مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با پانا:

روزانه 110 تُن پسماند بیمارستانی در پایتخت تولید می‌شود؛ دفع پسماندها در آرادکوه

تهران (پانا) - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه حدود 110 تُن پسماند بیمارستانی در پایتخت تولید می‌شود، گفت از نظر قانونی، تکلیفی متوجه شهرداری تهران در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی و عفونی وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۹۵۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
روزانه 110 تُن پسماند بیمارستانی در پایتخت تولید می‌شود؛ دفع پسماندها در آرادکوه

برخی از اجزای پسماندهای شهری، جزو پسماندهای خاص طبقه‌بندی می‌شوند و به لحاظ تفاوت در ویژگی‌های این پسماندها، مدیریت آنها نیازمند نگاه و روشی متفاوت است. پسماندهای خدمات بهداشتی و درمانی از این گروه بوده و تحت عنوان پسماندهای ویژه تلقی می‌شوند و در صورت عدم اعمال مدیریت مناسب مخاطرات زیادی برای محیط زیست، بهداشت محیط و سلامتی شهروندان ایجاد می‌کنند. بر اساس مصوبات قانون مدیریت پسماندها که مصوب سال ۱۳۸۳ است و آیین نامه اجرایی تصویبی هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴ به استناد ماده (۲۲) قانون مدیریت پسماندها مصوب ۱۳۸۳، مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی به وزارت بهداشت واگذار شده است.

اکنون ۹۴.۸ درصد بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرساز غیرسوز بوده و ۱.۷ درصد بیمارستان‌ها فاقد دستگاه هستند و در این بین ۳.۴ درصد بیمارستان‌ها دارای دستگاه غیرفعال هستند. شینا انصاری مدیرکل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره مدیریت پسماندهای عفونی مراکز درمانی به پانا گفت: «مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای عادی بر عهده شهرداری‌ها است و طبق همین قانون، مدیریت پسماندهای ویژه و پسماندهای بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت و دستگاه‌های تولید کننده پسماند است و در نهایت نظارت آن نیز بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.»

مدیرکل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: «شهرداری تهران از نظر مسئولیتی که طبق قانون مدیریت پسماند دارد، پسماندهای عادی خانگی و نخاله‌های ساختمانی است و در زمینه پسماندهای بیمارستانی تنها کاری که شهرداری انجام می‌دهد این است که برای اینکه پسماندهای بیمارستانی روی زمین نماند، آنها را از مراکز درمانی تحویل می‌گیرد و با توجه به حساسیت‌های موجود در یک سایت جداگانه در آرادکوه، پسماندها را دفن می‌کند.»

وی تاکید کرد: «از نظر قانونی، تکلیفی متوجه شهرداری تهران در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی و عفونی وجود ندارد.»

انصاری اضافه کرد: «در داخل بیمارستان‌ها، دستگاه‌هایی تحت عنوان بی‌خطرساز زباله وجود دارد که نظارت آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. هم‌اکنون طبق گزارش‌هایی که وجود دارد، روزانه حدود 100 تا 110 تُن پسماند عفونی در تهران تولید می‌شود که این پسماندها از سوی نیروهای شهرداری از بیمارستان‌ها گرفته می‌شود و نظارت بر نحوه مدیریت آن نیز بر عهده سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار