توسط معلم نمونه شهرستان پردیس صورت گرفت

رفع مشکلات درسی با ارائه بازی‌های آموزشی به دانش‌آموزان

پردیس (پانا) - آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان رودکی شهرستان پردیس با اشاره به اینکه با بازی می‌توان مشکلات آموزشی دانش‌آموزان را برطرف کرد، گفت در شیوه آموزشی در کلاس به بهانه بازی بسیاری از کلمات برای دانش‌آ‎موزان دوره می‌شود و با ارائه بازی‌های آموزشی به دانش‌آموزان مشکلات درسی رفع می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
رفع مشکلات درسی با ارائه بازی‌های آموزشی به دانش‌آموزان

زهرا شفیعی‌نسب در خصوص تدابیر آماده‌سازی دانش‌آموزان خود در پایه اول دبستان جهت رفتن به پایه بالاتر، همچنین رفع ضعف‌های درسی آنها، به پانا گفت: «با توجه به شناختی که از هر دانش‌آموز کسب می‌کنم، می‌دانم هر فرد در کدام قسمت از دروس دچار ضعف بوده و باید در تابستان به آنها بپردازد تا برای پایه بالاتر آماده شوند؛ بنابراین این موارد را به اولیا انتقال داده، ضمن اینکه راهکار برای رفع چنین مشکلاتی را با آنها در میان‌ می‌گذارم.»

وی ادامه داد: «در این زمینه بازی‌های اثرگذار که متخصصان این فن در کارگاه و در کتاب‌های خود ارائه کرده‌اند را استخراج و در اختیار اولیا قرار می‌‎دهم تا از این طریق دانش علمی فرزندانشان را ارتقاء دهند.»

شفیعی‌نسب در ادامه توضیح داد: «پیشنهاد من برای والدین دانش‌آموزانی که در روانخوانی دچار مشکل هستند، این بوده که کتاب‌های داستان‌ که متناسب با گروه سنی آنها است را برای فرزندان خود تهیه کنند. اسامی چنین کتاب‌ها و انتشارات آنها در آخر کتب فارسی آمده است. البته با توجه به هزینه‌هایی که باید خانواده‌ها برای تهیه چنین کتاب‎‌هایی هزینه کنند، بهتر است فرزندانشان را به عضویت کتابخانه‌ها در آورند زیرا که از این طریق می‌توانند به شیوه موثری آنها را با کتابخوانی نیز آشنا کنند.»

تولید محتواهای جذاب آموزشی در دوران کرونا

این آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان رودکی شهرستان پردیس با بیان این مطلب که در دوران پاندمی کرونا تلاش او بر این بوده که با تولید محتواهای جذاب آموزشی مطابق با پایه تحصیلی دانش‌آموزان آنها را برای درک بهتر مطالب درسی آماده کند، تصریح کرد: «در این راستا سعی من بر این بود محتواهایی را تولید کنم که بچه‌ها جذب آن شوند. به طور مثال از انیمیشن‌های جذاب بهره می‌بردم یا در هنگام ارائه توضیحات درسی تصویری از خودم تهیه می‌کردم که به درک بهتر مفاهیم آموزشی از سوی دانش‌آموازان کمک کند. به این ترتیب شاگردانم جذب فیلم آموزشی شده و روند آموزش را به خوبی درک می‌کردند و مطلب در ذهنشان جا می‌افتاد.»

شفیعی‌نسب با اشاره به روزهای نخست شیوع بیماری کووید19 و تغییر شیوه آموزش مدارس از حضوری به سبک مجازی بیان کرد: «در آن زمان ما مجبور بودیم مطالب درسی را به صورت آنلاین ارائه کنیم. در این زمینه با توجه به نبود تجربه تمامی معلمان بسیار سردرگم بوده و نگرانی زیادی در رابطه با برقراری ارتباط با دانش‌آموزان خود از طریق فضای مجازی داشتند. به خاطر دارم در آن زمان تعداد زیادی از خانواده‌ها شرایط داشتن گوشی‌های هوشمند برای حضور در فضای مجازی فرزندان‌شان را نداشتند، حتی خانواده‌هایی در شهرستان بومهن بودند که در خانه تلویزیون نداشتند تا فرزندانشان قادر به استفاده از برنامه‌‎های شبکه آموزش باشند. شرایطی که به نگرانی‌های پیش آمده در زمینه تداوم آموزش‌های درسی دامن می‌زد.»

وی در ادامه بیان کرد: «با توجه به شرایطی که اشاره شد، برنامه‌ریزی کردیم تا با بسیاری از این دانش‌آموزان از طریق تماس تلفن در ارتباط باشیم و از این طریق دروس را برای آنها توضیح دهیم. البته خوشبختانه با کمک خیران موفق شدیم برای برخی از این دانش‌آموزان تلفن همراه هوشمند تهیه کنیم تا بتوانند از آموزش‌های درسی بهره برده و از سایر همکلاسی‌های خود عقب نمانند. ضمن اینکه با تدابیر اندیشیده شده تمام سعی خود را کردیم تا دانش‌آموزان را اول ادیبهشت به شرایط مطلوب برسانیم.»

آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان رودکی شهرستان پردیس با بیان اینکه به معلمان این اختیار داده شده بود تا دانش آموزان را به سمت دریافت مطالب درسی در شبکه‌های آموزشی سوق دهند، توضیح داد: «البته اولویت من برای ارائه آموزش به شاگردان تهیه محتوای مربوط به پایه تحصیلی آنها بود، اقدامی که با استقبال والدین نیز مواجه شد.»

وی با اشاره به اینکه در سال دوم کرونا باز برای مطالب درسی محتوای جدید تهیه کردم، گفت: «اکنون که مروری بر محتواهای تولید شده در دوران کرونا و مجازی بودن آموزش درسی دارم، به این نکته پی می‌برم که به تدریج کیفیت مطالبی که برای ارائه دروس به دانش‌آموزان تولید کرده‌ام، ارتقاء یافته هم به این دلیل که دانش و تسلط بیشتری در زمینه استفاده از نرم افزارهایی موجود پیدا کردم و هم به خاطر تحقیقی که روی کارهای معلمان پیشکسوت انجام دادم و از آنها الگو گرفتم و متوجه شدم که برای تولید محتوا چه کارهایی را باید انجام داد.»

انتخاب به عنوان معلم نمونه شهرستان پردیس

شفیعی‌نسب در پاسخ به این سئوال که چه مواردی موجب شد تا به عنوان معلم نمونه شهرستان پردیس انتخاب شوید، گفت: «در این زمینه از معلمان خواسته شد تا تولید محتواهایی را که داشته‌اند روی سامانه ltms قرار دهند، همچنین تقدیرنامه‌هایی که دریافت کرده‌اند، دوره‌ها و کارگاه‌هایی که گذرانده‌اند. بر این اساس من نیز تمام مستنداتی که خواسته شده بود را در سامانه قرار دادم. کارشناسان این محتواها را بررسی کرده و به آنها نمره دادند. به این ترتیب پنج نفر به عنوان معلم نمونه شهرستان پردیس انتخاب شدند.»

مثلث معلم، دانش‌آموز و والدین

وی در ادامه اظهار کرد: «به دلیل غیرحضوری بودن مدارس در بازه به نسبت طولانی، اولیای دانش‌آموزان نگرانی‌های زیادی در زمینه آموزش فرزندان خود داشتند، تا جایی که حتی برخی از آنها عنوان کردند، اگرچه امسال اقدام ثبت‌نام فرزندشان کرده‌اند ولی اگر آنها به درستی آموزش نبینند، درخواست تکرار پایه را خواهند داد.»

شفیعی‌نسب بیان کرد: «براین اساس برای اینکه دلنگرانی‌های والدین را از بین ببرم، به آنها توضیح دادم که ارتباط ما مانند یک مثلث بوده که معلم، دانش‌آموز و والدین اضلاع آن را تشکیل می‌دهند. در زمان حضوری بودن مدارس ارتباط با گوشه سوم که والدین هستند محدود به چند جلسه‌ای می‌شد که در طول سال برگزار می‌کردیم، ولی در فضای مجازی ما می‌توانیم ارتباط تنگاتنگی با اولیا داشته باشیم و والدین می‌توانند نگرانی‌های خود را مطرح کرده تا با کمک همدیگر آنها را رفع کنیم.»

آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان رودکی شهرستان پردیس ادامه داد: «البته این را هم باید گفت که والدین در فضای مجازی راحت‌تر مشکلات درسی فرزندانشان را مطرح می‌کردند، در این راستا و برای حل این موارد، در راستای رفع آنها من محتواهایی را تولید می‌کردم. علاوه بر این از طریق بازخوردهایی که از جانب اولیا دانش‌آموزان می‌گرفتم و البته تکالیفی که دانش‌آموزان انجام می‌دادند، متوجه می‌شدم، چند درصد آنها به خوبی درس را متوجه شده‌اند. بنابراین در صورتی که به این موضوع پی می‌بردم که تعداد زیادی از آنها در درک مطلبی مشکل دارند، با تغییر در نوع تدریس آن مطلب شرایطی را ایجاد می‌کردم تا تمام دانش آموزان به خوبی مفاهیم درس را متوجه شوند.»

وی ادامه داد: «البته والدین نیز با انعکاس عملکرد درسی فرزندانشان در این زمینه به من کمک می‌کردند. به طور نمونه در صورتی که فرزندشان مطلبی را از طریق تولید محتوای ارائه شده به خوبی یاد نگرفته بود من آن مبحث را به شیوه‌های مختلف در کلاس مجازی توضیح می‌دادم. بنابراین گام به گام با کمک والدین به خوبی در تدریس و آموزش پیش می‌رفتیم. نتیجه این شد که به طور نمونه در کلاسی که 30 دانش‌آموز دارد، در درس فارسی تنها سه نفر امتیاز کیفی خوب و بقیه خیلی خوب را کسب کردند.»

با باز شدن مدارس مشکلات آموزشی دانش‌آموزان برطرف شد

شفیعی‌نسب با بیان اینکه باز شدن مدارس و حضوری شدن آموزش موجب شد تا سایر ایراداتی که دانش‌آموزان در درک دروس داشتند را متوجه شوم، ادامه داد: «با باز شدن مدارس مشکلات آموزشی دانش آموزان را بهتر درک کردم بنابراین سعی کردم آن مشکلات را در کلاس برطرف کنم.»

آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان رودکی شهرستان پردیس در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه در شبانه روز چند ساعت برای کار خود وقت می‌گذاشتید، گفت: «من سه فرزند دارم که کوچک‌ترین آنها در زمان غیرحضوری بودن مدارس ۹ ماه داشت. براین اساس مجبور بودم تولید محتوا و صداگذاری را زمانی انجام دهم که فرزندم خواب باشد تا صدای وی در تولید محتوا اختلال ایجاد نکند، البته به طور متوسط می‌توانم بگوید به جای چهار ساعت و نیم که در زمان بازگشایی مدارس ما در مدرسه وقت تدریس داشتیم، در زمان مجازی بودن تدریس حدود ۱۲ ساعت در روز زمان می‌برد، چرا که باید برای ارائه آموزش تولید محتوا صورت می‎‌‌گرفت همچنین تدریس در کلاس آنلاین یا بازدید تکالیف دانش‌آموزان و در انتها بازخورد دادن به تکالیف‌شان زمان بر بود.»

وی تصریح کرد: «برای داشتن آموزش پربارتر و افزایش میزان درک دانش‌آموزان از مطالب درسی من به روانخوانی تک تک دانش‌آموزان که برای من ارسال شده بود، گوش می دادم و آنها را بررسی کرده و بازخوردهای لازم را ارائه می‌کردم. به یاد دارم گاهی خانواده‌ها از اینکه من تمام روانخوانی‌ها را با دقت گوش می‌کنم و بازخورد می‌دهم، تعجب می‌کردند.»

رفع استرس دانش‌آموزان در دوران امتحان

شفیعی‌نسب در رابطه با استرس دانش‌آموزان در دوران امتحان نیز گفت: «از طریق ارتباط دوستانه‌ای که با اولیا دانش‌آموزان دارم، توانستم در گام نخست نگرانی‎‌های آنها در رابطه با ایام امتحان فرزندان‌شان را از بین ببرم تا این استرس را به فرزند یا فرزندان خود منتقل نکنند. علاوه بر این سعی من براین بود که در گفت‌وگوهایی که با والدین داشتم این اطمینان خاطر را به آنها بدهم که تمامی مطالب درسی به نحوی مناسب به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس درس و درک مفاهیم فوق‌العاده هستند.»

خبرنگار: سیمین رهبریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار