ایجاد مرجع اعتباربخشی ابزارها و پروتکل‌های تشخیص و مداخله‌ای شناختی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رویکرد این سازمان در حوزه تشخیص و توانبخشی را رویکرد شناختی عنوان کرد که می‌توان از آن در جهت افزایش اثر‌بخشی و کارآمدی برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف بهره گرفت.

کد مطلب: ۱۲۹۶۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد مرجع اعتباربخشی ابزارها و پروتکل‌های تشخیص و مداخله‌ای شناختی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: رویکرد سازمان در حوزه تشخیص و توانبخشی، رویکرد شناختی است و با توجه به ظرفیت‌های این رویکرد می‌توان از آن در جهت افزایش اثر بخشی و کارآمدی برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف آموزش و پرورش در عرصه‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، توانمندسازی معلمان ومناسب‌سازی فضاهای آموزشی استفاده کرد، لذا با توجه داشتن به این رویکرد در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش می‌توان به صورت نظام‌مند به توسعه سرمایه شناختی کشور از طریق آموزش و پرورش اقدام کرد.

حمید طریفی حسینی هدف از برگزاری این جلسه را توسعه سرمایه شناختی کشور و توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با ارزیابی، ارتقاء و توان‌بخشی نوآموزان و دانش آموزان مدارس سراسر کشور و ساماندهی زیست‌بوم علوم و فناوری‌های شناختی در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم در ایجاد کارگروه مشترک توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در زیرمجموعه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی همکاری کنیم، افزود: تجهیز و راه‌اندازی مراکز جامع ارزیابی، تشخیص و توان‌بخشی برای ارزیابی و مداخله‌ بهنگام در سراسر مناطق کشور از دیگر موضوع‌های مورد تفاهم است.

طریفی حسینی اظهار کرد: در ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی ابزارهای غربالگری و تشخیصی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود و دبستان و پیش‌دبستان و دیگر مقاطع تحصیلی آماده همکاری هستیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی درباره اجرایی‌سازی این تفاهم‌نامه افزود: از دیگر موضوع‌های مورد تفاهم، همکاری در زمینه طراحی، ساخت و اعتباربخشی ابزارهای تشخیصی و مداخله‌ای مبتنی بر علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد کارگروه‌های مشترک تشخیصی و آموزشی مطابق با شیوه‌نامه اجرایی و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی مشترک است.

وی ادامه داد: همکاری در تولید و انتشار منابع علمی از جمله مقاله، کتاب، نشریه و...، شناسایی دانش‌آموزان مستعد، همچنین دارای نیاز ویژه با هدف بهره‌برداری این دانش‌آموزان از خدمات آموزشی و امکانات آموزشی مورد حمایت ستاد، برگزاری کارگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی و پژوهشی و تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری‌های مرتبط با علوم شناختی و یادگیری از دیگر موضوع‌های تفاهم‌نامه است.

شایان ‌ذکر است، در این نشست، جهت تسریع در روند اجرایی تفاهم‌نامه، کمیته مشترک با حضور نمایندگان طرفین معرفی و مسئولان پیگیری این تفاهم‌نامه نیز تعیین شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار