گلرو در گفت‌وگو با پانا:

باید مذاکرات مستقیم، دوجانبه و بی‌واسطه با عربستان انجام شود

توسعه روابط با همسایگان نتیجه‌بخش بوده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه باید به سمت توسعه روابط همسایگی گام برداشت، گفت بهتر است مذاکرات مستقیم و دوجانبه با عربستان برگزار و مسائل منطقه‌ای حل شود تا مردم منطقه به آرامش برسند و از نفوذ و مداخله خارجی جلوگیری شود.

کد مطلب: ۱۲۹۶۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
باید مذاکرات مستقیم، دوجانبه و بی‌واسطه با عربستان انجام شود

عباس گلرو در گفت‌وگو با پانا در خصوص تأثیر سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه بر مذاکرات برجام، اظهار کرد:‌ «سفر بایدن یکی از برنامه‌های عادی و روتینی بود که هر رئیس جمهوری می‌تواند به هر نقطه‌ای داشته باشد. بحث ناتوی عربی از مباحث بسیار حاشیه‌ای است که جای تمرکز و پردازش ندارد به گونه‌ای که حتی وزیر خارجه عربستان نیز گفت ما نمی‌دانیم ناتوی عربی را چه کسی مطرح کرد؛ بنابراین آنچه که اتفاق افتاده است به نظر من یک سفر عادی به کشورهای منطقه است. این سفر شاید بتواند در روند مذاکرات تاثیر داشته باشد اما به هر حال آنچه که مجلس شورای اسلامی مدنظر دارد، حمایت از دولت در جهت پیشبرد مذاکرات و به نتیجه رساندن و نهایی کردن مذاکرات و در عین حال معطل نماندن برای مذاکرات در سایر حوزه‌هاست.»

وی افزود: «آنچه که به عنوان سیاست اقتصادی و تجارت خارجی کشور توسط وزارت خارجه در حال دنبال شدن است، سیاست خردمندانه‌ای است که به لحاظ محتوایی هم گزارش‌های ما نشان می‌دهد توسعه روابط با همسایگان نتیجه بخش بوده است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: «امیدواریم کشورهای منطقه به سمت همگرایی بروند و از نفوذ و مداخله خارجی جلوگیری کنند. ما باید به سمت توسعه روابط همسایگی برویم و با عربستان مذاکرات مستقیم و دوجانبه بدون واسطه داشته باشیم و مسائل منطقه‌ای را حل کنیم تا منطقه به آرامش برسد و مردم منطقه از این وضعیت به نتیجه برسند.»

وی در خصوص احتمالات و پیش‌بینی‌ها درباره مذاکرات برجام، گفت: «ممکن است هر اتفاقی در مذاکرات بیافتد. اما تحلیل من از هیات حاکمه آمریکا این است که این هیات حاکمه انسجام فکری ندارد و لابی‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند هیات حاکمه در آمریکا به نتیجه برسد.»

گلرو در خصوص تأثیر بیانیه مشترک آمریکا و عربستان بر مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: «از این بیانیه‌ها در چنین اجلاسیه‌هایی از قدیم بوده است. با توجه به تجربه چندین ساله در حوزه عربی، روی چنین بیانیه‌ای حساب باز نمی‌کنم.»

لازم به ذکر است، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست رسانه‌ای خود از برگزاری نشست ایران و عربستان در بغداد خبر داد و گفت بعد از اجلاس جده فواد حسین، وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد. در این گفت‌وگو وزیر خارجه عراق به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده است که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی انجام شود. به نظر می‌رسد با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور برداشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار