افتتاح شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

تهران (پانا) - شعب ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان دادگستری استان تهران افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش دادگستری کل استان تهران، در راستای نقش‌آفرینی دستگاه قضایی در تحقق شعار سال و به‌منظور عملیاتی‌سازی یکی از اولویت‌های ۱۵ گانه دستگاه قضایی در سال جاری مبنی بر «تحقق شعار سال و حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان» همچنین در راستای ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صبح امروز شعب ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رسما آغاز به‌کار کرد.

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در آیین افتتاح شعب ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سه شعبه به‌طور خاص و ویژه در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان را بر عهده دارند و همچنین دو شعبه شورای حل اختلاف نیز برای ایجاد صلح و سازش در خصوص دعاوی مطروحه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در همین مجتمع قضایی فعالیت می‌کنند.

القاصی مهر اظهارداشت: ایجاد شعب تخصصی ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان گامی در جهت ارتقای این شرکت‌ها در حوزه مسائل قضایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نظر به نام‌گذاری امسال به‌نام «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین»، همه ظرفیت‌های کشور باید در مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقا و رونق این شرکت‌ها قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی مجلس شورای اسلامی به‌منظور مشخص کردن وظایف هر یک از دستگاه‌ها در حمایت از این شرکت‌ها افزود: مجلس شورای اسلامی با تصویب این قانون، وظایف و مسئولیت‌های هر یک از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص کرد و اگر این ماموریت‌ها در زمان مناسب از سوی دستگاه‌های مسئول عملیاتی شود، شاهد رشد و تعالی کشور در علوم مختلف و در حوزه فناوری خواهیم بود.

وی خروج از برخی وابستگی‌های به خارج از کشور و غلبه به تحریم‌ها را در گروی قطع وابستگی به خارج از کشور از طریق «تقویت بنیه فنی و علمی» و «قوی‌سازی کشور در عرصه‌های فناورانه» دانست.

القاصی مهر اضافه کرد: اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حال فعالیت هستند که اگر در جهات مختلف از این شرکت‌ها پشتیبانی و حمایت و نیاز آن‌ها به‌موقع رفع شود، بسیاری از وابستگی‌ها به خارج از کشور قطع و آثار ناشی از تحریم‌ها مهار خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره قوی ساختن کشور در عرصه‌های عملی و فناورانه اظهار داشت: همه مسئولان موظف هستند با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و در حوزه کاری خود گام‌های اجرایی و عملی بردارند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تاکیدهای ریاست قوه قضاییه به‌منظور حمایت از مقوله تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ریاست قوه قضاییه در همان ابتدای سال جاری درباره ضرورت نقش‌آفرینی دستگاه قضایی به‌منظور حمایت از مساله تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حقوقی و قضایی تاکید موکد دارد و یکی از اولویت‌های ۱۵ گانه دستگاه قضایی در سال جاری را «تحقق شعار سال و حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان» تعیین کرده و به همه مدیران دستگاه قضایی ماموریت دادند که با ورود میدانی و عملیاتی، به نقش حمایتی دستگاه قضایی در این حوزه و در جهت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان جامه عمل بپوشانند.

وی مفاد ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در راستای تکلیف قانونی که در ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان متوجه دستگاه قضایی شده، در مجموعه قضایی استان تهران شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌ها و دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان هم در شورای حل اختلاف و هم در محاکم عمومی تشکیل داده شد؛ البته پیش از این، در پارک علم و فناوری پردیس اعلام شده بود که در این خصوص شعبی اختصاص پیدا کرده و امروز این شعب به‌طور رسمی کار خود را به‌صورت تخصصی و علمی دنبال می‌کنند.

۷۰۱ شرکت دانش‌بنیان در شهر تهران دارای پرونده قضایی هستند

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تهران سه هزار و ۴۵۲ شرکت است، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص شد که تعداد ۷۰۱ شرکت از شرکت‌های یادشده دارای پرونده قضایی در شهر تهران و تعداد ۲۸۲ شرکت دارای پرونده قضایی در شهرستان‌های استان تهران هستند.

القاصی مهرخاطرنشان کرد: از تعداد ۷۰۱ شرکت دانش‌بنیان که در شهر تهران دارای پرونده قضایی هستند، تعداد ۳۲۳ شرکت دارای پرونده جریانی و تعداد ۳۷۸ شرکت نیز دارای پرونده‌های مختومه هستند که قبلا رسیدگی شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: از تعداد ۲۸۲ شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه‌های قضایی شهرستان‌های استان تهران دارای پرونده هستند، تعداد ۴۹ شرکت دارای پرونده جریانی و ۲۳۳ شرکت نیز دارای پرونده مختومه هستند.

وی تعداد شرکت‌‎هایی که دارای پرونده جریانی در شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان در شوراهای حل اختلاف هستند را ۳۲ شرکت ذکر کرد و گفت: برخی از این شرکت‌ها دارای پرونده‌های متعدد و برخی چندین پرونده در حوزه‌های قضایی مختلف بودند که پس از استخراج از سامانه مشخص شد که تعداد ۷۰۱ شرکت دارای هزار و ۱۰ پرونده در سال ۱۳۹۹ و تعداد هزار و ۲۹۴ پرونده نیز در سال ۱۴۰۰ له یا علیه این شرکت‌ها تشکیل شده که میانگین ماهانه پرونده‌های مذکور در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان بین ۹۰ تا ۱۰۰ پرونده است.

القاصی مهر با تاکید بر این گزاره که نگاه دادگستری کل استان تهران استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با نگاه «علمی»، «فناورانه» و «تخصصی» است، افزود: تلاش مجموعه قضایی استان تهران در وهله نخست، «قضازدایی» از دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت به سمت ایجاد صلح و سازش است و در نهایت اگر بنابر اتخاذ تصمیمات قضایی باشد، این تصمیمات با رعایت عدالت، انصاف و مقررات به‌نحوی باشد که در مسیر فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مانعی ایجاد نکند.

رئیس کل دادگستری استان تهران «رسیدگی بر مدار قانون و عدالت» و «ارتقای کارآمدی شرکت‌های دانش‌بنیان» را دو اولویت مجموعه قضایی استان تهران در مواجهه با پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: امید می‌رود تا با نگاه تخصصی، فنی، ویژه و عنایت پروردگار متعال دادگستری کل استان تهران بتواند در حوزه حمایت از فعالیت‌های قانونی شرکت‌های دانش‌بنیان مثمر ثمر واقع شود.

قوه قضاییه نقش جدی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین افتتاح شعب ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان، با تقدیر از اقدامات و حمایت‌های همه‌جانبه دستگاه قضایی در زمینه توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف گفت: خوشبختانه در طی این سال‌ها همکاری‌های جدی با قوه قضاییه داشته‌ایم و اهتمام عزیزان در دستگاه قضایی سبب شده که قوه قضاییه نقش جدی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در این سال‌ها داشته باشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مورد اشاره قرار داد و ضمن تقدیر از رئیس کل دادگستری استان تهران و دستگاه قضایی به‌منظور اهتمام ویژه در اجرایی کردن وظایف دستگاه قضایی در این قانون گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک ماه و نیم قبل ابلاغ شد و قوه قضاییه از اولین دستگاه‌هایی است که در این زمینه اقدام و شعب ویژه را راه‌اندازی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار