مدیرعامل خبرگزاری پانا:

دغدغه‌مندی و پرسشگری از اصلی‌ترین ویژگی‌های خبرنگاران است

خبرنگاران با وجود دغدغه های فراوان، به عنوان زبان گویای مردم، وظیفه نقد منصفانه و بیان مطالبات جامعه را بر عهده دارند

تهران (پانا) - مدیرعامل خبرگزاری پانا هدف از آموزش دانش‌آموزان برای کسب مهارت خبرنگاری را ‌ایجاد انگیزه، افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه مطالبه‌گری برشمرد و در راستای بهبود کیفیت فعالیت‌های خبرنگاری، دغدغه‌مندی و پرسشگری را از اصلی‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان خبرنگار پانا عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌مندی و پرسشگری از اصلی‌ترین ویژگی‌های خبرنگاران است

فرشته مرادی؛ مدیرعامل خبرگزاری پانا با بیان اینکه خبرگزاری پانا متعلق به دانش‌آموز‌ خبرنگاران و خانه آنهاست، در گفت وگو با پانا گفت: «موفقیت در حرفه خبرنگاری، نیازمند کارکرد تخصصی خبرنگار در زمینه فرایند محور است. خبرهای فرآیند محور، خبرهای پیچیده ای هستند که از یک گزارش یا مساله مجرد و منفک فراتر می رود تا درکی منظم، قاعده‌مند و جامع را منتقل سازند. جریان سازی که از این طریق در سطح افکار عمومی به سبب پیچیدگی و سختی موضوع صورت می گیرد باید در طول زمان پیگیری شود تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. نگاه فرآیندی نوعی نگاه کمپینی است که در نهایت کار خبرنگار اثرگذار می‌شود؛ باید ارزش نگاه فرآیندی در خبرنگاری مورد توجه قرار گیرد. یکی دیگر از شیوه های تاثیرگذار در دست یابی به خبر، روش رویدادمحور در پوشش بدون پشتوانه تاریخی یا علت زمانی است، که گاه می بایست از این رویداد نیز در پوشش اخبار استفاده شود، اما خبرنگاری به رسالت اصلی خود عمل می کند که فرآیند محور کار کند.»

اولین گام یک خبرنگار در اجرای سند تحول بنیادین، مطالعه کامل این سند است.بنابراین اولین کار خبرنگاران مطالعه این سند و پیگیری بندهای آن است

وی با بیان اینکه عدم امنیت شغلی از مهم ترین دغدغه های خبرنگاران است، افزود: «خبرنگاران با وجود دغدغه های فراوان، به عنوان زبان گویای مردم وظیفه نقد منصفانه، بیان مطالبات جامعه را بر عهده دارند، با این وجود فقدان برخورداری از امنیت شغلی، عدم همکاری مسئولان در پاسخگویی مناسب به خبرنگاران به ویژه در بحران ها در نتیجه وارد آمدن فشار مضاعف به خبرنگار در تهیه خبر، مشکلات معیشتی و حقوق از مهمترین دغدغه های خبرنگاران است.»

مرادی در خصوص نقش خبرنگاران در تحقق اهداف سند تحول بنیادین خاطر نشان کرد: «نقش خبرنگاران در تحقق سند تحول بنیادین نقش مهم و قابل اهمیتی است، اولین گام یک خبرنگار در اجرای سند تحول بنیادین، مطالعه کامل این سند است. خبرنگاری که موفق به مطالعه این سند نشده باشد، نمی‌تواند به تحقق سند کمکی کند، بنابراین اولین کار خبرنگاران مطالعه این سند و پیگیری بندهای آن است، چرا که این سند تنها مختص به آموزش و پرورش نیست و برای رسیدن به هدف غایی سند تحول، به یاری دیگر سازمان ها و ارگان های مسئول نیازمندیم. خبرنگاری که در ابتدا به درستی سند تحول را مطالعه کند و از ارگانهای مسئول در قبال این سند آگاهی داشته باشد، قطعاً کمک شایانی به انجام و اجرای این سند کرده است.»

وی افزود: «طبق بسته تحولی که ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار دارد؛ دوره آموزشی در سال 99 برای 260 نیروی فرهنگی پانا که علاقه‌مند و فعال در حوزه خبر بودند برگزار شد. سپس این افراد در حوزه خبر، مصاحبه و گزارش به دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه خبرنگاری مهارت‌های لازم را آموزش می‌دهند. در بهمن همان سال نیز 500 دانش‌آموز از مراکز استان‌ها در دوره آموزش خبرنگاری شرکت و توسط مدرسین مربوطه آموزش‌های لازم را کسب کردند.»

مدیر عامل خبرگزاری پانا در تقویت روحیه خودباوری دانش آموز خبرنگاران خاطرنشان کرد: «سند تحول بنیادین، بسته ای را با عنوان بسته تحولی برای خبرگزاری پانا تعریف کرده است، طبق این بسته تحولی دوره آموزش خبرنگاری برای نیروی فرهنگی پانا در نظر گرفته شده است. مهارت خبرنگاری و آموزش آن به دانش آموزان در راستای تقویت خودباوری صورت می‌گیرد. هنگامی که یک دانش آموز مهارتی را آموزش می بیند، اعتماد به نفس آن افزایش می یابد، این اعتماد به نفس منجر به ارتقای روحیه خودباوری در دانش آموزان می شود. این مراحل به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته هستند. خبرگزاری پانا در سه سال اخیر فعالیت حرفه ای خود، موفق به آموزش ۶۰ هزار دانش آموز خبرنگار شده است و این هدف والا در راستای سند تحول بنیادین و بسته تحولی خبرگزاری پانا به منظور تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در دانش آموزان بوده است.»

وی ادامه داد: «‌در سال جاری نیز برنامه‌هایی به منظور تعمیق بخشی به آموزش‌ها و کیفی‌سازی آنها در نظر گرفته شده است و بناست دوره تکمیلی برای این 60 هزار دانش‌آموز برگزار شود. البته به منظور ارتقای سطح آموزش‌ها مبحث سواد رسانه‌ای را که از ضروریات روز برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود را هم به آموزش‌های فوق اضافه خواهیم کرد و هم اکنون نیز در پویش‌هایی که خبرگزاری پانا و سازمان دانش‌آموزی کشور راه‌اندازی می‌کنند دانش‌آموز‌ خبرنگاران پانا به صورت فعالانه با تولید خبر، مصاحبه و مدیا مشارکت حداکثری دارند.»

مرادی پیگیری مشکلات جامعه دانش آموزی را از وظایف مهم خبرگزاری پانا در قبال دانش آموزان دانست و گفت: «از وظایف اصلی خبرگزاری پانا، پیگیری مشکلات، چالش ها، دغدغه های جامعه دانش آموز و یافتن پاسخ درستی برای چالش های نوجوانان است‌. پانا در این مسیر بیشتر به دنبال یافتن راه حل مناسب برای رفع مشکلات دانش آموزان است. پاسخ درست به مشکلات دانش آموزان می بایست هدف اصلی خبرگزاری پانا باشد تا بتواند از طریق افراد متخصص و کارشناس به کانونی برای رفع دغدغه ها و مشکلات دانش آموزان تبدیل شود.»

وی ضمن ‌اشاره بر اینکه هدف اصلی ما در خبرگزاری پانا، آگاه سازی دانش آموزان در حوزه های مختلف است، اظهار کرد: «خبرگزاری پانا مانند دیگر رسانه ها، مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به صورت خاص دنبال نمی کند؛ بلکه تلاش می کند تا از طریق دانش آموزان این مسائل را مورد ارزیابی قرار دهد‌. پانا در بحث سیاسی به کارکرد جناح های مختلف اهمیتی نمی دهد؛ بلکه روحیه مشارکت پذیری دانش آموزان را در این فرایند تقویت می کند. به‌عنوان مثال خبرگزاری پانا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، پویش رای اولی ها را راه اندازی کرد و در آن پویش، هزاران دانش آموز حضور به هم رساندند تا دغدغه های آن ها در انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری شود. ما در این رسانه همواره تلاش کردیم تا در انتخابات که حق هر ایرانی است، موجب افزایش مشارکت در انتخابات شویم و دانش آموزان را به حقوق خود آگاه کنیم تا آنان با آمادگی کامل در انتخابات کنند.»

این مسئول در ادامه سخنانش گفت: «خبرگزاری پانا در بحث اقتصادی همواره تلاش کرده است، دانش آموزان را با مهارت های انتخاب رشته آشنا سازد و زمینه آموزش انتخاب رشته و مهارتی سودمند را برای دانش آموزان در پیشبرد جامعه دینی، اسلامی و ایرانی فراهم سازد. انتخاب رشته نقشی مهم را در پیشبرد آینده دانش آموزان ایفا می کند‌‌، اما دانش آموزان باید به اینکه نکته توجه کنند که تنها رشته ریاضیات و علوم تجربی آنان را به سمت خواسته هایشان سوق نمی دهد؛ بلکه باید به دنبال رشته و مهارتی باشند که استعدادهای نامحدودشان را شکوفا سازد و به آنان مهارتی را بیاموزد که در راستای کارآفرینی و بهبود وضعیت کشور در بعد اقتصادی موثر باشد‌، به این منظور لزومی به صحبت های کلان اقتصادی نیست؛ بلکه تنها با شناخت کارکرد رسانه و بستر سازی درست می توانیم نه تنها اقتصاد، ولو فرهنگ و اجتماع یک کشور را ایمن سازیم.»

وی تصریح کرد: «خبرنگاران نقش با اهمیتی را در توسعه و پیشرفت جامعه دانش آموزی در بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفا می کنند. در خصوص نحوه استفاده مفید از فضای مجازی، خبرگزاری پانا همواره تلاش کرده تا دانش آموزان را به سمت و سوی هدایت کند تا آنان در مسیر توسعه و پیشرفت اجتماع گام بردارند و فضای مجازی به جای تهدید به فرصتی برای بهبود وضعیت زندگی دانش آموزان تبدیل شود‌‌.»

مرادی اصلی ترین ویژگی یک خبرنگار را دغدغه مندی و داشتن پشتکار دانست و عنوان کرد: «اصلی ترین ویژگی یک خبرنگار روحیه پشتکاری، پیگیری، دغدغه مندی، مطالبه گری، اهل مطالعه بودن و کشف و شهود است. برای یک دانش آموز خبرنگار هیچ مسئله ای مهم تر از مطالعه هم در زمینه درسی و هم غیردرسی نیست. مطالعه غیر درسی در رشد و پیشرفت دانش آموزان بسیار موثر است و مسیر و چراغ شگفت انگیزی را برای پیشرفت آنان روشن می سازد. ما کمتر دانش آموزی را در اختیار داریم که اهل مطالعه غیر درسی باشد و این موضوع نشانگر پایین بودن سرانه مطالعه کشور و رغبت هم وطنان ما به کتاب و کتابخوانی است، این شاید بیانگر بخشی از مسیر توسعه باشد که ما در این مسیر به درستی قدم بر نداشته ایم، چرا که جامعه ای در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد که اساس و ریشه آن به درستی بنا شده باشد. پایه و اساس جامعه ما دانش آموزان هستند، اگر دانش آموزان ما بیاموزند که در مسیر توسعه به درستی قدم بردارند، قطعا ما جامعه ای شکوفا تر از امروز خواهیم داشت‌. به عقیده بنده اصلی ترین ویژگی یک دانش آموز خبرنگار، اهمیت به مطالعه و روحیه مطالبه گری آن است.»

وی هدف از آموزش دانش‌آموزان برای کسب مهارت خبرنگاری را ایجاد انگیزه، افزایش اعتماد به نفس و آموزش مهارت‌های اجتماعی و فردی، تقویت روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری برشمرد.

مدیر عامل خبرگزاری پانا در پایان با تاکید بر اینکه اگر یک خبرنگار درست بخواند، درست بفهمد و درست تحلیل کند حتماً در آگاه سازی جامعه خود نقش مهمی را ایفا می کند، افزود: «بنده به مدیرعامل خبرگزاری پانا انتظار دارم تا دانش آموز خبرنگاران با شفافیت، صداقت همراه با درستی در انتشار اخبار گام بردارند. موضوع آموزشی در خبرگزاری پانا تربیت دانش‌آموزانی است که به حرفه خبرنگاری علاقه‌مند هستند. به همین دلیل آموزش‌هایی با توجه به سند تحول بنیادین که سند بالا دستی ما محسوب می‌شود در این زمینه برای دانش‌آموزان داوطلب حرفه خبرنگاری در نظر گرفته شده و در حال انجام است‌. البته به منظور ارتقای سطح آموزش‌ها مبحث سواد رسانه‌ای را که از ضروریات روز برای دانش‌آموزان است نیزبه این آموزش ها اضافه خواهد شد.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار