احیای تفاهم‌نامه پادگان 06؛ ساخت‌وسازهای پرحاشیه دنبال می‌شود

تهران (پانا) - به نظر می‌رسید پس از ابطال مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص بارگذاری‌ها در پادگان 06 و تثبیت کاربری نظامی برای این زمین‌ها پرونده ساخت‌وساز در این پادگان بسته شده اما به تازگی شهردار تهران از توافق تازه‌ای با ارتش سخن گفته است.

کد مطلب: ۱۲۹۷۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
احیای تفاهم‌نامه پادگان 06؛ ساخت‌وسازهای پرحاشیه دنبال می‌شود

کاربری نظامی برای پادگان 06 تثبیت شده بود و به نظر می‌رسید پرونده ساخت‌وسازها در این پادگان بسته شده باشد اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران هفته گذشته از تفاهم تازه با ارتش سخن گفت. او توضیح داد: «نگاه کلی به پادگان ۰۶ این است که با توجه به ارزش‌های میراثی آن به صورت یکپارچه کل واحد حفظ و صیانت شود. به طوری که بازآفرینی آن بتواند امکان و شرایطی را ایجاد کند که هم تنفس‌گاهی را برای شهروندان به وجود بیاورد و هم میراث گذشته را در منظر امروز و آینده شهروندان قرار دهد تا بتوانند نهایت استفاده را از این ظرفیت ها ببرند.»

زاکانی درخصوص تعیین قدرالسهم‌ها درباره پادگان ۰۶ توضیح داد: «این مساله باید در حوزه کارشناسی و با توجه به نحوه بهره‌برداری از مجموعه شکل بگیرد و اساس کار توجه به منافع و مصالح شهر و توجه و دقت در صیانت از این میراث گران‌بها و در اختیار علاقمندان قرار دادن آن است اما کم و کیف آن از طریق چارچوب‌های قانونی تعیین می‌شود. حضور امروز فقط به منظور عملیاتی کردن این مسیر است و در تسریع آن هیچ یک از طرفین دچار تردید نیستند.»

پایان شهریور ماه سال 1400 بود که تفاهمنامه شهرداری و ارتش درخصوص پادگان 06 منتفی شد. پیروز حناچی، شهردار سابق تهران تلخ‌ترین روز کاری‌اش را روزی می‌داند که برخی اعضای شورای شهر توافق پادگان ۰۶ را معلق کردند. او در آخرین گفتگوی خود با روزنامه شهرداری تهران گفته بود که ۰۶ می‌توانست بزرگ‌ترین دستاورد باشد؛ کاری که به مصلحت مردم است و غیرقانونی هم نیست. قانونی برای خروج پادگان‌ها از شهر داریم که براساس آن شهرداری می‌تواند ۵۰ درصد ناخالص و ۳۰ درصد خالص پادگان را بخرد یا توافق کنند؛ کاری که در ۰۶ انجام دادیم مرّ همین قانون بود. حتی میزانی که به ارتش دادیم، قدری هم بیشتر بود. تمام مسیرهای قانونی هم طی شده بود. آخرین باری که چنین مساحت بزرگی را به مردم تقدیم کردیم، پارک ملت یا پارک شاهنشاهی سابق بود. پادگان ۰۶ می‌توانست یک پارک ملت دیگر باشد.

او تاکید کرد که مسائل پادگان 06 را به اعضای شورای شهر جدید منتقل کرده است: «خیابان پاسداران که همین الان قفل است را اگر به آن شکل بارگذاری کنید، هم صیاد و هم پاسداران از حیز انتفاع خارج می‌شوند. ما برای این پروژه مسیر دسترسی جداگانه طراحی کرده بودیم که با لاین کندرو از پاسداران جداست. هنوز هم امکان ایجاد این کار وجود دارد و شورای جدید را هم از جزئیات مطلع کردیم. آقای چمران معمار هستند و می‌دانند که چه کاری به مصلحت شهر است.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران آن زمان چندان با ساخت‌وسازها در این پادگان موافق نبود. او به رسانه‌ها گفته بود که توافقی که شده از نظر حساب و کتاب‌هایی که بین دو طرف مقرر است خوب است، اما من نظری داشتم مبنی بر اینکه در آن مکان قرار است حدود ۵۶۰ هزارمتر مربع زیربنا به شهر اضافه شود و در شهر تهران اضافه شدن این میزان تراکم یک باری را بر دوش شهر می‌گذارد. اکنون که این اتفاق رخ نداده ۵۶۰ هزار مترمربع وجود ندارد و راحت‌تر نفس می‌کشیم و رفت و آمد انجام می‌شود. از این جهت باید دید کلی به این مسائل داشته باشیم، اما از جهتی که بالاخره پادگان ۰۶ باید به فضای سبز تبدیل شود و بخشی از آن نیز زمین‌های ارتش است و می‌خواهد ساخت‌وساز انجام دهد، توافقی که شهرداری و ارتش انجام دادند، تقریبا توافق مناسبی است. منتهی از این دید که به آن نگاه کنیم دچار تردید می‌شویم.

رئیس شورای شهر تهران درباره بازدید تازه شهردار تهران از این پادگان و احتمال تفاهم جدید با ارتش به پانا گفت: «ما انتقادهایی به این تفاهنامه و حجم ساختمان‌هایی که در این منطقه می‌خواهد ساخته شود داشتیم، البته به طور کلی توافق خوبی بود.»

او ادامه داد: «از مذاکرات جدید شهرداری با ارتش اطلاعی نداریم اما وظیفه شهرداری است که این موضوع را دنبال کند و با چانه‌زنی آن را به نتیجه خوبی برساند اما هنوز شورا به این موضوع ورود نکرده است.»

پادگان 06 از ساخت مجتمع تجاری تا بوستان ارتش

پادگان ۰۶ ارتش پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت ۵۲ هکتار است که قرار بود سال ۷۲ با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر به شهرداری‌ها واگذار شود. در این قانون تأکید شده بود که یا این زمین‌ها به قیمت ۳۵ درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود یا ۴۰ درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یابد و ۶۰ درصد دیگر برای تأمین هزینه‌های انتقال پادگان بارگذاری شود.

اما طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ و تبدیل‌کردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» یعنی پهنه‌ای که امکان بارگذاری تجاری، اداری و مسکونی در آن وجود دارد، هزینه تملک برای شهرداری را سنگین‌تر از گذشته کرد.

ارتش می‌خواست از ظرفیتی که طرح تفصیلی در اختیارش قرار داده، استفاده کند و بخش بزرگی از مساحت پادگان را تبدیل به مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی کند؛ اما شهرداری تهران معتقد بود این تصمیم حجم ترافیک خیابان پاسداران را از آنچه هست، بیشتر می‌کرد.

در زمان شهرداری محمد‌باقر قالیباف با ارتش توافق شده بود که یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار مترمربع از مساحت پادگان تبدیل به مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی شود.

با روی‌کار‌آمدن پیروز حناچی و براساس توافقاتی که شهرداری تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به ۶۳۰ هزار مترمربع کاهش پیدا کرد.

بعد از اعلام این توافق بود که اعضای شورای شهر تهران به شهردار پیشنهاد دادند شهرداری ۶۳۰ هزار مترمربع توافق‌شده با ارتش را در نقطه دیگری تأمین کند و کل ۵۲ هکتار پادگان ۰۶ تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود. این پیشنهاد از سوی شهردار پیگیری نشد.

مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار مترمربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت‌پذیری سه‌هزارو 500 نفر، ۶۹ هزار مترمربع تجاری، ۲۱ هزار مترمربع خدمات مسکونی، ۶۳ هزار مترمربع هتل و ۱۹۷ هزار مترمربع را اداری کند.

انتقادهای جدی به این میزان بارگذاری باعث عقب‌نشینی ارتش شد و این مصوبه نیز اجرائی نشد تا شورای عالی شهرسازی و معماری تصمیم دیگری را درباره پادگان 06 ارتش مصوب کرد .براساس مصوب آخر شورای عالی شهرسازی چهار تصمیم در‌این‌باره این پادگان گرفته شد . نخست بارگذاری‌ در این پادگان کاهش یافته و بر‌اساس‌این مجموعه تراکم ساختمانی قبل احداث در کل عرصه پادگان از 630 هزار مترمربع به 569‌هزار‌و 900 متر مربع تقلیل یافت. همچنین هرگونه احداث بنای جدید در عرصه ثبتی پادگان؛ بهره‌برداری با فعالیت‌های متناسب با گردشگری، فرهنگی و هنری از همه بناهای موجود در عرصه ثبتی پادگان اعم از سهم ارتش و سهم شهر صرفا با رعایت الزامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجاز بود. در این مصوبه تأکید شده بود رعایت همه الزامات شورای ترافیک شهر تهران درباره این پادگان الزامی است. همچنین رعایت ضوابط عمومی پهنه‌ها مطابق طرح تفصیلی تهران و همچنین الزامات و ملاحظات مربوط به جرائم امنیتی ساختمان‌های مجاور پادگان براساس آخرین قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه در هنگام صدور پروانه همه ساخت‌و‌سازها واقع در عرصه پادگان الزامی بود.

شورای عالی شهرسازی در این مصوبه تأکید کرده بود هرچه سریع‌تر بوستان عمومی و بهره‌مندی شهروندان از آن اتفاق بیفتد، در غیر‌این‌صورت حداکثر تا پایان شهریور 1400 دبیر شورای عالی همه مصوبات این عرصه را لغو و کاربری نظامی بر کل عرصه پادگان 06 را تثبیت می‌کند که به سرانجام نرسیدن این تفاهمنامه یعنی بند آخر مصوب اجرایی شده است و حالا پس از گذشت یک سال دوباره پرونده 06 باز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار