عضو شورای شهر تهران:

اولویت ایمن‌سازی با نوسازی بافت فرسوده مناطق محروم باشد

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران بر اولویت ایمن‌سازی در بافت‌ فرسوده مناطق محروم تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اولویت ایمن‌سازی با نوسازی بافت فرسوده مناطق محروم باشد

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران امروز در صحن شورا طی تذکری گفت: تذکرم را با این جمله از حضرت امام مزین می‌کنم که فرمودند «به همه مسئولین کشورمان تذکر می‌دهم که در تقدم ملاک‌ها هیچ ارزش و ملاکی مهم‌تر از تقوا و جهاد در راه خدا نیست و همین تقدم ارزشی و الهی باید معیار انتخاب و امتیاز دادن به افراد و استفاده از امکانات، تصدی مسئولیت‌ها، اداره کشور و بالاخره جایگزین همه سنت‌ها و امتیازات غلط مادی و نفسانی شود؛ چه در زمان جنگ و چه در حالت صلح و چه امروز و چه فردا که خدا این امتیاز را به آنان عنایت نموده است و صرف امتیاز لفظی و عرفی کفایت نمی‌کند که باید هم در متن قوانین و مقررات و هم در متن عمل و عقیده و روش و منش جامعه پیاده شود و مصلحت زجرکشیده ها، جبهه رفته ها، شهید، اسیر، مفقود و مجروح داده ها و در یک کلام مصلحت پا برهنه‌ها، گودنشین‌ها و مستضعفین در مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و گناه محفوظ بماند و باید سعی شود تا از راه رسیده‌ها و دین به دنیا فروشان چهره کفرزدایی و فقر ستیزی انقلاب ما را خدشه دار نکنند و لکه ننگ دفاع از مرفهین بی خبر از خدا را بر دامن مسئولان ما نچسباند».

وی ادامه داد: امروز بحث ساختمان‌های پر خطر مطرح شده، لیستی منتشر شده و جلسات متعدد در حال برگزاری است. این روند درست است و جامعه باید حساسیت نشان دهد. اغلب ساختمان‌هایی که در لیست منتشر شده متعلق به دولت، نهادهای عمومی، مراکز آموزشی و مراکز درمانی است و اگر ساختمانی مالک شخصی دارد، مالکی است که مشکل مالی ندارد، ساکن جنوب تهران نیست و در بافت فرسوده زندگی نمی‌کند. همان حساسیتی که در مورد ساختمان‌های بلند مرتبه مطرح شده باید در مورد بافت فرسوده در متن جامعه قرار بگیرد و لازم است در این شرایط توجه نشان دهیم که هم خطرناک‌اند و هم در معرض آسیب فوری هستند.

امانی اضافه کرد: وجه مشترک ساختمان‌های بلند مرتبه و بافت فرسوده در تهران مانند ساختمان‌های بلند مرتبه ای که یا در معرض آسیب آتش‌سوزی هستند یا مشکل سازه و مهندسی دارند این است که هر دو در معرض آسیب‌اند و یک زلزله یا حادثه کوچک می‌تواند یک پلاسکو یا متروپل جدید را به ارمغان بیاورد. شعار اصلی ما هم در مجلس این دوره و هم در شورا در این شرایط، توجه به منافع کم برخوردار و محروم تهران است. بافت فرسوده تهران عمدتا در مناطق 10، 11، 12، 15، 18 و 19 است. برنامه شورایی که 9 ماه از روی کار آمدن آن می‌گذرد برای بافت فرسوده تهران چیست؟ شهرداری چه سندی در اختیار بنده به عنوان عضو شورا قرار داده که بگوید برنامه شان تا پایان دوره این است که هر سال دو، سه، چهار و یا پنج درصد از بافت فرسوده تهران را نوسازی کند؟ این نیاز به یک تصمیم و مصوبه و اصلاح معیار و ضابطه دارد.

این عضو شورا گفت: بنده و دیگر دوستان از اول دوره مرتب تذکر دادیم. وقتی به مناطق می رویم نمی دانیم چه جوابی به مردم بدهیم. نه بحث نظافت و نه فضای سبز برایشان مهم است، می‌گویند شبها با ترس و لرز می‌خوابند و می‌خواهند این خطر از سرشان دفع شود. ما به دوره قبل اعتراض داشتیم که فرایند نوسازی بافت فرسوده را قفل کردند ولی در حال حاضر که 9 ماه از عمر شورای جدید می‌گذرد کاری برای باز کردن این قفل نکردیم. از مجموعه کسانی که برای بافت فرسوده مسئولیت دارند درخواست می‌کنم به همان اندازه که برای ساختمان‌های بلند مرتبه ارزش قائلند و نگران خطر و آتش سوزی و خطر فروریختنشان هستند، برای 4500 هکتار بافت فرسوده تهران هم به فرموده حضرت امام که گفتند کسانی که در آنجا ساکنند ولی نعمت ما هستند، حق بزرگی بر گردن ما دارند، قیام 15 خرداد را برپا کردند و شهید دادند، فکری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار