درسی دانش‌آموزان استثنایی و تربیت رهیاران تحول در سراسر کشور برای ایجاد مدارس الگوی تحولی انجام شده است.

احصای شاخص‌های الگوی رتبه‌بندی مدارس

وی افزود: شاخص‌های الگوی رتبه‌بندی مدارس احصا می شود در این راستا مدارس، براساس شاخص‌های کلی، اسناد تحول اقدامات تحولی را انجام و ممیزی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی، ۲۱۰۰ فضای چمن و سالن ورزشی درون مدرسه‌ای ایجاد شده است و دانش‌آموزان استعدادهای خود را در مدرسه شکوفا می‌کنند. در استان اصفهان استعدادیابی دانش‌آموزان در حوزه تربیت بدنی انجام شده است که باید این امر تسری پیدا کند.

وی اضافه کرد: شبکه شاد به صورت کمی و کیفی تغییر پیدا کرده است؛ کلاس مجازی این شبکه پیگیری می‌شود تا این شبکه به عنوان یک شبکه یادگیری مورد توجه باشد.

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌ها و نمازخانه‌ها، ایجاد ۴۰۰ هنرستان وابسته یا جوار صنایع کارخانه‌جات، واریز سرانه آموزشی به حساب مدارس، استقرار قرارگاه تربیت فناورانه و آماده‌ساری ۱۰ هنرستان کشاورزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: توجه به شعار سال در حوزه دانش‌بنیان را مورد توجه داریم؛ همچنین طرح شهید خرازی باید جدی گرفته شود؛ یک هزار فضای ورزشی باید آزادسازی شوند.

نوری درباره قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی بیان کرد: طرح نهضت نصیب برابر آموزشی در ۴۴۹ شهرستان و طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزی در البرز و سیستان و بلوچستان اجرا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار