دبیر هیات عالی گزینش کشور:

بهره‌مندی از خرد جمعی؛ لازمه گزینش خردمندانه است

تهران (پانا) - دبیر هیات عالی گزینش کشور، خرد جمعی را لازمه گزینش خردمندانه دانست و بر « بهره‌مندی از خرد جمعی»، «‌متناسب بازمان بودن حکم »، « روزآمد کردن دستورالعمل‌ها» تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌مندی از خرد جمعی؛ لازمه گزینش خردمندانه است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی حاجی خانی در آئین معارفه مدیر کل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش‌وپرورش که در دفتر وزیر برگزار شد، با تشریح ترکیب هیئت مرکزی گزینش و اشاره به ساختار و نحوه صدور احکام اعضای این هیئت، اظهار کرد: از سال 61 به‌فرمان حضرت امام (ره )هسته‌های گزینش شکل گرفت و از سال 74 با مصوبه مجلس به‌عنوان یک قانون در هسته‌های گزینش تسری پیدا کرد.

وی افزود: اگر هسته‌های گزینش خوب عمل کند می‌تواند نقش پیشگیرانه خود را به‌خوبی ایفا کند . مفاسد معلول گزینش‌های نامطلوب است، لذا اگر در گزینش‌های دقت بیشتری شود، دیگر شاهد بسیاری از مفاسد در جامعه نخواهیم بود.

حاجی خانی پیشگیری را یکی از اهداف هسته‌های گزینش برشمرد و تصریح کرد: بنای ما این است که بهترین را انتخاب کنیم تا سلامت مجموعه‌ها را تضمین کنیم. نیازمند تحول هستیم حال باید دید این تغییر و تحول، چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

دبیر هیات عالی گزینش کشور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی برگزینش های خردمندانه و صحیح که در دیدار فرهنگیان در سال 99 تأکید فرمودند؛گفت: قوای سه‌گانه شاخص‌هایی را در حوزه گزینش با رویکرد علمی تعیین کردند، لذا تحول یعنی حرکت رو به ‌جلو با اجرای دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها. « بهره‌مندی از خرد جمعی»، « متناسب بازمان بودن حکم »، « روزآمد کردن دستورالعمل‌ها» و... باید در دستور کار هسته‌های گزینش باشد، بنابراین خرد جمعی لازمه گزینش خردمندانه است.

دبیر هیات عالی گزینش کشور ، عمل به قانون را یکی دیگر از شاخص‌های گزینش صحیح برشمرد و عنوان کرد: بی‌قانونی و همچنین دور زدن قانون موجب هرج‌ومرج می‌شود، لذا اگر امروز به مرّ قانون عمل نکنیم آثار سو آن را در سال‌های بعد مشاهده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در گزینش‌ها نباید تأمین کمیت بر کیفیت گزینش‌ها تأثیر بگذارد و ضروری است در این حوزه از افراط‌وتفریط، گرایش‌های سیاسی و اعمال سلایق اجتناب کنیم، زیرا نگاه سلیقه‌ای امر باطلی است و باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: 2 آیه از آیات کلام‌الله مبنای عمل ما است. یکی آیه‌ای در سوره مبارکه حجرات؛ که خداوند می‌فرماید: تجسس نکنید و دیگر آیه‌ای در سوره مبارکه یوسف که خداوند می‌فرماید: تحسّس کنید نه جاسوسی یعنی در مورد آنچه اعیان و آشکار است و فرد از خودش بروز می‌دهد، سوال کنیم.

دبیر هیئت عالی گزینش، اظهار کرد: هنگام انجام گزینش باید فضایی به‌دور از استرس ایجاد کنیم تا فرد بتواند به‌راحتی سخن بگوید، لذا در انتخاب روش‌ها باید دقت کنیم.

وی تحول را تغییر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب توصیف و اذعان کرد: نباید گزینش‌های یکسان برای دستگاه‌ها و مشاغل مختلف انجام شود، بلکه گزینش هر دستگاهی باید متناسب با آن دستگاه باشد. گزینش در آموزش و پورش یک گزینش خاص است، زیرا ریشه فرهنگ است، انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی بود، لذا گزینش در آموزش و پرورش باید متناسب با اهداف این دستگاه باشد.

حاجی خانی افزود: شاخص‌ها باید عینی و قابل‌احصا باشد و از مدیریت متمرکز گزینش و گزینش منفعل و منزوی اجتناب شود و به‌جای آن از گزینش فعال و پاسخگو استفاده کنیم، لذا گزینش را از روش سنتی و غیر شفاف به روش نوین و متقن تغییر دهیم و از هیئت عالی تصدی گر به هیئت عالی ناظر تغییر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار