در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

علی موذن: اکران آنلاین و فیزیکی را نباید از فیلمسازان فیلم کوتاه دریغ کرد

چرا فیلم‌های پاتوق فیلم اکثرا متعلق به انجمن سینمای جوانان هستند!

تهران (پانا) - علی موذن ضمن تاکید بر اینکه فیلم‌های کوتاه باید به‌صورت آنلاین ‌در سینماها دیده شوند، از عملکرد انجمن سینمای جوان در برگزاری هفته‌های فیلم و عکس و سطح کیفی فیلم‌ها انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
علی موذن: اکران آنلاین و فیزیکی را نباید از فیلمسازان فیلم کوتاه دریغ کرد

آزاده فضلی - علی موذن نویسنده و کارگردان سینما که سه فیلم کوتاهش به‌تازگی در پلتفرم ویدو اکران آنلاین دارد، در گفت‌وگو با پانا برنامه‌هایی مانند پاتوق فیلم کوتاه و برنامه‌های نمایش دوره‌ای فیلم کوتاه را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: «قطعاً برنامه‌های مانند پاتوق فیلم کوتاه و برنامه‌های نمایش دوره‌ای فیلم‌های کوتاه به دیده شدن آن‌ها کمک می‌کند اما متأسفانه با روند موجود فقط تعداد معدودی از فیلم‌ها که منتسب به جریانی خاص یا محصول ارگان خاصی هستند یا ازنظر ژانری باهم شباهت‌هایی دارند، نمایش داده می‌شوند. البته که این فیلم‌ها اکثراً متعلق به انجمن سینمای جوانان هستند و نمایش دارند.»

وی گفت: «من بعضاً فیلم‌هایی از دوستان می‌بینم که در هیچ محفلی به نمایش درنیامده‌اند زیرا مستقل هستند و زیر پرچم فرد یا ارگانی هم نرفته‌اند. در اکثر برنامه‌های فیلم کوتاه که شرکت داشتم رویه این‌گونه بوده که فیلم‌هایی حاضر یا برچسبی داشتند یا در فستیوالی دیده‌شده بودند یا کارگردانش به‌نوعی به‌جایی وصل بوده یا فیلم تولید انجمن سینمای جوان بوده است. درواقع، به اعتقاد من، این جریان دیده شدن فیلم‌های کوتاه جریان سالمی نیست. من فکر می‌کنم که باید سازوکاری وجود داشته باشد تا هر فیلم‌ساز فیلم کوتاهی که علاقه‌مند است فیلمش دیده شود، فیلمش را ارسال کند و در یک چرخه سالم و عادلانه به نمایش درآید و این‌گونه نباشد که به‌واسطه آدم‌های خاصی که با آن پروژه همکاری کرده‌اند، اعم از تدوینگر، فیلم‌بردار و .. که درواقع در فیلم کوتاه تعیین‌کننده هستند و اگر در هر فیلمی کار کنند، حتماً آن فیلم به نمایش درآید. به نظر من این جریان، جریان درستی نیست و این مشکل باید حل شود.»

موذن درباره مخاطبان فیلم کوتاه بیان کرد: «فکر نمی‌کنم که فیلم کوتاه فقط مختص به هنر و مخاطبان هنر باشد چراکه بخش عمده‌ای از عامه مردم که با آن‌ها معاشرت داشتم به فیلم کوتاه علاقه‌مند هستند. ازنظر من فیلم کوتاه با فیلم بلند به‌غیراز زمانش، تفاوت چندانی ندارد و کسی که علاقه‌مند به سینما و فیلم دیدن باشد، حتی به‌عنوان یک سرگرمی قطعاً می‌تواند با فیلم کوتاه ارتباط برقرار کند.»

اکران آنلاین و اکران فیزیکی را نباید از فیلم‌سازان فیلم کوتاه دریغ کرد

وی در مورد اکران فیزیکی و آنلاین فیلم کوتاه نیز گفت: «به نظر من اکران آنلاین و اکران فیزیکی را نباید از فیلم‌سازان فیلم کوتاه دریغ کرد. با توجه به زمانی که در آن هستیم اکران آنلاین ویژگی‌های مثبتی دارد، همچنین اکران فیزیکی هم برای فیلم‌ساز و مخاطب جذابیت دارد. ما می‌دانیم که تعداد زیادی فیلم‌ساز فیلم کوتاه در کشور هستند که با توجه به تمام سختی‌های موجود برای ورود به عالم سینما، درصد کمی از آن‌ها از مرحله فیلم کوتاه به فیلم بلند می‌توانند گذر کنند و مابقی مجبور هستند که کنار بروند. بنابراین باید این امکان به آن‌ها داده شود که فیلم‌های کوتاه آن‌ها در سینماها اکران شود. منظور من این نیست که مانند فیلم‌های بلند به آن‌ها در سینماها باکس اختصاص دهیم ولی همین باکس‌هایی که وجود دارد می‌تواند افزایش پیدا کند تا فیلم‌های بیشتری اکران شوند و از زیر بیرق تولیدات انجمن سینمای جوان و سایر ارگان‌ها خارج شوند و درواقع یکسری فیلم‌های کوتاه مستقل به نمایش درآیند و عموم مردم آن‌ها را ببینند.»

موذن تصریح کرد: «چیزی که درواقع وجود ندارد این است که باید از اسم‌ها گذر و از فیلم‌ساز حمایت کرد؛ بنابراین هر دو راه اکران فیزیکی و آنلاین برای فیلم کوتاه الزامی است و من به‌عنوان یک فیلم‌ساز دوست دارم که فیلمم هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت فیزیکی به نمایش درآید. در حال حاضر سه فیلم کوتاه «یک ظهر بارانی» تولید 1398، «بازگشت» تولید 1399 و «عاشق و دریا» تولید 1400 را به مدت 5 سال در سایت ودیو برای اکران آنلاین دارم.»

انتظار بیشتری از کارگاه‌های هفته‌های فیلم و عکس‌دارم

این فیلم‌ساز سینمای کوتاه در پایان درباره کیفیت برگزاری برنامه‌های هفته‌های فیلم و عکس انجمن نیز گفت: «در مورد برنامه‌هایی نظیر هفته‌های فیلم و عکس انجمن نظرم خیلی مثبت نیست و متأسفانه خودم هم حضور داشتم و واقعاً سطح آن ناامیدکننده بود. کیفیت فیلم‌ها چنگی به دل نمی‌زد. کارگاه‌های هفته‌های فیلم و عکس هم بسیار آماتور برگزار می‌شوند و من انتظار بیشتری از آن‌ها دارم. به نظر من، انجمن سینمای جوان باید در جریان‌هایی نظیر هفته فیلم و عکس و پاتوق فیلم کوتاه، تجدیدنظر کند و به سمت‌وسوی درستی برود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار