استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با پانا:

تدریس مفاهیم مدیریت بحران در مدارس ضرورت دارد

ذهن دانش‌آموزان را باید نسبت به سوانح طبیعی در مناطق بومی آگاه کرد

تهران (پانا) - استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به ضرورت تدریس مفاهیم مدیریت بحران در مدارس گفت ذهن دانش‌آموزان را باید نسبت به سوانح طبیعی در مناطق بومی آگاه کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تدریس مفاهیم مدیریت بحران در مدارس ضرورت دارد

مهدی زارع در گفت‌وگو با پانا با اشاره ‌به موضوع زلزله و برگزاری مانور زلزله در بسیاری از مدارس اظهار کرد: «برگزاری مانور زلزله در مدارس، به‌صورت نمادین است اما زمینه‌های جدی برگزار شدن مانور در خیلی از فضاها امکان‌پذیر نیست یا از سوی برخی مدیران جدی گرفته نمی‌شود. در برخی مدارس نیز جدی است و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.»

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: «نظام آموزشی هر چه به سمت سال‌های آخر تحصیل می‌رود بیشتر به سمت و سوی کنکور حرکت می‌کند یعنی نظام آموزشی مقطع متوسطه دوم، شکل و فرم کنکور دارد. در این زمینه خیلی از مباحث که به زندگی ما مربوط می‌شود همچون سوانح طبیعی یا بحران‌های مختلف جدی گرفته نمی‌شود.»

اهمیت مفاهیم بحران در نظام آموزشی

رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم با اشاره به اهمیت مفاهیم بحران در نظام آموزشی گفت: «در موضوع پیچیده‌ای مثل مدیریت بحران نیاز است که خود بحران‌ شناخته شود و باید نسبت به ساماندهی وضع و کمتر شدن ریسک و ارتباط بین بخش‌های مختلف برای کاهش آثار و تبعات مختلف آن نیز دانش کافی وجود داشته باشد. معتقدم باهوش‌ترین دانش‌آموزان باید از سال‌های دبیرستان جذب موضوعات مربوط شوند و نسبت به آن دغدغه پیدا کنند و در دانشگاه نیز به عنوان موضوع تخصصی جدی به آن پرداخته شود.»

زارع در ادامه تصریح کرد: «بنابراین موضوعی که آنقدر گستردگی دارد بسیار مهم است و معتقدم زمینه‌های ضعیف بودن در مدیریت بحران از کم‌توجهی در نظام آموزشی شکل می‌گیرد زیرا توجه به سمت دیگری است و موضوع بحران و مدیریت بحران به حاشیه می‌رود.»

تدریس مفاهیم مدیریت بحران در مدارس ضرورت دارد

این زلزله‌شناس با تاکید بر اینکه تدریس مفاهیم مدیریت بحران در مدارس ضرورت دارد، گفت: «چنین ضرورتی در کشوری با تنوع طبیعی و اقلیمی ایران وجود دارد. از طرفی باید گفت همانطور که در مناطق و استان‌های مختلف کتاب جغرافیای مناطق وجود دارد و دانش‌آموزان را با جغرافیای منطقه آشنا می‌کند، باید مسایل و چالش‌های منطقه نیز جزو دروس قرار بگیرد زیرا مسایل، مشکلات و بحران‌های فردی که در کنار دریای مازندران یا سواحل دریای عمان و خلیج فارس تحصیل می‌کند متفاوت است.»

ذهن دانش‌آموزان را باید نسبت به سوانح طبیعی در مناطق بومی آگاه کرد

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: «با توجه به اینکه مسایل هر منطقه متفاوت است، باید ذهن دانش‌آموزان را نسبت به سوانح طبیعی آن منطقه نیز آگاه کرد. یعنی دانش‌آموزی که در گیلان و زنجان درس می‌خواند، باید از زلزله 31 خرداد سال 69 منجیل آگاهی داشته باشد و این مبحث باید در دروس دبیرستان به‌صورت پررنگ مطرح شود. چه چیز مهم‌تر از اینکه زلزله مهمی در تاریخ اخیر آن منطقه اتفاق افتاده و قابل تکرار است.»

عضو فرهنگستان علوم ایران افزود: «دانش‌آموزانی که در مناطق در معرض خشکسالی و فرونشست زمین و در استان‌هایی همچون اصفهان و سمنان زندگی می‌کنند نیز باید با آثار خشکسالی و فرونشست زمین به‌طور مستقیم به عنوان مبحث درسی آشنا شوند و اگر آگاه نباشند، چطور انتظار داریم گروهی از این دانش‌آموزان دغدغه موضوعات بحران و سوانح طبیعی را داشته باشند. بنابراین باید موضوعات محلی به دانش‌آموزان ارائه شود زیرا این موضوعات محلی برای آنان دغدغه بومی ایجاد می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار