20 تیر آخرین روز سکان‌داری اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران!

تهران (پانا) - امروز قرار است جلسه بسیار مهمی در فدراسیون فوتبال ایران برگزار شود و تکلیف سرمربی تیم ملی ایران در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان مشخص شود.

کد مطلب: ۱۲۹۲۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
20 تیر آخرین روز سکان‌داری اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران!

متأسفانه با وجود اینکه تنها چند ماه به تاریخ برگزاری جام جهانی فوتبال باقی‌ مانده است بحث تغییر سرمربی تیم ملی به داغ‌ترین موضوع این روزهای فوتبال ایران تبدیل‌ شده است. درگان اسکوچیچ این روزها شاید بحرانی‌ترین روزهای مربیگری‌اش در تیم ملی را سپری می‌کند وی که در بدترین شرایط ممکن قبول کرد که مسند مربیگری ایران را قبول کند و در روزگاری که خطر حذف از مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ایران را تهدید می‌کرد روی نیمکت تیم ملی نشست، توانست ایران را بی‌دغدغه به مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی رسانده و آنجا نیز با اقتدار بلیت حضور در قطر را رزرو کند.

اما در تمام این مدت کم نبودند اشخاصی که نام‌های بزرگ برای تیم‌ملی می‌خواستند و پارها اعلام کردند در این آوردگاه جهانی تیم ملی احتیاج به یک مربی بزرگ‌تر دارد. این حاشیه‌ها باعث شد که این مربی با شایعه جدایی و تغییر پیرامون نیمکت تیم ملی همراه باشد و با وجود کسب نتایج نسبتاً خوب، اما وی سایه برکناری از تیم ملی را احساس می‌کرد تا اینکه بعد از شکست تیم ملی در فیفا دی قبلی و در دیدار دوستانه مقابل الجزایر، اخبار و شایعات در خصوص برکناری اسکوچیچ به اوج خودش رسید.

بازیکنان تیم ملی در دو جبهه و با دو استوری متفاوت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. ابتدا این سردار آزمون بود که رهبری جبهه موافق با ادامه همکاری درگان اسکوچیچ را با انتشار یک استوری به دست گرفت و در ادامه برخی بازیکنان موافق با این نظر به بازنشر استوری وی پرداختند. در طرف مقابل مهدی طارمی که قبلاً هم با اسکوچیچ دچار اختلاف شده بود، با انتشار یک استوری و رد صحبت‌های موافقان اسکوچیچ، اعلام کردند این حرف‌ها به خاطر منافع شخصی بعضی از بازیکنان تیم ملی بود و ما مخالف این موضوع هستیم.

اما نخستین جرقه‌ رفتن اسکوچیچ از تیم ملی به اردوی این تیم در قطر برمی‌گردد آنجا که وزیر ورزش به این کشور رفت و به گفت‌وگو با بازیکنان شناخته‌شده و تأثیرگذار تیم ملی نشست. در این جلسه نفراتی چون بیرانوند، طارمی، جهانبخش، حاج صفی، آزمون، عزت اللهی و امید ابراهیمی‌حضور داشتند و در خصوص مشکلات اردو و کمبود امکانات و نداشتن بازی‌های دوستانه درراه آماده‌سازی جام جهانی با وزیر ورزش صحبت و گلایه‌های خود را مطرح کردند.

گفته می‌شود در این جلسه خصوصی هیچ صحبت ‌یا بحثی در مورد جدایی اسکوچیچ مطرح نشد و حرفی به میان نیامد اما بعد از مدتی ماجرای ملاقات طارمی و جهانبخش با یک مقام دولتی به گوش رسید.

آن‌طور که شنیده‌شده، دو ستاره تیم ملی یعنی مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش بعد از اردوی قطر و بازگشت به تهران، به ملاقات یکی از مقامات دولتی رفتند و گلایه‌هایی را نسبت به وضعیت تیم ملی مطرح کردند. اطلاعات دقیقی از این جلسه به بیرون درز نکرده ولی شنیده می‌شود یکی از موضوعات مطرح‌شده در این جلسه مربوط به درگان اسکوچیچ بود.

بعد از جلسه فوق، چند تن از موافقان اسکوچیچ از جمله سردار آزمون از محتویات آن باخبر شدند و همین موضوع سبب شد تا سردار آن استوری را در حمایت از اسکوچیچ منتشر کند. در همین گیرودار بود که شایعه کنار گذاشتن اسکوچیچ از تیم ملی ایران به گوش رسید و حتی صحبت از آمدن کی‌روش به‌جای او و حتی نامه‌ای دیگری همچون علی دایی و جواد نکونام به گوش رسید.

در ادامه شاهد اعتراض اهالی رسانه و بسیاری از پیشکسوتان فوتبال بودیم که آن‌ها حضور کی روش در تیم ملی را برنتابیدند و بارها اعتراض به حضور دوباره کی‌روش کردند. در همین ارتباط خداداد عزیزی در گفت‌وگو با برنامه ورزشگاه که از شبکه پنج پخش می‌شد گفت: کسی که بهترین نتایج صعود به جام جهانی را گرفته است اگر شانس جام را ندهیم اوج نامردی و بی‌معرفتی است. در فوتبال ما یکسری اتفاقاتی می‌افتد که هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد. فوتبال عجیبی داریم. چند سالی است دلالان در فوتبال ما چمباتمه زده‌اند و الان با این اتفاق برای اسکوچیچ، در مورد مربیان ملی هم سایه می‌اندازند.

عزیزی اضافه کرد: انگار دوست داریم یک عده به ما زور بگویند. یکی مثل اسکوچیچ که درباره حق‌وحقوقش حرف نمی‌زند برایش هر روز جایگزین معرفی می‌شود ولی یکی مثل کی‌روش با ما قرارداد ترکمنچای یا گلستان بست. الان مانده‌ام چطور فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش یادشان رفته است کی‌روش با ما چه‌کار کرد. او نه جامعه فوتبال را آدم حساب کرد نه فدراسیون و وزیر ورزش را. کی روش هیچ‌کس را آدم حساب نمی‌کرد. مانده‌ام چطور درباره کی‌روش حرف می‌زنید. دوست دارید یکی بیاید شما را ضایع و مسخره کند؟

این بازیکن شناخته شده و غزال تیزپای فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: روی بحث فنی کی‌روش حرفی ندارم. ما مستعمره کی‌روش بودیم. دوست دارید بازهم مستعمره کی‌روش بشوید؟ اگر دوست دارید دوباره او را بیاورید. قرار است با کی‌روش مقابل انگلیس و آمریکا چه اتفاقی بیافتد؟ چه ضمانتی هست که نتیجه بگیریم. همان نتایج جام جهانی روسیه و برزیل را برانکو در سال ۲۰۰۶ و جلال طالبی در سال ۱۹۹۸ گرفت یعنی در مرحله گروهی حذف شدیم.

عزیزی درباره دودستگی بازیکنان تیم ملی فوتبال و اینکه گفته می‌شود رختکن تیم ملی و بعضی از بازیکنان بزرگ همسو با اسکوچیچ نیستند. گفت: مهم نیست رختکن همسو باشد یا نه. من به بازیکنان کاری ندارم. خنده‌دار است که این را مطرح می‌کنیم. به دَرَک! اسکوچیچ نفر اول فنی ما است. هرکسی همسو نیست به خانه‌اش برود. از چه می‌ترسیم. مگر می‌خواهیم در جام جهانی قهرمان بشویم که نگران همسویی هستیم. این تیم ملی ایران است. این تیم برای همه است. ربطی ندارد کسی همسو هست یا نیست.

در همین ارتباط عابدینی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره احتمال حضور کی‌روش در تیم ملی فوتبال گفت: چرا باید کی‌روش برگردد؟ آقایان تجربیات تلخ کی‌روش را فراموش کرده‌اند؟ نمی‌دانم چه دستی در کار است که می‌خواهد تجربه تلخ گذشته را دوباره تجربه کنند. روزی آقای کی‌روش آمد موفقیت‌هایی رقم زد، اما به چه قیمتی و چه شرایطی؟ با چه قهر آشتی‌هایی؟ با چه لجبازی‌هایی؟ حالا فردی با آرامش کار می‌کند و موفقیت‌های رقم زده و گروهش را برای جام جهانی آماده کرده است. می‌توانیم به‌جای رفتن دنبال کی‌روش، هزینه آن را برای بازی با تیم‌های بزرگ هزینه کنیم. همه پیشکسوتان فوتبال فریاد می‌زنند اجازه بدهید اسکوچیچ بماند، اما می‌گویند حتماً باید برود. نمی‌دانم این لجبازی برای چه هست؟

عابدینی در ادامه درباره اینکه بازیکنان تیم ملی باید چه رفتاری داشته باشند هم گفت: به بازیکنان می‌گویم که بدانید همیشه در تیم ملی نخواهید بود و تاریخ درباره شما قضاوت خواهد کرد. وجدان جامعه بیدار است و کاری نکنید که جامعه به شما با چشم خوب نگاه نکند. فوتبال به‌اندازه کافی بدخواه دارد اما مردمی که پشت فوتبال هستند تمام ناهنجاری‌ها را فراموش می‌کنند و برای تیم ملی فریاد می‌زنند و هورا می‌کشند. چون یک موفقیت در تیم ملی، پرستیژ جامعه ما است. وظیفه فوتبالیست این نیست که بگویند چه کسی سرمربی باشد، وظیفه فوتبالیست این است که از سرمربی اطاعت کند.

وی در ادامه درباره نقش بازیکنان باتجربه تیم در حل دودستگی تیم ملی هم گفت: از علیرضا جهانبخش تعجب می‌کنم. او بازیکن باخردی است و تعجب می‌کنم از او که دستخوش این بازی شده است. جهانبخش باید این داستان را جمع کند. از جهانبخش می‌خواهم فوراً با بازیکنان جلسه بگذارند و وفاق خود را اعلام کنند. گناه است ما روی زخم مردم نمک بپاشیم. حافظه تاریخی مردم این روزها را فراموش نخواهد کرد.

این اعتراضات باعث شد که مسئولین فدراسیون و برخی از مدیران وزارت ورزش یک گام به عقب بیایند و بگویند قرار نیست که کی روش مربی ایران در جام جهانی باشد، همچنین هیچ صحبتی درباره کنار رفتن اسکوچیچ و جایگزینی او با مربی دیگری نشده است و همه این حرف‌ها شایعه‌ای بیش نیست.

اما این سخنان در گفت‌وگوهایی که دیگر اعضای فدراسیون فوتبال می‌کردند نقض و هر بار خبر جدیدی در این‌ باره شنیده می‌شد.

در همین ارتباط شایعه‌ای در فضا مجازی پیچید که چند ملی‌پوش بعد از استوری‌های جنجالی با یکدیگر جدل لفظی پیدا کرده‌اند، این امر بعد از استوری‌هایی که از سمت بازیکنان تیم ملی منتشر و اختلافات علنی شد، می‌گویند چند بازیکن تیم ملی در تماس با یکدیگر از هم انتقاد کردند و حتی کار چند نفر به درگیری لفظی کشیده شد. موضوعی که خیلی به ضرر تیم ملی خواهد بود، چراکه در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری به اتحاد و همدلی بین بازیکنان تیم ملی نیازمندیم.

خیلی زود این صحبت‌ها به گوش سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال رسید و آن‌طور که شنیده می‌شود بعد از درگیری لفظی بین چند بازیکن تیم ملی، دو طرف آماده انتشار استوری‌های بعدی علیه یکدیگر بودند ولی خوشبختانه ماجرا ادامه پیدا نکرد.میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال بعدازاینکه از ماجرا مطلع شد، در تماس با چند بازیکن تیم ملی که در متن ماجرا قرار داشتند، از آن‌ها درخواست کرد دیگر به این بحث ادامه ندهند و استوری علیه یکدیگر نگذارند.

حال امروز قرار است هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که تنها دو ماه دیگر در مسند فعالیت است و قرار است با انتخابات 10 شهریورماه فدراسیون تغییر کند برای آینده فوتبال ملی ایران جلسه‌ای برگزار کند و آن چیزی که مشخص است، اسکوچیچ به پایان راه خود در تیم ملی رسیده است و احتمال برکناری این مربی بسیار زیاد است.

در بالا گفته شد که طی روزهای قبل از کی روش به‌عنوان گزینه اصلی تیم ملی یاد می‌کردند و حتی شنیده شد با سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی مذاکره هم انجام‌شده است. بااین‌حال آخرین شنیده‌ها از آینده تیم ملی حکایت از آن است مدیران عالی‌رتبه و بالادستی فدراسیون فوتبال علاقه‌مند هستند تا یک سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی بنشیند.

از همین رو انتخاب اول آن‌ها علی دایی است و شهریار فوتبال ایران شانس به‌مراتب بیشتری نسبت به کی روش برای در دست گرفتن هدایت تیم ملی دارد. یکی از دلایلی که شانس کی روش را کم کرده به حواشی زیاد این مربی و مخالفانی است که در داخل ایران دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار