کارشناس و مشاوره تحصیلی در گفت‌وگو با پانا:

نقش والدین در ماه پایانی کنکور؛ آینده دانش‌آموز نباید صرفا به کنکور گره زده شود

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و مشاور تحصیلی با تاکید بر اهمیت نقش والدین در هفته‌های پایانی باقی مانده تا برگزاری کنکور می‌گوید کنکور نباید فقط به یک هدف تبدیل شود. کنکور چه خوب و چه بد، یک مرحله آموزشی است و آینده دانش‌آموز نباید صرفا به کنکور گره زده شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نقش والدین در ماه پایانی کنکور؛ آینده دانش‌آموز نباید صرفا به کنکور گره زده شود

آزمون سراسری 1401 در روز‌های هشتم، نهم و دهم تیرماه برگزار می‌شود و کمتر از یک ماه مانده تا این ماراتن علمی برگزار شود. در این مدت والدین، نقش مهمی در آرامش دانش‌آموزان کنکوری دارند. ولی قربانی، کارشناس آموزش و مشاور تحصیلی درباره نقش والدین در ماه پایانی باقی مانده تا کنکور به پانا گفت: «والدین در شناسایی توانمندی‌های دانش‌آموزان بسیار موثر هستند. در ماه پایانی تا برگزاری آزمون نیز باید آرامش را برای دانش‌آموزان کنکوری فراهم کنند.»

این مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه والدین در ماه پایانی باقی مانده تا برگزاری کنکور باید فضای منزل را برای آرامش دانش‌آموزان فراهم کنند، گفت: «والدین باید از موفقیت‌های دانش‌آموز خود در طول آماده‌سازی برای کنکورغافل نباشند و کوچک‌ترین موفقیت حتی در نحوه تست زدن هم فرزندشان را تحسین کنند. ضمن اینکه والدین باید از به رخ کشیدن فرزندانشان با دیگر همسالان در فامیل پرهیز کنند زیرا این مساله آسیب‌های روحی فراوانی برای دانش‌آموز به همراه دارد.»

شکست در کنکور، فاجعه غیر قابل جبرانی نیست

وی درباره سرکوب شدن برخی دانش‌آموزان توسط والدین پس از قبول نشدن در کنکور گفت: «والدین باید بدانند شکست در کنکور، فاجعه غیر قابل جبرانی نیست هر چند برای آن دسته از داوطلبانی که این امر را تجربه کرده‌اند یک درد محسوب می‌شود ولی بازهم خانواده‌ها نباید این مساله را با سرزنش و سرکوب به دانش‌آموزان یادآوری کنند.»

قربانی افزود: «برخی والدین به دلیل رقابت و چشم هم چشمی با دیگر همسالان فامیل باعث می‌شوند که حجم زیادی از اضطراب و استرس برای دانش‌آموز ایجاد شود. رفتار والدین نه تنها منجر به آسیب‌های روحی به فرزند می‌شود بلکه عواقبی همچون سرخوردگی را به همراه دارد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.»

این کارشناس آموزشی تاکید کرد: «فشار والدین برای پزشک شدن فرزندانشان در سال‌های اخیر به بهانه اینکه فرصت شغلی در پزشکی در شرایط مناسب اقتصادی است در صورای که در این مسیر والدین متوجه نمی‌شوند چه فشاری به دانش‌آموز وارد می‌شود. در نهایت باعث شکاف بین ارتباط خود و فرزندشان می‌شود و در آینده بر روی تعاملات اجتماعی آنها اثر منفی خواهد گذاشت.»

آنچه مهم است پرورش فرزند سالم و با نشاط است

وی با بیان اینکه والدین نباید این موضوع را فراموش کنند که آنچه مهم است پرورش فرزند سالم و با نشاط است، گفت: «فشار بیش از حد برای موفقیت و توقعات نامعقول از فرزند، حتی اگر رسیدن به برخی اهداف در کوتاه مدت منجر شود اما دانش‌آموز را از احساس رضایت از خود و دیگران محروم می‌کند. کنکور نباید فقط به یک هدف تبدیل شود. کنکور چه خوب و چه بد، یک مرحله آموزشی است و آینده دانش‌آموز نباید صرفا به کنکور گره زده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار