عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا:

‌سامانه مودیان سبب کاهش اختیارات ممیزها می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید در اسناد بالادستی، قوانین مجلس، برنامه ششم و قوانین دائمی برای کاهش اختیارات ممیزها تاکیده شده و نص صریح این قوانین است که باید به سمت شفافیت و استفاده از درگاه‌های الکترونیک و فاصله‌گرفتن از اختیارات نیروهای انسانی در نظام مالیاتی حرکت کرد. در این صورت هم درآمد مالیاتی ‌از راه صحیح و عادلانه  محقق می‌شود، چرا که اکنون مالیات‌ها به صورت مضاعف ازصنوف، تولیدکننده و کارگران گرفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
‌سامانه مودیان سبب کاهش اختیارات ممیزها می‌شود

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «روش اخذ مالیات در کشور ما اصولا صحیح نیست و بیشتر قائل به فرد است. باید برای اخذ مالیات از روش‌های مکانیزه مانند همین سامانه مودیان جهت شناسایی مودیان و میزان درآمد آن‌ها استفاده کرد تا نظام مالیاتی بتواند کاملا عادلانه مالیات دریافت کند. اینکه ممیزهای مالیاتی افراد شریفی هستند، هیچ شکی نیست اما در جایی مانند سیستم مالیات‌ستانی وقتی دست انسان در کار باشد، قطعا باید منتظر خطا بود از این جهت سامانه مودیان برای این منظور مطلوب تر است.»

این نماینده مجلس یازدهم همچنین تاکید کرد: «سیستم مالیاتی باید چابک‌سازی شود. یعنی به سمت درآمد ناخالص داخلی حرکت کرده و برای دولت‌ها درآمد ایجاد کند. به جای دریافت مالیات مستقیم از کارمندان و کارگران به صورت برخط و آنلاین با شناسایی افرادی که سرمایه راکد دارند و با دلالی و واسطه‌گری در بخش ارز و سکه یک شبه به سرمایه‌های هنگفتی رسیده و یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، مالیات اخذ کند البته ناتوانی نظام مالیاتی برای شناسایی این افراد در واقع ضعف این سیستم است که با سامانه‌هایی چون سامانه مودیان قطعا این اشکال برطرف و شناسایی این افراد امکان‌پذیر می‌شود.»

وی افزود: «در اسناد بالادستی چه در قوانین مجلس چه برنامه ششم و چه قوانین دائمی برای کاهش اختیارات ممیزها تاکیده شده و نص صریح این قوانین است که باید به سمت شفافیت و استفاده از درگاه‌های الکترونیک و فاصله‌گرفتن از اختیارات نیروهای انسانی در نظام مالیاتی حرکت کنیم در این صورت هم درآمد مالیاتی ما از راه صحیح و عادلانه محقق می‌شود، چرا که اکنون مالیات‌ها به صورت مضاعف از صنوف، تولیدکننده و کارگران گرفته می‌شود.»

یوسفی تصریح کرد: «ما در این روش مالیات‌ستانی که سالیانه نیز افزایش پیدا می‌کند، نگران بخش تولید و کارمندان می‌شویم. چون به جای اینکه به سراغ فرارهای مالیاتی برویم، به سمت افزایش مالیات بر کسانی که به سختی امرار معاش می‌کنند، در حرکتیم. در حالی که در شرایط کنونی کشور تولیدکننده و حقوق‌بگیر بار بزرگی را در شرایط کنونی نوسانات ارزی و گرانی در حال تولید و امرار معاش است، بر دوش می‌کشد.»

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد:‌ «من امیدوارم که اکنون دولت جدید که شجاعت به خرج داده و سامانه مودیان را برای شناسایی مودیان و مقابله با فرارهای مالیاتی راه‌اندازی کرده بتواند با کمک وزیر اقتصاد که بر این حوزه اشراف دارد، با موفقیت از این آزمون بیرون بیاید. امیدواریم که با سامانه برخط مودیان اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای از بین رفته و بیش از گذشته از صنوف و تولیدکنندگان و البته اقشار حقوق‌بگیر حمایت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار