مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته؛

ارز، سکه و طلا چگونه از نوسان‌های قیمتی عبور کردند؟

تهران (پانا) - در هفته‌ای که گذشت با بالارفتن ناگهانی قیمت ارز، سکه و طلا اقتصاد ایران هفته پرتلاطمی را طی کرد اما با اقدامات مهم بانک مرکزی ازجمله تزریق ارز به بازار و همچنین اجازه به صرافی‌ها برای اینکه صادرکنندگان ارز را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز، بدون محدودیت بفروشند منجر به کنترل نوسانات قیمت ارز شد و به دنبال آن بازار طلا و سکه هم روند کاهشی را طی کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ارز، سکه و طلا چگونه از نوسان‌های قیمتی عبور کردند؟

ماجرا از پنجشنبه هفته گذشته با انتشار خبر تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران آغاز شد و بلافاصله سیگنال این خبر به بازار سکه ایران رسیده و ناگهان این کالا در مسیر صعودی قرار گرفت. بعد از سکه خبر افزایش ناگهانی قیمت طلا هم‌زمان با افزایش انس جهانی منتشر شد و بازار ارز هم که از این صعودها عقب نماند.

در مهر سال 99 یک‌بار تجربه سکه 16 میلیون و 500 هزارتومانی را پشت‌سر گذاشته بودیم اما این قیمت چند روز بیشتر پایدار نماند و حالا دوباره نرخ سکه در بازار آزاد به کانال 16 میلیون تومانی وارد شد و در هفته گذشته حباب سکه 1 میلیون و 600 هزار تومانی را پشت سر گذاشتیم. موازی با سکه، طلا نیز رفتار مشابهی داشت.

عواملی که باعث گرانی سکه و طلا شد

ابراهیم محمد‌ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش بی‌رویه قیمت سکه گفت: «موضوع مذاکرات و ارتباط بین کشورها و سیاست‌های بین کشورهای کل دنیا، اثر مستقیمی بر قیمت انس جهانی و بازار دلار و ارز دارد. هرگونه اتفاقی در هر کشوری می‌تواند بر این موضوع اثر داشته باشد.»

محمد‌ولی گفت: «انس جهانی در این دو ماه و اندی که از سال 1401 می‌گذرد به‌صورت بی‌رویه افزایش داشت و تا مرز هزار و 960 دلار هم رسید و البته اکنون روند کاهشی را طی می‌کند و به مرز 1855 دلار رسیده است. بازار ارز داخلی ما هم نشات گرفته از این موضوع است. هر زمان بازار ارز صعودی بوده روی طلا و سکه هم اثر گذاشته و روند صعودی را طی کرده است.»

وی افزود: «اگر موضوع قیمت ارز به همین شکل نوسان داشته باشد و همه نوساناتش هم افزایشی باشد و این اتفاقات در بازار آزاد ارز هم بیافتد، انتظاری جز اینکه بازار طلا و سکه افزایش داشته باشند نباید داشته باشیم.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه روند افزایشی طلا و سکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: «اینکه این افزایش ادامه دارد یا نه، بستگی به شرایط بازار دارد اما صنعت طلا برایش خوشایند است که بازار ثبات واقعی خودش را پیدا کند تا در آن دادوستد انجام شود. وقتی قیمت‌ها نوسان داشته باشد دادوستدی انجام نمی‌شود.»

مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

در میانه راه صعود سکه، دلار و ارز بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز اقدام به تزریق ارز کرد و این موضوع منجر به روند کاهشی قیمت طلا و سکه در داخل شد. یکی دیگر از دلایل مهم برای کنترل قیمت ارز اقدام مهم بانک مرکزی بود که به صرافی‌ها اجازه داد تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.

اوایل خرداد با افزایش قیمت کالاهای مختلف سران قوا در جلسه‌ای که داشتند اعلام کردند به بانک مرکزی اختیارات ویژه ای داده‌شده تا به ساماندهی بازار ارز بپردازد و به طور مستقیم وارد بازار ارز شود.

بلافاصله بانک مرکزی موضوع برخورد شدید با معاملات فردایی طلا و ارز را پیگیری کرد و اعلام کرد تعداد 31 نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز و طلا دستگیرشده‌اند.

بعدازاین اتفاق روند صعودی قیمت طلا و ارز ادامه پیدا کرد و در پی آن بانک مرکزی با اجازه مصوبه سران قوا مستقیما وارد بازار ارز شد و در برج میرداماد با صرافان جلسه‌ای تشکیل داد. مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانکی مرکزی در توییتی با انتشار عکسی از جلسه رئیس کل بانک با صرافان ارزی برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی این بانک در ساختمان میرداماد خبر داد.

در همان جلسه بانک مرکزی صرافان را در جریان جزئیات اقدامات آتی این بانک در حوزه ارزی قرار داد.

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این جلسه از افزایش عرضه ارز با همکاری صرافی‌ها و تسهیل مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس خبر داد و گفت: «وضعیت مناسب در درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و اسکناس، تعادل خوبی در بازار برقرار خواهد کرد که امیدوارم این سیاست در بازار دنبال شود.»

درنتیجه یک روز بعد شاهد افزایش تماس و درخواست برای فروش ارز از طریق صادرکنندگان در بازار ارز بودیم که همین موضوع به آرامش و ثبات بازار ارز کمک شایانی کرد.

درنهایت با روند کاهشی قیمت دلار، بازار سکه و طلا هم در روزهای پایانی این هفته کاهشی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار