رئیس انجمن علمی مددکاری در گفت‌وگو با پانا:

تاکید بر تقویت مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان؛ معلمان الگوی مناسبی برای رشد دانش‌آموزان هستند

تهران (پانا) - رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اهمیت آموزش مسئولیت‌پذیری به دانش‌آموزان می‌گوید مدرسه بیشترین جایگاه را در تربیت، پرورش و تقویت مسئولیت‌پذیری و پرورش دارد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر تقویت مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان؛ معلمان الگوی مناسبی برای رشد دانش‌آموزان هستند

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با پانا درخصوص اهمیت آموزش مسئولیت‌پذیری به دانش‌آموزان اظهار کرد: «در ابتدا باید گفت که خانواده الگوی دانش‌آموز است. پس از خانواده، مدرسه و معلمان به الگوی دانش‌‌آموز تبدیل می‌شوند و در این فضا می‌تواند حس مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرد.»

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه رفتار والدین و معلمان در زمینه مسئولیت‌پذیری به دانش‌آموزان منتقل می‌شود، گفت: «دانش‌‌‌آموزان در طول تحصیل هم در خانه و هم در محیط مدرسه شاهد اعمال و رفتار والدین خود و دبیران هستند. اگر قرار است دانش‌آموز مسئولیت‌پذیر شود، باید دغدغه مسئولیت‌پذیری در والدین شکل بگیرد. در واقع اگر قرار است دانش‌آموز، مسئولیت پذیر شود باید این مساله در رفتار والدین و معلمان نمود داشته باشد.»

وی با بیان اینکه تربیت و داشتن کودک مسئولیت‌پذیر سبب می‌شود تا افراد در بزرگسالی افرادی مسئولیت‌پذیر باشند، ادامه داد: «اگر والدین و معلمان، مسئولیتی را می‌پذیرند، باید آن را به درستی انجام دهند زیرا الگویی برای دانش‌آموز هستند و در عین حال باید از کودک چیزی بخواهند که متناسب با او و با در نظر گرفتن شرایط سنی کودک باشد.»

آموزش مسئولیت‌پذیری باید با هدایت و راهنمایی همراه باشد

اقلیما با تاکید بر اینکه معلمان آینده‌سازان جامعه هستند، گفت: «مدرسه بیشترین جایگاه را در تربیت، پرورش و تقویت مسئولیت‌پذیری و پرورش دارد. آموزش مسئولیت پذیری باید با هدایت و راهنمایی همراه باشد و در این میان معلمان از آنجا که نقش مهمی در تربیت دانش‌آموزان دارند، می‌توانند الگوی مناسبی برای رشد مسئولیت‌پذیری دانش‌‌آموزان باشند.»

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری نوجوانان با پختگی و افزایش عزت نفس آنان همراه است، گفت: «برای پرورش حس مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان باید نظم و انضباط در وجود آنها تقویت شود. در عین حال والدین و مربیان باید ارزش‌های مرسوم جامعه را به دانش‌آموزان بیاموزند و در این صورت نوجوان متوجه می‌شود که یک فرد توانمند است. اگر والدین و مربیان دارای رفتارهای غیر مسئولانه باشند یا نتوانند خود را کنترل کنند آنها نیز چنین رفتاری می‌کنند.»

وی تاکید کرد:‌ «هنگانی که فرد مسئولیت‌پذیر نیست، این مساله می‌تواند تأثیر منفی بر آینده او داشته باشد. در واقع این افراد هنگامی که بزرگ می‌شوند به دلیل بی‌مسئولیتی یا شغل خود را از دست می‌دهند یا در روابطشان دچار مشکل می‌شوند بنابراین لازم است والدین و مربیان با توجه به نقش مهمی که دارند مهارت مسئولیت‌پذیری را نیز از سنین کودکی به آنها فرا دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار