عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

سفر وزیر خارجه ایران به روسیه به تصویر کشیدن دیپلماسی فعال و ‌پویا بود

پایبندی همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای موجب می‌شود که این توافق به نحو مطلوب اجرا شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن قدردانی از تحرک دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و سفر وزیر امور خارجه به روسیه، این سفر را گامی برای به تصویر کشیدن دیپلماسی فعال و ‌پویا ارزیابی کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
سفر وزیر خارجه ایران به روسیه به تصویر کشیدن دیپلماسی فعال و ‌پویا بود

عباس گلرو در گفت‌‌و‌گو با پانا ضمن اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه، اظهار کرد: «ما از تحرک دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و سفر وزیر امور خارجه به روسیه تقدیر می‌کنیم. این سفر در واقع گام مثبتی برای به تصویر کشیدن دیپلماسی فعال و ‌پویا و تحقق آنچه که توسط تیم مذاکره‌کننده زحمت کشیده شده برای تأمین حقوق مردم ایران است.»

وی افزود: «به هر حال دنیای سیاست بین‌الملل، دنیای تحرک و رایزنی است. روسیه به عنوان یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار هم در عرصه منطقه‌ای و هم در عرصه بین‌المللی به ویژه در بحث هسته‌ای، جایگاه مهمی را در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دارد. به خصوص اینکه برای اجرایی‌کردن موضوع توافق هسته‌ای، بخش مهمی از این موضوع، باید با همکاری روسیه باشد. به عنوان مثال توسعه بوشهر یا بحث ذخیره ۶۰ درصدی اورانیوم که قرار است تحویل داده شود تا اورانیوم طبیعی‌ تحویل بگیریم. بنابراین این تحرک به موقع و تاثیرگذار بوده است و امیدواریم آنچه که تلاش‌های دیپلماتیک است به ثمر بنشیند و منافع مردم کشورمان را تامین کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: «شکست برجام در حقیقت ناشی از دو نقش مخرب بود؛ یکی خروج آمریکا از برجام و دیگری ترک فعل و عدم همکاری کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات خود. ما معتقدیم که بیشتر از آمریکا که از برجام خارج شد اما اروپاییان‌ نیز به همان میزان مقصرند چون به تعهدات خود عمل نکردند. به‌ویژه در موضوع اینستکس. بنابراین امیدواریم که در این دور از توافقات همه متحد باشند. طبیعتاً پایبندی همه طرف‌ها موجب می‌شود که این توافق به نحو مطلوب اجرا شود.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان سه‌شنبه گذشته برای دیدار با همتای روس خود و بحث و گفت‌وگو درباره تحولات اوکراین، مذاکرات وین و برخی از مسائل منطقه‌ای به مسکو سفر کرد. یک محور مهم گفت‌وگوهای امیرعبداالهیان و لاوروف، مذاکرات وین بود. از چند روز پیش از این سفر مذاکرات وین با یک وقفه مواجه شده بود، وقفه‌ای که هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دلیل آن را «عامل خارجی» اعلام کرده بود. رسانه‌ها نیز عنوان کرده بودند که این عامل خارجی، روسیه و درخواست‌های جدید این کشور از آمریکا است و روسیه می‌خواهد مذاکرات رفع تحریم‌ها را جهت دستیابی به مقاصد خود در قبال تحولات اوکراین معطل نگاه دارد. پیش از این سفر اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب این ادعاهای رسانه‌ای، تاکید کرد که تنفسی کوتاه در مذاکرات پبش آمده و به زودی هیات‌ها به وین بازمی‌گردند. خطیب‌زاده تصریح کرد توپ در زمین آمریکاست، مسائل کم اما مهمی باقی مانده است که نیازمند تصمیم آمریکاست و اگر تصمیم بگیرند و به ما اعلام کنند، هیات مذاکره‌کننده کشورمان به وین بازخواهد گشت.

لاوروف نیز در نشست خبری مشترک روز سه‌شنبه خود با وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد اظهارات آمریکا مبنی بر این که مسکو در حال مانع‌تراشی بر سر راه تلاش‌ها در راستای احیای توافق هسته‌ای است، صحت ندارد. لاوروف گفت روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اعمال‌شده بر مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین مانع همکاری (با ایران) در چارچوب توافق نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار