قاسم بیانی در حاشیه سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش بیان کرد:

زندگی در دنیای امروز نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقق و نوآوری است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، زندگی در دنیای امروز را نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقق و نوآوری دانست و طبق سند تحول، وزارت آموزش و پرورش را مهمترین متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های شش‌گانه تربیتی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
زندگی در دنیای امروز نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقق و نوآوری است

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با تاکید بر اینکه امروزه اطلاعات نقش کلیدی را در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می‌کند، عنوان کرد: «در شرایط کنونی، دستیابی به دانش نوین و مدیریت آن امکان توسعه و پیشرفت را برای اکثر جوامع فراهم کرده ‌است؛ بنابراین زندگی در دنیای امروز، نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است.»

وی استفاده از فناوری‌‌های نوین آموزشی را سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی - یادگیری، ایجاد فرصت‌های یادگیری برابر، توجه به تفاوت‌های فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون دانست و افزود: «انتخاب روش و ابزار صحیح آموزشی و پرورشی در راستای تسریع فرآیند یادگیری که تامین‌کننده‌ اهداف پرورشی از پیش تعیین شده باشد، چالش‌ها و فرصت‌های خاص خود را دارد.»

بیانی خاطرنشان کرد: «مطالعات نشان داده است که نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر، با توجه به روند جهانی شدن، تاثیر گسترده‌ای در حوزه یادگیری و آموزش، به ویژه در زمینه ارائه فرصت‌های آموزشی و پرورشی دارد. در دنیای تعلیم و تربیت، آنچه که حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت استفاده از فناوری‌ نوین پرورشی و چگونگی به‌کار‌گیری آن در فرآیند آموزش با توجه به امکانات و شرایط و موقعیت است.»

وی ادامه داد: «به عنوان مثال در آموزش شهروندی و آموزش، برخی از مسایل احکام با انیمیشن های آموزشی، فرآیند انتقال مفاهیم، آسان‌تر و بهتر است، بنابراین در شرایط فعلی و متناسب با اقتضای زمانه، نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری هستیم و استفاده از فناوری‌‌های نوین پرورشی ما را در این امر‌ یاری می‌کند و سبب ارتقای کیفیت فرآیند‌ یاددهی -‌ یادگیری، در حوزه پرورشی، با توجه به تفاوت‌های فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می‌شود.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، در خصوص الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین اضافه کرد: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از اسناد مهم بالا دستی در برنامه ریزی آموزش و پرورش است و طبق سند تحول، وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند ‏تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های شش‌گانه تربیتی است.»

بیانی، آموزش و پرورش را قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی ‏بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان‌های ‏دولتی و غیردولتی خواند و اظهار کرد: «این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی های پایه، زمینه ‏دستیابی دانش آموزان در سنین لازم التعلیم طی ١٢ پایه تحصیلی‌ «چهار دوره سه ساله»، ‏به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام‌مند، ‏همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد؛ بنابراین بر پایه این چشم‌انداز، مدرسه جلوه ای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون ‏عرضه خدمات و فرصت‏‌های تعلیم و تربیتی، زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط ‏دانش آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی است.»

وی مدرسه را تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان ‏خلقت، خود و دیگران دانست و گفت: «تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری، کرامت نفس، امانتداری، ‏خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، ‏وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع ‏از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی را برای دانش آموزان فراهم می آورد.»

بیانی در ادامه سخنانش گفت: «در این راستا، دانش آموز متخلق به ‏تربیت انسانی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت ها و ‏وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت جو و عاقل، عدالت خواه و صلح جو، ‏ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمع گرا و جهانی اندیش، ‏ولایت مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، ‏خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و باحیاء، انتخاب گر و آزادمنش، ‏متخلق به اخلاق اسلامی، خلاق، کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و با نشاط، قانون مدار و ‏نظم پذیر و آماده ی ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام ‏معیار اسلام شود.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در پایان خاطرنشان کرد: «لازمه تحقق این اهداف و ارزش ها استعانت و الگو برداری از آموزه های قرآن کریم، نقش معنوی، اسوه ای، هدایتی و تربیتی پیامبر اکرم (ص) ‏و ائمه معصومین (ع)، آموزه های بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و بقای ‏آن در عصر غیبت است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار