بررسی برخی اخبارمهم اقتصادی در هفته‌ای که گذشت؛

از راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی تا پیش‌بینی درآمد هزار میلیارد تومانی برای دولت

تهران (پانا) - با توجه به اینکه امسال مجلس در بودجه درآمد مالیاتی دولت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است، برخی از کارشناسان معتقدند با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، احتمالا دولت تا هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۹۲۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
از راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی تا پیش‌بینی درآمد هزار میلیارد تومانی برای دولت

سالهاست که موضوع اصلاح نظام مالیاتی کشور مطرح شده است. یکی از موضوعاتی که پاشنه‌آشیل اجرایی‌شدن این مهم است، مسئله شناسایی مودیان مالیاتی بوده که هنوز هم این مشکل در نظام مالیاتی کشور مرتفع نشده است.

مدتی است که دولت سیزدهم جهت هوشمندشدن روند مالیاتی کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی باهدف ارتقای شفافیت اقتصادی در کشور کرده است که اگر این طرح به‌خوبی اجرایی شود شاهد کاهش چشمگیر فساد در اخذ مالیات و دریافت عادلانه مالیات منجر به جلوگیری از فرار و کتمان مالیاتی خواهد شد.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است در اسناد بالادستی، قوانین مجلس، برنامه ششم و قوانین دائمی برای کاهش اختیارات ممیزها تاکیده شده و نص صریح این قوانین است که باید به سمت شفافیت و استفاده از درگاه‌های الکترونیک و فاصله‌گرفتن از اختیارات نیروهای انسانی در نظام مالیاتی حرکت کرد.

همچنین جبار کوچکی نژاد، نماینده مجلس یازدهم می‌گوید اصناف و افراد با درآمد بالا فرار مالیاتی زیادی دارند. اگر پایانه‌هایی مانند همین سامانه مودیان بتواند مقابل این فرارها ایستادگی کرده و درآمد آن‌ها را شفاف کند، قطعا به نفع سازمان امور مالیاتی، مردم و کشور است.

مالیات ستانی نباید قائل به فرد باشد

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «روش اخذ مالیات در کشور ما اصولا صحیح نیست و بیشتر قائل به فرد است. باید برای اخذ مالیات از روش‌های مکانیزه مانند همین سامانه مودیان جهت شناسایی مودیان و میزان درآمد آن‌ها استفاده کرد تا نظام مالیاتی بتواند کاملا عادلانه مالیات دریافت کند. اینکه ممیزهای مالیاتی افراد شریفی هستند، هیچ شکی نیست اما در جایی مانند سیستم مالیات‌ستانی وقتی دست انسان در کار باشد، قطعا باید منتظر خطا بود از این جهت سامانه مودیان برای این منظور مطلوب‌تر است.»

سیستم مالیاتی باید چابک‌سازی شود

این نماینده مجلس یازدهم همچنین تاکید کرد: «سیستم مالیاتی باید چابک‌سازی شود. یعنی به سمت درآمد ناخالص داخلی حرکت کرده و برای دولت‌ها درآمد ایجاد کند. به‌جای دریافت مالیات مستقیم از کارمندان و کارگران به صورت برخط و آنلاین با شناسایی افرادی که سرمایه راکد دارند و با دلالی و واسطه‌گری در بخش ارز و سکه یک شبه به سرمایه‌های هنگفتی رسیده و یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، مالیات اخذ کند البته ناتوانی نظام مالیاتی برای شناسایی این افراد در واقع ضعف این سیستم است که با سامانه‌هایی چون سامانه مودیان قطعا این اشکال برطرف و شناسایی این افراد امکان‌پذیر می‌شود.»

وی افزود: «در اسناد بالادستی چه در قوانین مجلس چه برنامه ششم و چه قوانین دائمی برای کاهش اختیارات ممیزها تاکیده شده و نص صریح این قوانین است که باید به سمت شفافیت و استفاده از درگاه‌های الکترونیک و فاصله‌گرفتن از اختیارات نیروهای انسانی در نظام مالیاتی حرکت کنیم در این صورت هم درآمد مالیاتی ما از راه صحیح و عادلانه محقق می‌شود، چرا که اکنون مالیات‌ها به صورت مضاعف از صنوف، تولیدکننده و کارگران گرفته می‌شود.»

امسال مجلس در بودجه درآمد مالیاتی دولت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره میزان تاثیر راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی در ایجاد شفافیت مالی گفت: «روش مورد تاکید قانون و آنچه سازمان امور مالیاتی در حال تلاش است تا به وسیله آن از فرار مالیاتی جلوگیری و درآمد دولت را از این طریق افزایش دهد، راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی است. امسال مجلس در بودجه درآمد مالیاتی دولت را ۱۰۰ درصد افزایش داده و بر این اساس دولت در سال جاری باید حدود ۶۰۰ هزار میلیارد درآمد مالیاتی داشته باشد.»

باید دایره مالیات‌دهندگان افزایش یابد

کوچکی نژاد با بیان اینکه باید دایره مالیات‌دهندگان را در کشور افزایش دهیم، ادامه داد: «به منظور نیل به این هدف راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی خیلی به شفافیت مالی در کشور کمک می‌کند و میزان ورودی و خروجی حساب هر فرد مشخص و مالیاتی عادلانه از این افراد اخذ می‌شود.»

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه الزامی کردن وجود دستگاه‌های کارتخوان در صنوف مختلف اقدامی در همین راستا است، خاطر‌نشان کرد: «البته این مسئله هم نواقصی دارد و صنوفی مثل صنف میوه‌و‌تره‌بار به پرداخت مالیات با دستگاه کارتخوان معترض هستند.»

نباید سامانه مودیان مالیاتی برای صنوف آسیب‌زا باشد

کوچکی‌نژاد در ادامه خطاب به سازمان امور مالیاتی متذکر شد: «نباید با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی به تولیدکنندگان و صنوف ضربه‌ای وارد شود.»

به گفته این مقام مسئول، اگر با راه‌اندازی این سامانه بتوان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد اقدامی بسیار عالی است و علاوه بر این راه‌اندازی این سامانه به افزایش درآمد پایدار مالیاتی ما کمک می‌کند زیرا بزرگ‌ترین مشکل ما فرار مالیاتی گسترده در کشور است.

کوچکی‌نژاد درباره میزان مالیاتی که باید در سال به خزانه واریز شود گفت: «پیش‌بینی ما این است که در سال باید هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و این ظرفیت را در کشور داریم. در سال جاری دولت را ملزم کرده‌ایم که ۶۰۰ هزار میلیارد درآمد مالیانی داشته باشد که بر اساس آمار واصله، میزان مالیات اخذ شده در ۳ ماهه اول سال، به سقف می‌رسد.»

در روزهای اخیر در پی رایزنی‌ها و جلسات مستمر رئیس اتاق اصناف ایران با رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و همچنین درخواست کتبی ارسالی برای ریاست محترم جمهوری، در یکصد‌ و هجدهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مجددا مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل تا پایان تیرماه تمدید شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار